[Preview] Geschreven door Jeroen K. op 2015-09-06 20:10:35

Animal Crossing: Happy Home Designer

Als er één serie voortbouwt op successen uit het verleden, dan is het de Animal Crossing-serie. Al vanaf de eerste game voor de Nintendo GameCube vertrouwt de serie op een sterke formule: een zorgeloos leventje leiden tussen je dierenvriendjes in een rustig dorpje. Hoewel dit dorpje in de loop van de games steeds minder rustig werd, bleef de serie in de kern altijd vasthouden aan deze vertrouwde succesformule. Daar komt met Animal Crossing: Happy Home Designer verandering in. Happy Home Designer is hiermee de meest experimentele game in de serie tot nu toe. Lukt het de game om naast het innoveren van de gameplay ook het Animal Crossing-gevoel vast te houden? Opnieuw in dienst van Tom Nook Dat Animal Crossing een serie is die meer om het herkenningsgevoel gaat dan welke andere serie ook, begrijpt Nintendo als geen ander. Zodra je het spel opstart, hoor je het herkenbare geluidje van de tekst over je Nintendo 3DS-scherm glijden en weet je dat deze game diezelfde liefdevolle ziel zal bevatten als de games die je hiervoor gespeeld hebt. Ook het beginscherm voelt erg vertrouwd aan. Onder het genot van wat opzwependere muziek dan je van de serie gewend bent, zie je onder meer Tom Nook voor het Happy Home-hoofdkwartier. Vroeger verkocht de tanuki nog meubilair om huizen mee in te richten, nu heeft hij besloten het heft zelf in handen te nemen en Nook's Homes op te richten. Net voordat jouw personage naar binnen loopt, zie je een korte conversatie tussen Tom Nook en Lottie. Tom Nook is helaas het geslacht, de naam en het uiterlijk van de nieuwe werknemer vergeten, want het arbeidscontract is plots spoorloos verdwenen. Dat kan iedereen overkomen, dus moet jij namens Lottie even de nodige informatie verstrekken. Als je personage dan daadwerkelijk arriveert, stelt Tom Nook het team snel aan je voor - hij is immers een druk man. Behalve Tom Nook staan ook Lottie, Digby en Lyle voor je. Lyle, Tom Nook en Digby waren al aanwezig in eerdere game, maar Lottie is een nieuw personage. Interieur design Lottie deelt maar meteen even een geheimpje met je. Tom Nook is niet echt zo druk, maar raffelt zijn werk af om daarna golf te kunnen spelen. Hoe dan ook, Lottie heeft wat meer vrije tijd en zal je begeleiden naar je eerste klus als designer. Je arriveert in een lege kamer en hebt als opdracht om de kamer interieur in te richten. Er staat enkel één doos voor je klaar met daarin een schattige roze bank. De klant is een fan van alles wat schattig is en wil een kamer met een schattige atmosfeer. De bank is een meubelstuk waar de klant schijnbaar erg gehecht aan is. Dat betekent dat de bank absoluut niet mag ontbreken in je eindontwerp van de kamer. Het inrichten van de kamer is heel eenvoudig. De bank zie je op het 3D-scherm in de kamer staan, maar zie je op het onderste scherm vanuit een schematisch 2D-bovenaanzicht. Je hoeft enkel op een meubel te tikken om het te doen draaien. Het verplaatsen van meubilair is niet veel moeilijker: je kunt een voorwerp op het aanraakscherm verplaatsen en ziet op het bovenste scherm onmiddellijk de bank door de kamer vliegen. Je kunt op deze manier zelfs je eigen personage door de kamer slingeren! Het inrichten van een kamer is op deze manier gelukkig een vlottere klus dan in eerdere Animal Crossing-games. Lottie wijst je erop dat de kamer met één bank nog niet compleet is en toont je de catalogus. Hier vind je verschillende categorieën meubels, zoals bedden, tafels, stoelen, lampen en meer. Niet geheel onverwacht bevat de catalogus op dit moment verdacht veel roze spulletjes, die uitstekend in de kamer van de klant zullen passen. Om er zeker van te zijn dat bijvoorbeeld het dressoir, getiteld Lovely Dresser, geschikt zal zijn voor deze kamer, houd je de cursor op het meubelstuk waardoor het in vergrote weergave op je 3D-scherm wordt getoond. Behalve grondmeubilair, kun je ook muurdecoraties ophangen, tapijten wegleggen, het behang veranderen en de vloer wijzigen. Een échte Animal Crossing Na een dag vol zware arbeid, moet je enkel nog je dagelijkse verslag schrijven. Deze formaliteit wordt door jouw personage uitgevoerd, waardoor je er zelf niets aan hoeft te doen. Als de dag voorbij is, wordt het spel opgeslagen en kun je kiezen om te stoppen met spelen of om door te gaan naar de volgende dag. Het personage dat je door de eerste 'werkdag' heen heeft geholpen, Lottie, past uitstekend binnen de Animal Crossing-familie. Ze heeft een unieke persoonlijkheid en taalgebruik, zoals je gewend bent van de serie. Alles in de game voelt vertrouwd aan als je eerdere games uit de serie hebt gespeeld. Voorlopige conclusie Gelukkig maar - Animal Crossing: Happy Home Designer is een échte Animal Crossing-game en geen goedkope spin-off. Fans van de serie mogen uitkijken naar een nieuw deel dat mogelijk meer verhaallijn zal bevatten dan voorheen. Alles voelt goed aan en het inrichten van huizen is leuk en eenvoudig. De innovatieve gameplay gaat uiteindelijk goed gepaard met het vertrouwde Animal Crossing-gevoel. Hoe goed Happy Home Designer uiteindelijk zal zijn hangt af van de hoeveelheid content en afwisseling in gameplay, maar vooral van jouw eigen creativiteit.

Gekoppelde games

Animal Crossing: Happy Home Designer (Nintendo 3DS)