[Special] Geschreven door Nathan op 2015-08-03 14:00:00

Xenoblade Chronicles X-interview met Takahashi en Yokota en producer Yamagami

We hebben een interview afgenomen met de twee directors en de producer van Xenoblade Chronicles X voor de Wii U. Tijdens de E3 verscheen er een nieuwe trailer voor Xenoblade Chronicles X en werd bekend dat de game in december in Europa zal verschijnen voor de Wii U. Ondanks de nieuwe informatie, bleven nog veel vragen onbeantwoord. We hebben echter de mogelijkheid gekregen om een aantal van deze vragen te stellen aan niemand minder dan director Tetsuya Takahashi van Monolith Soft en director Genki Yokota en producer Hitoshi Yamagami van Nintendo. Hieronder is het, vertaalde, interview te vinden:

Van links naar rechts: Genki Yokota (Nintendo), Daan (N1ntendo.nl), Tetsuya Takahashi (Monolith Soft), Hitoshi Yamagami (Nintendo) Hoe zou u Xenoblade Chronicles X willen omschrijven aan iemand die onbekend is met de serie? Ik denk dat je de game het beste kan omschrijven als een gigantische RPG waarin je elke plek die je kunt zien ook kunt bezoeken. De eerste momenten van de game focussen op het vaststellen van de eigenschappen van je zelfontworpen personage. Waarom hebben jullie gekozen voor een eigen character voor de speler, in plaats van een standaardpersonage zoals Shulk? We willen met Xenoblade Chronicles X een gigantische open-wereldgame maken en om dit te bereiken, leek het ons verstandiger dat de speler zich met het hoofdpersonage kan identificeren. Dit is het makkelijkst te bereiken met de optie om zelf een character te creëren en je eigen interesses in het design te verwerken. Xenoblade Chronicles X is het vervolg op Xenoblade Chronicles voor de Wii. Op welke manieren zijn deze twee games met elkaar verbonden? Het verhaal van Xenoblade Chronicles X sluit niet direct aan op dat van Xenoblade Chronicles, maar er zijn veel overeenkomsten in het character design. Een duidelijk voorbeeld hiervan zijn de Nopon, die terugkeren in de nieuwe game. Het verhaal is één van de belangrijkste onderdelen van het spel. Volgens sommige Japanse spelers is het verhaal van Xenoblade Chronicles X iets korter dan dat van de originele game. Betekent dit dat er een iets grotere nadruk ligt op het onderzoeken van de spelwereld? Bij elk groot project moet je nagaan hoe je je ontwikkelingsresources gaat gebruiken. Bij Xenoblade Chronicles X wilden we vooral een grote open wereld realiseren, waarin een heleboel te ontdekken valt. De belangrijkste gameplay-elementen zijn dus ook het onderzoeken en de gevechten, hoewel we ook een interessant verhaal te vertellen hebben. De thuisbasis van de mensheid in de game heet New Los Angeles. Je kunt hier nieuwe missies aannemen, maar wat valt er nog meer te doen? Naast dat New Los Angeles (NLA) als een grote hub voor nieuwe missies fungeert, kun je ook zien hoe de stad langzaam wordt opgebouwd nadat het ruimteschip bij het ingaan van de atmosfeer werd vernietigd. Ook kun je in NLA op zoek naar speciale schatkisten, er nieuwe spullen kopen voor je personage en je kunt er nieuwe vrienden ontmoeten. Dat zijn nieuwe speelbare personages, elk met hun eigen achtergrond.

