[Review] Geschreven door Jeroen K. op 2015-09-22 16:00:00

Animal Crossing: Happy Home Designer

"We maken momenteel trouwens ook deze kaarten. Op deze kaarten staan personages uit Animal Crossing. En hier is een Nintendo 3DS-game waarin je deze nieuwe kaarten kunt gebruiken!" Met deze woorden kondigde Satoru Shibata een half jaar geleden Animal Crossing: Happy Home Designer aan. De verwarring was groot - en terecht. Om wat voor game ging het nu? Draait het om de amiibo-kaartjes, of dan toch om het inrichten van huizen? Nintendo's intentie werd - wellicht onbedoeld - wel meteen duidelijk dankzij deze aankondiging tijdens de Nintendo Direct in april. Is Happy Home Designer een matig excuus om amiibo-kaartjes te verkopen of heeft het spel daadwerkelijk bestaansrecht als op zichzelf staande game? Nook's Homes In Animal Crossing: Happy Home Designer speel je - net als in voorgaande games - als zelfontworpen menselijk personage in een wereld vol dierlijke wezens. Tom Nook is ook weer van de partij en heeft een nieuwe hobby gevonden. Tegenwoordig golft de gierige tanuki de hele dag, maar zo nu en dan bezoekt hij ook zijn eigen bedrijf waar jij voor onbepaalde tijd werkzaam zult zijn: Nook's Homes. Je bent niet de eerst werknemer, een aantal oude bekenden heeft immers al een baantje bij de ontwerpersclub veroverd. Lyle, Lottie en Digby zijn vrijwel altijd aanwezig op het kantoor, maar al snel merk je dat er nog geen enkel gebouw of huis in de wijde omtrek ingericht is, jezelf afvragend wat voor schimmige praktijken dan wel plaatsvinden in deze spookstad. Het antwoord op deze vraag komt al redelijk snel. Lottie neemt je direct mee naar je eerste klus: ontwerp het interieur van een huis voor iemand die van allemaal schattige roze spulletjes houdt. Lees hierover meer in de preview. Zodra je klaar bent, blijkt het tegen alle verwachtingen in Lottie's huis dat je ontworpen hebt! Lottie is pas net verhuisd en profileert zich gedurende het spel als een prima hulpje. Lyle en Digby hebben daarentegen minder kwaliteiten en zouden beter als huisdieren dan als werknemers kunnen doorgaan. Lyle loopt dagelijks op zolder rond en verstrekt je triviale informatie, terwijl Digby beneden wacht op het moment dat je eindelijk een eerder ontworpen gebouw wilt herinrichten. Je zou bijna denken dat Tom Nook een liefdadigheidsproject heeft gestart door deze mensen een salaris te geven.

