[Preview] Geschreven door Jeroen K. op 2015-10-14 10:00:00

Xenoblade Chronicles X

De meest geanticipeerde Wii U-release dit najaar voor N1ntendo-lezers, als we de poll op de hoofdpagina mogen geloven, verschijnt begin december pas. In Japan is de game echter al een tijdje uit en door de vele trailers lijkt de release nog dichterbij dan hij is. Het was hoog tijd voor ons om de game zelf eens te spelen tijdens het jaarlijkse Firstlook Festival, waar we plots midden in de imponerende wereld van Mira terecht kwamen. The Fallen Land Xenoblade Chronicles X krijgt veel aandacht van Nintendo en zal bij de meesten bekend zijn, al is het maar vanwege de naam die Xenoblade Chronicles voor de Wii maakte. In dit spirituele vervolg is de mensheid gedwongen de aarde te verlaten in enorme interstellaire ruimteschepen. Eén van deze schepen, de White Whale, stort neer op het oppervlak van de planeet Mira, waar de Amerikaanse inzittenden van het schip New Los Angeles opbouwen. Dit alles gebeurt in een futuristische setting, want de game begint in het jaar 2054.

"New Los Angeles is een vrij moderne stad, maar we leven dan ook in het jaar 2054"

Daily Life Zoals ik in de inleiding al zei, werden we midden in de groteske wereld van Xenoblade Chronicles X gegooid. Enigszins perplex zat er niets anders op dan wat rond te lopen en de omgeving te verkennen. Hoewel Mira een andere wereld is dan de Bionis uit de vorige game, ziet de manier waarop de omgeving ontworpen is er zeer vergelijkbaar uit. Veel groen, hier een daar wat rotspartijen en water waar je in kunt zwemmen. Overal in het gras liggen weer gloeiende lichtjes verspreid, die voorwerpen bevatten om op te pakken. In deze demo speelden we als Paul - het character dat door Nintendo was ontworpen voor deze demo - maar als je het spel zelf koopt, kun je je eigen personage ontwerpen. De game speelt prima door middel van de Wii U GamePad en hoewel de vriendelijke assistente van Nintendo me aanraadde om Nintendo's tabletcontroller te gebruiken voor het spel, denk ik dat de Wii U Pro Controller een even goede keuze is. Regret Genietend van de grootse wereld liepen we per ongeluk een groepje boze everzwijnen tegen het lijf. De leider van deze horde had een soort 'oogje' bij zijn naam staan. Net als in de vorige game betekent dit dat het monster iedereen aanvalt die in de buurt komt. De zwijnen waren niet bijzonder goed getraind en hadden ongeveer hetzelfde level als de groep van Paul, Elma en Lin, maar hadden een numeriek voordeel waardoor onze helden snel het loodje legden. Het gebied was verder voornamelijk gevuld met monsters tussen level 8 en level 15, een goede range voor het team dat zich in level 12 bevond. Er liepen echter ook reusachtige monsters van rond de level 65 rond - mét oogje! Uitkijken waar je loopt op Mira, want anders kan elke stap je laatste zijn!

"Naast alle flora en fauna is de uitgebreide wereld ook behoorlijk rotsachtig"

Engage the Enemy De tweede overlevingspoging verliep wat succesvoller. We kwamen in een uithoek van de wereld terecht waar een aantal mechanische onderdelen lagen. Ook dit zijn voorwerpen die je kunt oppakken, maar daar moet je iets meer moeite voor doen dan voor de lichtgevende bolletjes: een keer of 15 op de A-knop drukken. Vervolgens ging Paul met zijn maten op zoek naar een geschikt monster om te verslaan. In de demo liepen er helaas nog wat 'lege' monsters rond. Ze liepen er wel, maar je kon ze nog niet aanvallen en liep rechtstreeks door ze heen. Een stukje naar beneden liepen wat interessante monsters en in de hoop dat dit geen 'lege' monsters waren, sprong het team maar van de berg af. Dat kan, want ook in dit deel bestaat er geen 'fall damage'. Time to Fight! Hier begonnen we dan eindelijk een echt gevecht. De tegenstander was een eng uitziend, vliegend beest van level 12. Om je team het teken te geven dat het gevecht start, kies je voor de 'normale' aanvallen, in het midden van de aanvalsbalk. Dit vechtsysteem werkt min of meer hetzelfde als in Xenoblade Chronicles. Je kiest onderaan het scherm voor een speciale aanval - dit wordt 'art' genoemd - en voert tussendoor automatisch normale aanvallen uit. Een belangrijke tactiek uit de eerste game is terug: het break-topple-daze-systeem. Ik had tijdens de demo het idee dat het nu niet nodig is om een break uit te voeren, zodat je meteen met een topple kunt beginnen. Het gevechtssysteem heeft dit keer wat meer teaminteractie toegevoegd. Als je teamleden een aanval uitvoeren waarop jij kunt reageren met een gepaste art gaat deze speciale aanval knipperen in je aanvalsbalk. Hoewel het vechtsysteem heel erg lijkt op dat van Xenoblade Chronicles, voelt het toch iets anders aan. Om tijdens een demo zomaar even in te stappen, was dan ook vrij lastig.

"Het gevechtssysteem van Xenoblade Chronicles X"

Na de demo blijven er nog wel wat vragen over. Xenoblade richt zich met dit tweede deel een stuk meer op de grote exploratieve wereld en minder op een verhaal. Meer op sidequests en minder op de hoofdverhaallijn. In combinatie met de geheel zelf te ontwerpen hoofdpersoon, blijft het nog afwachten hoe groot de rol van het verhaal zal zijn. Ook hebben we tot nu toe heel veel mooie beelden van natuurrijke omgevingen gezien, maar zijn er in de trailers nog weinig beelden opgedoken van stedelijke gebieden buiten New Los Angeles, grotten of andere overdekte plaatsen. Juist de combinatie van een indrukwekkende wereld en een net zo groots verhaal maakte de eerste Xenoblade Chronicles tot nagenoeg perfecte game. Voorlopige conclusie De indrukwekkende wereld van Xenoblade Chronicles X ziet er erg goed uit en de game speelt heerlijk. Aan alles merk je dat dit spel door hetzelfde team gemaakt is als de originele Xenoblade Chronicles. In de demo konden we slechts door een deel van de wereld lopen. De gevechten werkten goed en de mooi ontworpen wereld zal zeker weer het toneel zijn voor nog een episch avontuur. Het is nog even afwachten of het verhaal de kwaliteit van de vorige game kan evenaren en of de omgevingen van Mira net zo divers zijn als die van Bionis, maar Xenoblade Chronicles X lijkt alles te gaan bevatten waar fans van het Japanse RPG-genre op hopen.

Gekoppelde games

Xenoblade Chronicles X (Wii U)