[Review] Geschreven door Daan op 2015-10-10 20:31:43

Skylanders SuperChargers

Skylanders, Skylanders, Skylanders. Het is moeilijk te bevatten dat dit alweer de negende recensie is voor de reeks. Hoewel vorig jaar de games teleurstellend uit de bus kwamen, was er de hoop dat een fris team alles recht zou kunnen trekken. Activision was het daarmee eens en gaf de oorspronkelijke developers, Toys for Bob, een jaartje pauze om te evalueren. Ze maken plaats voor Vicarious Visions, een studio die vooral gefocust is op producten voor Nintendo-systemen. Die naam maken ze dit jaar meer dan waar, gezien twee bijzondere gasten (Bowser en Donkey Kong) om de hoek komen kijken. Kan Vicarious Visions zijn tanden laten zien en ons wederom vullen met positieve gedachten? Chaos en wanorde in Skylands - deel 5 Na vijf jaar is het Kaos, de almachtige onderdeur van 1.50 meter, dan eigenlijk toch gelukt. Hij heeft Skylands in zijn macht en niets zal hem ervan weerhouden om te laten zien wie de baas is. Hij heeft de buitenwereld afgesneden, zodat jij als Portal Master zijnde geen Skylanders kunt sturen. Wat is de grote reden hiervoor? Koas heeft een manier gevonden om de kracht van de duisternis te gebruiken om een krachtige machine te ontwikkelen. De Skyeater slokt beetje bij beetje Skylands op en het ultieme doel is om de wereld compleet op te eten. Nu moet jij via een zijdeur naar binnen glippen en proberen dingen recht te zetten voordat het te laat is. Het verhaal is meer cinematisch dan de vorige delen en dat spreekt aan. De stemmen, sfeer en verloop zitten strak in elkaar en het laat op geen enkele plek een steek vallen. Dat is, op zich, best knap!

Een aangename bende Net als de vorige vier avonturen bestaat Skylanders SuperChargers uit driedimensionale levels met een nadruk op platform-elementen, het oplossen van puzzels en het vechten tegen grote groepen vijanden. De levels zijn groots in opzet en kennen vele geheimen om te ontdekken. Hoewel de paden redelijk voor zichzelf spreken, zijn er genoeg verrassingen om het avontuur begrijpelijk en leuk te houden. De vorige jaren zijn er vele innovaties doorgevoerd in de gameplay en dit allemaal om de ervaring altijd uniek te laten aanvoelen. Vorig jaar voegde Trap Team maar weinig toe, maar de verschillen zijn duidelijker in SuperChargers. De grootste verandering is dat levels vlotter aanvoelen, maar dat betekent niet dat er minder te doen is dan voorheen. Iets wat wel is veranderd, is dat er geen grote waslijsten meer zijn voor ieder hoofdstuk, maar eerder een paar simpele extra doelen. Voor sommige zal dit zeker een gemis zijn, maar de realiteit is dat de meesten het niet eens zullen merken. Als je eenmaal een level hebt uitgespeeld, zijn er niet echt redenen om zodoende terug te keren. De verandering zorgt ervoor dat er nauwelijks meer pauzes in het verhaal zitten en het gaat zodoende allemaal direct van hoofdstuk naar hoofdstuk. Het maakt de ervaring meer opwindend en een vrolijk festijn voor ieder. De structuur is verder maar weinig veranderd en er zijn dus nog genoeg extra paden om te doorkruisen. Zo zijn er schatkisten die geld bevatten waarmee je Skylanders-personages kunt upgraden en zodoende extra mogelijkheden kunt geven. De cadeaus zijn weer een andere beloning, zoals hoedjes, die je personage op specifieke fronten sterker maken. Het is mogelijk om met de hoeden de aanvalskracht van de Skylander te verhogen of hem gerichter te laten schieten. Er kan gewisseld worden tussen de hoedjes, zodat je altijd het gewenste voordeel kunt selecteren, afhankelijk van de situatie.

Ten aanval gaan is altijd een belangrijk onderdeel van Skylanders geweest en SuperChargers is geen uitzondering. Elke Skylander kent verscheidene aanvallen en door deze te combineren kun je grote reeks aan vijanden zeker de baas blijven. Door vijanden te verslaan verdien je experience en langzamerhand zul je de creaturen in levels zien stijgen. Het is belangrijk in deze hack and slash-onderdelen dat de besturing sterk in zijn schoenen staat en gelukkig is dat het geval. De game ondersteunt verscheidene controllers als de combinatie van de Wii Remote en Nunchuk, de Classic Controller Pro, de Wii U Pro Controller en natuurlijk de Wii U GamePad. Een persoonlijke favoriet blijft de Wii Remote met Nunchuk, omdat hun motion controls worden ingezet voor het ontgrendelen van sloten en het openmaken van schatkisten. Dat gezegd hebbende, de Wii U GamePad is ook bijzonder aantrekkelijk, doordat je het spel hiermee zonder televisie kunt spelen. BROOM BROOM! Ondanks de lichte veranderingen in ieder deel, is de opzet van Skylanders altijd hetzelfde gebleven. SuperChargers laat meteen merken dat ze het geheel anders willen doen. Een grote focus van het spel zijn de voertuigen en hiermee kun je over het land, de zee en in de lucht Kaos bestrijden. Er zijn speciale secties in ieder level en het is daarom belangrijk dat je van ieder voertuig er eentje in huis haalt. Nu kunnen we weer oude koeien uit de sloot gaan halen en klagen over de prijs van de figurines, maar dit is hier nogal zonde van de tijd. Het kopen van twee extra voertuigen schaadt minder dan je wellicht zou denken en de game heeft verder weinig restricties als om de Challenges gaat. Hiermee wordt SuperChargers ook de meest prijsvriendelijke game in de serie tot nu toe.

