[Review] Geschreven door Erik op 2015-10-15 11:30:00

The Swindle

Londen, 1849. Ik bevind me in een kleine, nauwelijks ingerichte ruimte. Enkel een flink bekrast kladbord, een werktafel vol gadgets en een vreemdsoortige capsule treffen mijn oog. Een basale opstelling; treffend voor een stel meesterdieven. “Oversmith?” Opeens hoor ik een stem achter me. “Ben je er klaar voor?” Een vervaarlijk uitziende man met een veel te grote onderkaak doemt uit de duisternis op. Ik slik. Ben ik eigenlijk wel klaar voor de grootste kraak van de eeuw, het stelen van The Devil’s Basilisk uit de duistere krochten van The Swindle? Mijn naam is Sam Oversmith en ik zit in een bende van meesterdieven. Het zijn mooie tijden voor onze bende, nu de Industriële Revolutie in volle gang is. De laatste jaren hebben tot vele nieuwe innovaties en ontwikkelingen geleid waar wij ontzettend van hebben kunnen profiteren. Niet langer zijn we enkel aangewezen op ongezien sluipen en het breken van sloten, maar hebben we allerhande snufjes in huis om zoveel mogelijk buit te vergaren van de inwoners van Londen. De poen komt bijna letterlijk in onze handen waaien. Echter zou het zomaar kunnen dat hier binnenkort een einde aan komt. Die duivelse organisatie Scotland Yard is bezig met zeer geavanceerde surveillancetechnologie, die ze – treffend – The Devil’s Basilisk noemen. Mochten ze deze voltooien, dan kunnen we wel dag zeggen tegen onze carriére. Mijn kameraden en ik zetten daarom alles op alles om dat dekselse stukje technologie uit het hol van de leeuw te stelen.

Op stoomkracht! “Je weet ondertussen wat de bedoeling is toch, Oversmith?” De man, die we Clem Gearbox-Coxsmith noemen, is tegenover mij gaan zitten en kijkt me fronsend aan.”Ehm..” Ik laat een stilte vallen. In mijn gedachten hoor ik de verklaringen van diegenen die voor mij waren gegaan. Het doel van onze missie is eigenlijk heel simpel: elke dag zoveel mogelijk geld bij elkaar sprokkelen en weer meenemen naar ons schimmige thuisfront. Met dit geld leren we nieuwe vaardigheden aan via dat eerder benoemde bekraste kladbord. Zo hebben we ons de kunst van het hacken al aangeleerd. Hiermee kunnen we computers hacken voor extra veel poen, speciale deuren open krijgen en zelfs goed verstopte mijnen naar onze hand zetten. Het hacken zelf is daarnaast behoorlijk leuk en intens te noemen, waarbij foutjes vaak niet worden geoorloofd. Ook hebben we al verscheidene snufjes verkregen die ons bijvoorbeeld bommen laten installeren en extra ponden genereren. Helaas is het jammer dat we deze vaak op gevoel moeten aanleren - het is nooit duidelijk wanneer je ze precies nodig hebt. Wel worden we met dit gereedschap als bende steeds een stukje sterker, wat een fijn gevoel van progressie geeft. Maar nog mooier is dat we met ons verzamelde geld de beveiliging uit konden schakelen rondom de verschillende delen van Londen – steeds een stapje dichterbij The Swindle.

Een fout is fataal De moeilijkheid zit ‘m echter in de uitvoering hiervan. We zijn immers dieven, dus we kunnen niet lukraak door huizen en winkelcentra springen op zoek naar kostbaarheden. Hoewel we stevig getraind zijn in klimmen, tegen muren aanspringen en het verkopen van diverse klappen, moeten we voornamelijk ongezien te werk gaan. Daarnaast moeten de bewakers die de gebieden patrouilleren, vaak een stevige loer worden gedraaid. Één klein foutje hierbij is al fataal, waardoor we terneergeslagen en zonder enige opbrengst via die vreemdsoortige capsule weer naar huis moeten. Gelukkig kan er vaak nog wel ternauwernood ontsnapt worden als je een keer gezien bent, maar een klap of geweerschot van de bewaking moet je te allen tijde voorkomen. Dit feit is iets waar ik veel van mijn collega’s over heb horen klagen: je moet te allen tijde oplettend zijn. Voordat je het weet wordt er weer een buit door je neus gebeurd. Niet meer dan eens komt dit door hunzelf, maar doordat het meegenomen gereedschap het af laat weten. Bijzonder jammer, want voor je het weet is er weer een dag voorbij...