Van spookstad tot dierenoord Gelukkig heeft Tom Nook jou nu een baantje gegeven, wat betekent dat de stad eindelijk wat levendiger zal worden. Nook's Homes is gelegen aan het dorpsplein en vanaf het moment dat jij er werkt, stroomt het plein vol met diertjes die graag een nieuwe woning krijgen. Terwijl ze over het plein lopen, denken ze aan het type huis dat ze verlangen. Vervolgens kun je een van de dieren, bijvoorbeeld Jeremiah, aanspreken. In zijn gedachten sprak hij al uit dat hij een kamer vol blauwe dingen wil hebben, dus met die informatie kun je een plekje op de wereldkaart uitkiezen voor je cliënt. De wereld bestaat uit allerlei klimaten en omgevingen. Zo is er een woestijn, een besneeuwde berg, een bos en een strand. Huizen ontwerpen Wanneer je een kavel hebt uitgekozen ga je samen met de klant naar zijn toekomstige huis. Om te beginnen moet je de tuin inrichten. Hier ligt misschien wel het zwakste punt van het spel. Er zijn nauwelijks 'typische' buitenmeubels beschikbaar en dit zogenaamde exterieure ontwerp heeft meestal niets van doen met de wensen van je klant. Aan de buitenkant van het huis zelf kun je tevens niets veranderen, noch kun je bepalen waar het huis exact gepositioneerd is op de kavel waar je gaat ontwerpen. Exterieur design van huizen van particuliere klanten had uitgebreider vertegenwoordigd moeten zijn in het spel. Nu krijg je slechts af en toe een meubelstuk dat bedoeld is om buiten geplaatst te worden. De kern van het spel draait om interieurdesign. Het concept is simpel: de klant heeft een wens, daar past een aantal meubels bij en jij plaatst ze in zijn huis. Om hetzelfde voorbeeld van Jeremiah weer te gebruiken - deze brulkikker heeft een zeer kenmerkende stijl: het spel zet alle nieuwe meubels onder een apart kopje. Zo zie je tijdens het ontwerpen van Jeremiah's huis dat er bijvoorbeeld een nieuw blauw bankje is toegevoegd aan de catalogus, evenals nieuw blauw behang, vloerbedekking, tapijt, een mooie blauwe klok, een blauw kastje, een blauwe stoel enzovoorts. Als je de blauwe bank in zijn kamer plaatst, stijgt er spontaan een hartje op boven zijn hoofd, betekenend dat Jeremiah het een goede toevoeging aan zijn huis vindt. Als je echter een rode stoel neerzet, haalt Jeremiah hier zijn schouders voor op.

Omdat de nieuw toegevoegde meubels toch het beste eindresultaat creëren en het scrollen door de catalogus met ouder meubilair erg tijdrovend is, blijk je in de praktijk vooral onder het kopje met nieuwe spulletjes te zoeken. Dit is in principe geen nadeel, maar niet elke klant brengt veel nieuw meubilair met zich mee. Zo wil Carmen graag een kamer vol chocola, maar krijg je slechts drie chocolade-gerelateerde meubels erbij. Natuurlijk kun je de kamer vullen met ouder meubilair, maar deze spullen passen niet direct bij dezelfde stijl en maken Carmen tevens niet veel vrolijker. Gelukkig hebben de meeste klanten een duidelijke voorkeur waar genoeg meubels bij passen, zodat je telkens weer een uniek huis kunt inrichten vanuit verschillende perspectieven. Als je klaar bent toont de klant zijn ware aard door middel van een bijzondere emotie, zoals 'sneezing' of 'thought'. Deze emoties kun je in het vervolg gebruiken om Lottie mee lastig te vallen, waarop ze met een passend antwoord komt. Zoals gezegd is het principe van het inrichten van huizen, waar je vooral mee bezig zult zijn, een eenvoudig principe. Hoewel de opdrachten en aangeleverde meubels redelijk kunnen variëren, merk je toch dat je steeds met dezelfde opdracht bezig bent. Dit maakt de gameplay behoorlijk repetitief en eentonig en doet vermoeden dat Nintendo net iets té veel wilde concentreren op het aspect van huizen inrichten. Het feit dat Lottie dagelijks na je werkdag hetzelfde zegt maakt de werkcyclus alleen maar eentoniger. De droom om eigenhandig een hele stad op te bouwen is weliswaar aantrekkelijk, maar de uitvoering hiervan laat toch te wensen over. Gelukkig maken de dorpelingen, die overal in het dorp opduiken, het wel wat draaglijker.

