[Review] Geschreven door Mark op 2015-08-08 12:00:00

Shiftlings

Tegenwoordig wordt er alles aan gedaan om zoveel mogelijk kijkcijfers te vergaren bij televisieprogramma’s, waardoor het een nog gekker is dan het ander. En laat dit nu precies hetgeen zijn waar de ontwikkelaar van Shiftlings op inspeelt. Rock Pocket Games, bekend van de mobiele markt, heeft nu haar eerste game voor de consoles ontwikkeld. In dit spel krijgen twee onnozele buitenaardse wezens de taak toegewezen om verschillende klusjes te klaren in het universum. De ruimtepakken van de aliens zitten aan elkaar vast middels een luchtslang, waardoor de opdrachten niet bepaald gemakkelijk uit te voeren zijn. Dit zorgt voor een komisch geheel, wat uiteindelijk de bedoeling is van de spelshow waaraan de twee idioten deelnemen. De vraag is echter of Shiftlings daadwerkelijk een uniek showconcept neer heeft weten zetten en niet alleen de aandacht van de kijker, maar ook die van de speler weet te behouden. Shiftlings gaat over twee domme aliens, zogenaamde Zorks, die voor een alienshow verschillende levels door het universum moeten doorlopen. De domste van de twee voelt zichzelf echter genoodzaakt om een flesje Black Hola Cola te nuttigen. Geen slimme zet, aangezien iedereen weet dat deze frisdrank barst van het koolzuurgas en dat Zorks niet kunnen boeren. Er blijft maar één optie over: het laten van een gigantische scheet. Door al dit gas wordt het ruimtepak van de ruftende Zork een aantal keer groter. Aangezien de aliens zich in de ruimte bevinden, kunnen ze niet zomaar hun ruimtepak uitdoen. De lucht blijft daarom in de pakken zitten. Om toch de klussen te klaren, biedt de luchtslang de uitkomst: deze kan de lucht van de één naar de andere Zork verplaatsen. Één van de twee wezentjes blijft altijd opgescheept zitten met de gigantische koolzuurgasbel, maar de opdrachten kunnen in ieder geval worden uitgevoerd. Eenvoudig lastig Het doel van Shiftlings is simpel: in elk level moeten beide Zorks het einde van het level behalen. De twee aliens moeten door goed samenwerken alle obstakels van een gebied overwinnen, zichzelf door verschillende hindernissen heen werken en daarnaast ook nog een object in het midden van het level repareren. Er zijn in totaal vijftig levels verdeeld over vijf werelden en ze zijn gehuld in verschillende thema’s. Zo speelt het ene level zich bijvoorbeeld af in het Wilde Westen en de andere in een ruimtestation. Wanneer de tien levels van een wereld zijn uitgespeeld, worden de resultaten gedeeld. Zo is te zien hoe snel de levels doorlopen zijn en wat dit voor plek op de wereldranglijst oplevert. Je kunt bijvoorbeeld bekijken hoe snel en goed de levels doorlopen zijn in vergelijking met andere spelers. De twee Zorks kunnen niet allebei door dunne gangetjes heen, er is immers één alien die met het probleempje zit opgescheept en zodoende alleen door de ruime gangen kan lopen. Tevens is de luchtslang tussen de twee Zorks niet al te lang, waardoor er een extra uitdaging gecreëerd wordt. Maar tegelijkertijd is deze slang ook nodig om bepaalde obstakels te overwinnen. Er zijn bijvoorbeeld momenten dat zwaartekracht een rol gaat spelen en de ene Zork de andere omhoog moet gaan hijsen. Ook is de opgeblazen Zork te gebruiken als een soort trampoline om op hoogtes te komen die je normaliter niet kunt bereiken. Wanneer de kleine Zork op de grote springt middels de B-knop, kan deze vervolgens op een hoger platform onder andere zijn metgezel omhoog hijsen door zelf weer naar beneden te springen. Niet alleen moet je hier puzzels mee oplossen, maar op deze hogere plekken liggen vaak Black Hola Cola-flesjes. Hiermee is er in het spel nog een moeilijk bonuslevel per wereld te ontgrendelen. Wat goed is, aangezien de standaard levels snel