[Review] Geschreven door Jeroen K. op 2015-10-11 21:00:00

Year Walk

Year Walk is al weer ruim twee en een half jaar beschikbaar in de App Store en kreeg zeer positieve reviews. Dit was reden voor ontwikkelaar Simogo om de duistere adventure-game ook naar de PC te brengen, wat een jaar later gebeurde. Op dit moment zijn we wederom anderhalf jaar verder en heeft het spel ook het pad richting de Wii U gevonden. Year Walking Het is niet eenvoudig om uit te leggen wat voor spel Year Walk precies is. Je speelt in deze avonturengame als Daniel Svensson, die aan een Year Walk (Årsgång) gaat beginnen. De Year Walking-traditie in Zweden staat in het teken van het voorspellen van de toekomst. Deze Scandinavische folklore varieert regionaal en vond vaak plaats op kerstavond of oudjaarsavond. Tijdens je tocht loop je vast op verschillende puzzels, totdat je het einde van het spel bereikt hebt. Zoals bij culturele tradities wel vaker het geval is, geldt ook voor Year Walk dat het een behoorlijk schimmig fenomeen is en dit heeft een paar duistere momenten als gevolg. Je bestuurt de game met de Wii U GamePad en gebruikt de linker analoge stick om te lopen. Verder kun je door middel van ZL en ZR voorwerpen gebruiken in combinatie met de gyroscopische besturing van de GamePad. Alles bij elkaar is het een avonturenspel met verschillende horror- en puzzelelementen. De folkloristische inspiratiebron werkt door op alles in het spel. De makers van het spel zijn zelf Zweeds en hebben enkele naamwoorden in het Zweeds laten staan, wat bijdraagt aan de ervaring van het spel. De prachtige grafische stijl en duistere sfeer passen perfect bij de Zweedse mythe en geven het spel een fris en uniek gevoel. Op het grote scherm ziet Year Walk er bijzonder goed uit voor een spel dat origineel alleen voor iOS-platformen ontwikkeld werd en de besturing via de Wii U GamePad werkt erg goed. Hier kun je altijd een kaart bij de hand houden, wat handig is om van punt A naar B te komen in het bos waar de game zich afspeelt. Hoewel de muzikale ondersteuning vaak heel minimalistisch is, speelt het geluid toch een heel belangrijke rol tijdens puzzels of als sfeermaker.

In de kleine wereld van Year Walk ben je het grootste deel van de tijd bezig met puzzelen. De wereld is weliswaar klein, maar het antwoord op een puzzel vind je vaak op een heel andere plek in de wereld, waar je in eerste instantie niet aan zou denken. Dit maakt de puzzels behoorlijk lastig, al heb je niet het idee dat ze oneerlijk moeilijk zijn. Zo verschijnt op een gegeven moment de 'Brook Horse' in het spel. Hij vertelt je niets, maar als je naar de encyclopedie gaat, kun je zien dat hij vier Mylingen nodig heeft, die verspreid zijn over de wereld. Dit type puzzels kom je telkens tegen: er wordt weinig uitgelegd en je moet goed nadenken, maar uiteindelijk is de oplossing altijd ergens te vinden. De Year Walk eindigt, zoals de traditie ons vertelt, altijd bij de kerk. Als je het spel eenmaal hebt uitgespeeld, geeft het einde je vitale informatie om een tweede einde vrij te spelen. Je hebt immers de toekomst gezien, wat ervoor zorgt dat je de 'tweede keer' anders kunt handelen. Enkele sub-mythen, die verband houden met Year Walking, verschijnen ook in de game. Zo kom je vroeg in het spel de Huldra al tegen, de bewaker van het woud, die bekend staat om haar complexe verhouding met mensen. Normaliter lokt de Huldra mannen steeds dieper het woud in, waar ze hem trouwt of vermoordt. Ook de eerdergenoemde Mylingen zijn hier een voorbeeld van. Dit zijn de ronddwalende zielen van vermoorde kinderen, die vaak vermoord werden door hun moeders, ofwel omdat zij geen geld hadden om voor het kind te zorgen ofwel omdat het kind buiten het huwelijk verkregen was.

De culturele wortelen van Year Walk maken het tot een erg bijzonder product. De stijl, sfeer en verhaallijn van het spel zijn erg uniek en maken het spel tot een bijzondere ervaring. De gameplay leent zich in mijn ogen goed als hulpmiddel ter ondersteuning hiervan en de kwaliteit van de puzzels is hoog, al gebeurt er gameplay-technisch weinig innovatiefs. Helaas is het spel erg kort, waardoor het meer als een leuk idee dan als uitgewerkte volwaardige game kan aanvoelen, maar indie-ontwikkelaars hebben nu eenmaal een klein budget. De motion-controls voelden naar mijn mening goed aan en maken het spel meer een beleving dan het zou zijn met een standaard besturing. Conclusie Year Walk laat zich niet in één zin samenvatten. De Zweedse avonturengame neemt de folkloristische mythe van Year Walking en maakt er voor jou een schimmige, interactieve tocht door het bos van. Deze inspiratiebron blijkt perfect voor een kunstzinnige avonturengame. De puzzels die je onderweg tegenkomt zijn van hoge kwaliteit en het hele spel voelt uniek aan. De besturing werkt erg goed, óók de bewegingsbesturing die je nodig hebt voor interactie met voorwerpen. Helaas houdt het spel je maar kort in zijn atmosferische greep.

N1 Score: 8.6

+ ["Prachtig folkloristisch mythisch thema","Erg mooie kunstzinnige grafische stijl","Goede, uitdagende puzzels","Uniek spel","Bestuurt feilloos"]

- ["Korte speelduur"]

Gekoppelde games

Year Walk (Wii U eShop)