Faciliteiten ontwerpen Het spel draait niet alleen om het inrichten van particuliere huizen. De grootste klant van Nook's Homes is Isabelle. Ze is erg onder de indruk van je talenten als designer en huurt je graag in om de stadsfaciliteiten te ontwerpen. De opdrachten van Isabelle zou je als verhaallijn kunnen zien - je krijgt immers de credits te zien zodra je klaar bent met alle stadsfaciliteiten ontwerpen. Je mag onder andere een school en een ziekenhuis ontwerpen. Het exterieur design van deze gebouwen is iets eenvoudiger - Isabelle presenteert je een aantal ontwerpmogelijkheden en jij kiest er één uit. Vervolgens werkt het interieurdesign redelijk hetzelfde als bij het ontwerpen van huizen. Isabelle is echter wat strenger dan reguliere klanten en eist steeds dat bepaalde meubels in elk geval gebruikt worden. Het ontwerpen van grotere faciliteiten is een dankbare variatie in gameplay en geeft je dikwijls meer vrijheid. Het grotere idee achter facilitair ontwerp is dat de klanten wiens huizen je ontworpen hebt ook voorzieningen nodig hebben om in het dorp te kunnen leven. Zo krijg je steeds nieuwe voorstellen van Isabelle wanneer het aantal inwoners toeneemt. Online modus Als online modus heeft de game Happy Home Network bedacht. Hier kun je je eigen creaties uploaden of die van anderen bezoeken. Door te sorteren op populaire ontwerpen kun je heel gemakkelijk magnifiek ontworpen gebouwen bezoeken. Als je inspiratie wil opdoen voor het maken van een school kun je ook aanvinken dat je enkel scholen wilt zien. Ontwerpen kun je beoordelen op basis van de criteria 'cute', 'cool', 'unique' en 'I'd live here'. Hoewel de laatste categorie vrij onzinnig is voor openbare gebouwen, geven deze criteria een handige basis om te zoeken. Buiten Happy Home Network is het ook mogelijk om je ontwerpen te plaatsen op de sociale netwerken Miiverse, Facebook en Twitter. Amiibo-kaartjes Tenslotte is een van de speerpunten van de game niet behandeld in deze review, omdat die mogelijkheid er niet was: het gebruik van amiibo-kaartjes. De eerste lichting van 2 oktober bevat 100 kaarten. Door een amiibo-kaartje te scannen roep je dit personage als het ware naar je game. Dit kan ten eerste op het stadsplein, waar normaal willekeurig bepaalde personages rondlopen, of ten tweede in iemands huis, zodat je je eigen feestje kunt bouwen. Tenzij je heel graag een bepaald personage in je game wil hebben, heeft dit echter weinig voordelen. Omdat de meeste characters toch al in de game zitten, voegen de kaartjes weinig extra toe. Buiten de vijf willekeurige kaartjes bevat elk pakje ook één speciale kaart, zoals DJ KK of Isabelle. Deze characters kun je alleen maar naar je spel halen door middel van het bijbehorende kaartje en zo heeft het hebben van deze kaartjes daadwerkelijk meerwaarde. Conclusie Animal Crossing: Happy Home Designer brengt het inrichten van huizen naar een nieuw niveau, maar de serie als geheel niet. Het interieur van huizen inrichten werkt erg goed. Door de verschillende wensen van al je potentiële klanten blijf je dezelfde opdracht telkens van verschillende kanten benaderen, maar helaas is niet elke klus even interessant. Het exterieure design is hier consistenter in en wordt nooit echt interessant. De grotere facilitaire ontwerpopdrachten bieden een welkome afwisseling en geven je wat meer vrijheid. De online modus zit prima in elkaar en kan als uitstekende inspiratiebron werken. Amiibo-kaartjes, die helaas pas over anderhalve week beschikbaar zijn, kunnen speciale opdrachten toevoegen aan de game, maar zijn in de meeste gevallen waarschijnlijk geen nuttige toevoeging aan het spel. Om de hoofdvraag uit de inleiding te beantwoorden: het spel op zichzelf is een redelijke huizeninrichtgame en kan prima zonder amiibo-kaartjes gespeeld worden.

N1 Score: 7.1

+ ["Interieurdesign werkt prima","Diverse opdrachten geven telkens een nieuwe dimensie aan dezelfde opdracht","Facilitaire ontwerpopdrachten bieden wat variatie","Online modus Happy Home Network","Het dorp voelt levendig aan"]

- ["Niet elke ontwerpopdracht is interessant","Eentonige gameplay","Exterieur huizendesign speelt nauwelijks een rol","Amiibo-kaartjes zullen weinig toevoegen"]

Gekoppelde games

Animal Crossing: Happy Home Designer (Nintendo 3DS)