Eén van de belangrijke elementen van het verhaal van Xenoblade Chronicles X is de noodzaak om te overleven op deze nieuwe, onbekende planeet. Zijn er nog andere moeilijkheden die spelers moeten zien te overkomen? Toen het ruimteschip aan het begin van het spel crashte op deze planeet werden een heleboel mensen kunstmatig in een "bevroren slaap" gehouden in speciale capsules. Bij de crash zijn deze capsules verspreid geraakt over de hele planeet. Het terugvinden van overlevenden uit deze capsules is ook een belangrijk onderdeel van de game. In de originele Xenoblade Chronicles kon je gebruikmaken van twee soorten aanvallen: automatische aanvallen en handgestuurde aanvallen, zogenaamde "Arts". Zijn er verschillen tussen het gevechtssysteem van Xenoblade Chronicles en dat van Xenoblade Chronicles X? Er zijn geen grote verschillen te vinden, maar je zal zien dat je afhankelijk van de situatie moet wisselen tussen melee-aanvallen en aanvallen voor op lange afstand. In Xenoblade Chronicles X spreken de computergestuurde personages je actief aan en helpen ze je ook verbaal in gevechten met advies. Wat is de mentaliteit hierachter? Wat we met de "Soul Voice"-feature van het spel proberen te bereiken, is het gevoel van de callouts uit de eerste game te versterken. We hebben er een onderdeel van het gevechtssysteem van gemaakt. Het is nu echt een mechanic en we hopen dat spelers zich met de Soul Voice-feature meer bewust worden van de samenwerking met de andere teamleden. Voordat spelers de Skells mogen gebruiken, moet eerst een aantal opdrachten worden volbracht. Waarom hebben jullie voor dit systeem gekozen en geven jullie niet direct rijbewijzen uit? (lacht) In het verhaal geven we de Skells weer als voertuigen die lastig te besturen zijn, waar je goede vaardigheden voor nodig hebt. In plaats van de speler gewoon een Skell te geven, wilden we iets ongebruikelijks doen en de speler een soort training geven in het verhaal. Hiervoor hebben we een serie van quests ontworpen, waarin je verschillende taken moet voltooien met de verschillende facties van de game. Pas als je deze quests succesvol hebt afgerond, krijg je je rijbewijs. Daarnaast vinden we dat, als je vanaf het begin van het spel een Skell zou hebben, de grootte en uitgerektheid van de spelwereld minder impact zouden hebben op de speler. Ook lijdt de hoeveelheid te ontdekken plekken hieronder. We willen dat je eerst zelf gaat rondlopen en een gevoel krijgt bij de schaal van de wereld en waarde hecht aan het ontdekken van een nieuwe plek. Skells hebben speciale wapens. Op welke manieren kun je aan deze wapens komen? Je kunt wapens voor je Skell op drie manieren verkrijgen. Je kunt ze kopen in winkels, maar ze worden ook achtergelaten door sommige verslagen vijanden. Verder kun je ze ook maken van materialen die je hebt verzameld, maar daarvoor heb je wel een blauwdruk nodig.

Hoe hoopt u westerse gamers naar Xenoblade Chronicles X te trekken? Xenoblade Chronicles X bevat een heleboel features waar gamers uit de Verenigde Staten en Europa van houden, zoals de open wereld waar veel te doen en te ontdekken valt; het gameplaysysteem waarin verslagen tegenstanders items achterlaten die je kunt verzamelen en vervolgens kunt gebruiken om sterkere wapens en uitrusting voor je Skell mee te maken. We denken dat dit het type gameplay is waar gamers uit de westerse landen van houden, met name fans van series als Diablo. Het lijkt erop dat Xenoblade Chronicles X de grenzen van de Wii U opzoekt. Zijn er elementen die hierdoor uiteindelijk niet aan de game konden worden toegevoegd? Takahashi: Eerlijk gezegd denk ik niet dat we last hebben gehad van de limieten van de hardware, maar meer van het aantal mensen dat aan de game kon meewerken en de strakke planning. (iedereen lacht) Er waren zo ontzettend veel dingen die we wilden toevoegen. We konden niet stoppen. Uiteindelijk vind ik dat we een mooi product hebben met veel variatie, maar ik denk ook dat we voor eeuwig verder hadden kunnen werken. Yamagami: We hebben geen technische limieten gezien, maar wel budgetlimieten. (iedereen lacht) Nieuw in Xenoblade Chronicles X zijn de online multiplayermissies. Welke voordelen heeft het om online te spelen? De online multiplayermissies hebben een aantal voordelen. Naast dat je plezier hebt met andere spelers, vind je er betere materialen die op geen enkele andere manier te verkrijgen zijn. Verder heeft iedereen een ranking, die je op online leaderboards kunt vergelijken met die van andere spelers. Voor de Japanse versie van het spel wordt spelers aangeraden om specifieke pakketten te downloaden voor betere technische prestaties. Gaan jullie dit ook aanraden voor de gebruikers van de westerse versies van de game? We zijn dit wel van plan, maar we kunnen hier helaas inhoudelijk nog niets over zeggen.

Hebben jullie nog een laatste mededeling voor de westerse fans? Yokota: In de game kun je vrienden worden met een heleboel personages. Bij sommige duurt dit echter langer dan bij andere. Ik hoop dat iedereen zal proberen met alle personages vrienden te worden, hoe moeilijk dit soms ook is. Takahashi: Ik hoop dat iedereen die van Xenoblade Chronicles heeft genoten deze game gaat spelen. Het spel heeft een iets andere atmosfeer, maar ik ben erg trots op de verschillende soorten dingen die je in Xenoblade Chronicles X kan doen. Ik denk dat je je heel veel uren met dit spel kunt vermaken. Ik hoop dat iedereen er het uiterst haalbare uithaalt. Yamagami: Als je op een gegeven moment vastzit in de game en je het juiste antwoord niet kan vinden op wat je wordt gevraagd, moet je daar niet blijven hangen. Ga dan eerst aan de slag met de eerste leuke andere activiteit die je tegenkomt. Ik vind spelers veel vrijheid hebben om te doen wat ze willen. Ik denk dat dat één van de beste features van de game is, waardoor je er zoveel mogelijk van kan genieten.

Gekoppelde games

Xenoblade Chronicles X (Wii U)