De wagenonderdelen zijn onderverdeeld in min of meer twee perspectieven. Er is het traditionele racen, waar je achter de wagen zit en hem probeert zo goed mogelijk te besturen. Elk type voertuig kent zijn eigen unieke aspecten en dit maakt de wagens bovenal vermakelijk om onder handen te nemen. Zo kun je uitgebreid driften met auto's en onderwater duiken met de boten. Het andere perspectief plaatst je in een isometrische omgeving en hier vecht je meer tegen vijanden en voer je bepaalde taken uit. Het was behoorlijk wennen, want de besturing is een verwarrende bende en het kost tijd voordat je het helemaal onder de knie hebt. De wagens brengen nieuw leven in een spel dat nog steeds fris voelde en het maakt de ervaring in SuperChargers een vrij bijzondere. Extra onderdelen Skylanders SuperChargers neemt ook unieke stappen als het om extra content gaat. We hebben de Challenges al besproken, maar wat te denken van gehele onderdelen die focussen op Quests? Elke nieuwe SuperChargers-figurine heeft taken die voltooid moeten worden door te racen, en ze zijn bovenal vermakelijk. Zo moest je als Donkey Kong een hele hoop bananen oppikken en dat binnen de tijd nog ook. Met Bowser was er een race waar we zoveel mogelijk ham moesten afpakken van de tegenstanders en het zorgde voor de broodnodige hilariteit. Er zijn ook dagelijkse race-uitdagingen om uit te diepen, wat het speelplezier zeker zal verlengen.

Over racen gesproken, er is een heuse kart racing mode waarin je het tegen elkaar opneemt op eigenaardige banen. De tracks zijn prachtig in elkaar gezet en er is een grote focus op de combat. Elke wagen heeft wapens om de vijand compleet neer te nagelen. Donkey Kong kon bijvoorbeeld tonnen vanaf een afstand werpen en zodoende de tegenstander erg veel pijn doen. Er zijn maar een aantal banen beschikbaar, meer als je bepaalde dingen in huis haalt, maar het leuke is dat je ze lokaal en online tegen elkaar kunt spelen. Dit zorgt niet alleen voor massaal veel pret, want het is ook een mogelijkheid om te laten zien wie nou werkelijk de baas is. Er is geen lag en de besturing voelt soepel genoeg, waardoor het mogelijk is dat ieder het snel oppakt. Een laatste detail is dat je Skylanders SuperChargers zowel lokaal als online in co-op kunt doorlopen. Dit laatste is uniek voor de franchise en nog nooit eerder vertoond. Als je het niet leuk vindt om de game alleen te voltooien, dan is deze optie nu eindelijk aanwezig. Het meest verrassende is dat ook nog eens goed in elkaar steekt en dat je met elkaar kunt communiceren via voice chat. Dit laat het pakket groeien van een veredeld spel voor kinderen naar een product dat unieke dingen doet op de Wii U. Het maakt samenwerken plezierig en het laat zien Skylanders blijft groeien en innoveren.

Graphics en geluid Skylanders SuperChargers ziet er uitstekend uit op de Wii U en de verscheidene omgevingen en personages zijn erg verzorgd. De gehele rit is kleurrijk en een lust voor het oog, wat het aangenaam maakt om te blijven spelen. De soundtrack en voice-acting maken dit gevoel sterker, gezien de soundtrack wederom gevuld zit met variatie. De epische baasmuziek zal je op het puntje van je stoel zetten, terwijl je in de levels rustig kunt relaxen van de wonderschone rustige noten. Daarnaast is de voice acting super gedaan en het maakt het verhaal alleen maar beter en beter. Conclusie Skylanders SuperChargers weet vanaf het begin tot het einde prima te boeien. De levels zijn mooier en meer gevarieerd dan elk ander deel in de franchise en dat verdient gewoon een pluim. De game vraagt daarnaast minder om in je buidel te tasten, wat enorm te prijzen valt. Met al een paar extra voertuigen kun je alles in de game zien en het is een reis die gewoon lekker wegspeelt. Het enige wat een grote smet betreft zijn de isometrische onderdelen, waarbij je enorm moet wennen aan de besturing van de voertuigen. Daarnaast waren meer tracks hartstikke tof geweest, al is de huidige opzet nog helemaal zo gek nog niet. Het beste is toch wel dat je online kunt racen en dat je het avontuur in co-op kunt uitspelen. Beide duimen gaan omhoog voor Vicarious Visions en Activision!

N1 Score: 9

+ ["Meest prijsvriendelijke versie van Skylanders","Hoofdstukken gaan vlotter voorbij","Goede variatie in de levels","Groots cinematisch verhaal","Wagens voelen fantastisch aan","Avontuur lokaal of online met een vriend spelen","Uitmuntende presentatie"]

- ["Pittige besturing in isometrisch perspectief","Iets meer race tracks zou leuk zijn geweest"]

Gekoppelde games

Skylanders: SuperChargers (Wii U)