Nog 22 dagen Ik geef een knikje naar Gearbox-Coxsmith. Hij opent zijn mond: “Mooi zo, dan wil ik je nu vra-“ Voor hij echter zijn zin kon afmaken, val ik hem abrupt in de rede. Er zit mij toch nog iets dwars aan deze missie.“Sorry dat ik u onderbreek, maar er is mij toch nog iets niet helemaal duidelijk. Hoewel het doel voor zichzelf spreekt, is er een bepaald punt waarop de verhalen van mijn kameraden niet overstemmen. Ze spreken allemaal over een andere bestemming en onvoorspelbare bewaking.” Ik neem een moment om op adem te komen en vraag: “Is voorbereiding niet essentieel voor een meesterdief?” De vervaarlijke man tegenover mij zucht en versmalt zijn ogen. “Toen we achter het bestaan van The Devil’s Basilisk kwamen, hadden we nog 100 dagen voor zijn voltooiing. Op dit moment zijn hier nog tweeëntwintig van over. We kunnen met recht zeggen dat de laatste en moeilijkste fase is aangebroken. We hebben echt nog een flinke zak met goud nodig voordat de deuren naar The Swindle zich voor ons openen en elke dag telt.” Ik kijk hem verbijsterd aan. “Maar dat weet ik wel hoo-“ Gearbox Coxsmith negeert mij en vervolgt: “Doorgaans is voorbereiding essentieel, ja. Maar voor het spelletje dat wij nu spelen ligt dat wat anders. Behalve de omgeving waarin we terecht komen, weten we niks op het moment dat wij uit die capsule komen. Voor elke overval moeten we in het duister tasten en kunnen we pas op locatie de juiste strategie naar de meeste poen bedenken.” Hij wrijft even over zijn grote onderkaak en gaat verder: “Die willekeur stelt ons goed in staat om te focussen op het type bewaking dat we op ons bordje krijgen. Soms hebben we in een handomdraai een aantal computers gehackt voor een grote opbrengst en kunnen we veilig terugkeren. Daartegenover staat - en dat gebeurt helaas iets te vaak, dat wij uit het niets voor onoverbrugbare obstakels of vijanden staan - waardoor we ongewild het loodje leggen of juist eerst geld moeten spenderen aan nieuwe vaardigheden om verder te kunnen. En zo is er zomaar weer een dag verspild – iets wat we ons absoluut niet kunnen veroorloven.” Ben ik er wel klaar voor? Enige twijfel begint in mij op te doemen. De uitleg van Coxsmith verklaart ineens zoveel. Mijn gedachten draaien ineens op volle toeren. Op de achtergrond hoor ik hem vaag praten: “Falen of slagen maakt niet uit: de bewaking blijft met de dag gestaag sterker worden.” Daarom was het dus ook zo essentieel om zo snel mogelijk bij The Swindle te komen. Een aantal verkeerd gespendeerde pegels of een klein foutje en je kunt bij wijze van spreken opnieuw beginnen. En dan weten we niet eens wat ons daar te wachten zal staan. Is het eigenlijk wel zo verstandig om aan deze missie te beginnen? “Dus Oversmith”, sluit de man tegenover mij af. “Ik vraag het je nog een keer: ben je klaar voor de grootste kraak van de eeuw?”

Conclusie Ik kijk hem recht in de ogen aan en zeg gedecideerd: “Tsja, aan de ene kant hecht ik veel waarde aan datgene wat we aan het doen zijn. Het is bijzonder tof om als meesterdief met allerhande snufjes ongezien langs de bewaking te sluipen, zeker als veel van deze vaardigheden je mobiliteit en technieken je ook daadwerkelijk een gevoel van progressie geven. Daarnaast geeft het limiet van 100 dagen een zekere intensiteit en spanning met zich mee.” Ik kan een lichte zucht echter niet onderdrukken: “Daartegenover staat helaas de grote willekeur en onvoorspelbaarheid van de kraken die we moeten plegen. Een klein foutje en we hebben onze buit en daarmee een dag verspild, terwijl de bewaking wel steeds een stukje sterker wordt. Voor een meester-dief die valt of staat met zijn voorbereiding, is dit onnodig frustrerend.” Ik geef Coxsmith een wrange glimlach. “Misschien dat ik mij eerst maar eens waag aan een test-kraak voordat ik aan The Swindle begin, baas.”

N1 Score: 6

+ ["Titel geeft een goed gevoel van progressie","Hacken van computers en objecten is leuk uitgedacht"]

- ["Onvoorspelbaarheid werkt de game in zijn nadeel","Er wordt te weinig informatie gegeven over obstakels","Upgrades kopen moet vaak op goed geluk","De klok tikt ten alle tijde door; fouten maken is funest"]

Gekoppelde games

The Swindle (Wii U eShop)