eentonig worden, omdat deze vaak hetzelfde zijn opgebouwd. Hoewel de puzzels steeds lastiger worden door de toevoeging van nieuwe elementen, zoals lasers en kubussen, blijft het spel moeilijk boeien. Zeker in combinatie met de besturing is het lastig om de aandacht goed bij het spel te houden. Om even aan de besturing te wennen, heeft Rock Pocket Games er goed aan gedaan om de eerste levels van Shiftlings simpel te houden. De ongemakkelijke besturing vergt enige oefening en zorgt zelfs na de eerste wereld nog voor vele irritaties. De twee Zorks moeten in de singleplayer om de beurt bewogen worden en dit gaat niet altijd even soepel. Het wisselen tussen de aliens kan door op de A-knop de drukken en het verplaatsen van de gassen gebeurt met de X-knop. In de hectiek van het spel wil het echter wel eens zo zijn dat er per ongeluk een andere knop ingedrukt wordt. Zeker wanneer timing en snelheid cruciaal zijn, komt het te vaak voor dat een actie mislukt en er zodoende een heel stuk opnieuw gespeeld moet worden. Tweevoudig versimpeld Aangezien Shiftlings wordt gespeeld met twee Zorks, spreekt het bijna voor zich dat er een lokale multiplayermodus in het spel is opgenomen. Deze co-op kan elk moment opgeroepen worden, zelfs wanneer iemand al alleen aan een level begonnen is. Met een druk op een knop kan een tweede controller, en zo een tweede speler, aan het spel worden toegevoegd. Vervolgens voelt het meteen alsof je met je schoenveters aan je medespeler vastgeknoopt zit. Dit levert een tal van hilarische momenten op en er komt dan ook veel communicatie bij de multiplayer kijken. Als dat niet gebeurt werk je elkaar alleen maar tegen. Zeker bij de latere levels is het belangrijk dat je op elkaar bent ingespeeld. In het begin van het spel is dit allemaal nog geen probleem en is het een verademing om met een vriend of vriendin relatief gemakkelijk door de levels heen te kunnen lopen. De multiplayer is daarom een fijne toevoeging aan Shiftlings. Niet alleen is het spel gemakkelijker om te leren in deze modus, maar zorgt het ook voor een hoop lol. Beeld en Geluid Het levelkeuzemenu van Shiftlings is in een kleurrijk jasje gestopt en het geluid past daar perfect bij. Hoewel de levels zelf een ietwat spannender en duister geluid kennen, barst het spel van de energie, maar helaas is dit niet terug te vinden in de laadtijd van de levels. Dit duurt voor een simpel spel als Shiftlings echt te lang. Op de achtergrond van de levels en het menu beweegt er van alles en zorgt voor een levendig geheel. Een commentator van een spelshow levert commentaar, maar dit gaat al snel vervelen wegens dezelfde grappen die constant gemaakt worden. Gelukkig is dit uit te zetten door middel van een optie in het menu, waardoor het spel al aangenamer wordt om te spelen. Conclusie Rock Pocket Games heeft een goede poging gewaagd tot het maken van een consolegame. Shiftlings is een uitdagende puzzelplatformer in een vrolijk en luchtig jasje. Hoewel de besturing van de singeplayermodus voor flinke frustraties kan zorgen, is de multiplayermodus een hilarisch tijdverdrijf. De levels worden al snel eentonig aangezien de opzet vaak hetzelfde is, maar door op de juiste momenten nieuwe spelelementen aan te brengen kan de aandacht behouden blijven. Shiftlings is een aanrader voor iedereen die van puzzelen houdt, maar de overige groep spelers kan beter shiften naar een ander spel.

N1 Score: 7

+ ["Uitdagend door kleine en grote Zork","Extra diepgang door Black Hola Cola-flesjes","Goede vormgeving en leuke achtergronden","Hilarische multiplayer"]

- ["Besturing is lastig onder de knie te krijgen","Levels voelen te snel repetitief","Grappen van de commentator gaan snel vervelen","Relatief lange laadtijden"]

Gekoppelde games

Shiftlings (Wii U eShop)