[Review] Geschreven door Nathan op 2015-10-22 22:20:11

Nova-111

Nova-111 is een indiegame die bekende gameplay-elementen, zoals side-scrolling omgevingen, turn-based strategy, real-time actie en puzzelelementen, in één game stopt. Dit klinkt erg vernieuwend, maar is Nova-111 dat ook? In Nova-111 is een wetenschappelijk onderzoek in de ruimte mislukt en zijn alle deelnemende wetenschappers verspreid geraakt over verschillende planeten. Jij zit nog in het ruimteschip en moet de vermiste wetenschappers redden. Dit is leuke achtergrondinformatie, maar Nova-111 concentreert zich toch vooral op de gameplay. De spelwereld van Nova-111 bestaat uit losse levels, die elk weer uit een handvol omgevingen bestaan. Je moet je ruimteschip door de levels heen loodsen terwijl je op zoek bent naar je collega's en probeert te voorkomen dat aliens je ruimteschip niet kapot maken.

Turn-based, maar real-time De levels zijn side-scrolling, maar dan toch op een andere manier dan vaak te zien is in games. Ze bestaan uit een heleboel hokjes die samen een grid vormen voor turn-based strategie-elementen. Per beurt kun je één hokje verplaatsen. Voor de meeste vijandelijke aliens geldt hetzelfde. Als eerste kom je een simpele vijand tegen, die je door je enige aanval te gebruiken – beuken met de zijkant van je schip – in twee keer onschadelijk weet te maken, maar al snel komen nieuwe vijanden ter tonele die meer in petto hebben. De meeste vijanden werken met hetzelfde turn-based bewegingssysteem als jij, maar sommige vijanden wijken hiervan af. Zo is er een alien die van een paar hokjes afstand zichzelf met jouw schip verbindt en als een soort bloedzuiger om de zoveel seconden één levenspunt van je wegsnoept. Hierdoor moet je snel reageren en de vijand uitschakelen voordat je zelf het lootje legt. Het spel is alleen speelbaar met de Wii U GamePad, maar Nova-111 maakt goed gebruik van deze controller. Op het scherm is een kaart te zien van het gedeelte van de omgeving wat je al verkent hebt. Dat is erg handig, want de vele gangen die de gebieden hebben, kunnen je wel eens laten verdwalen. Toch draait Nova-111 vooral om de puzzels. Je probeert telkens het einde van elk level te bereiken, maar vaak is dit niet mogelijk zonder eerst een bepaald item te vinden in hetzelfde level. Zo kom je al snel een soort laser tegen waarmee je door objecten heen kunt stralen waar je jezelf niet doorheen kan beuken. Zulke items voegen variatie toe aan de levels, maar zorgen er helaas niet voor dat het spel fris gaat aanvoelen. De stroeve turn-based gameplay is een leuk concept, maar wordt uiteindelijk een beetje saai en helaas weten de nieuwe vijanden en items er nooit een heel nieuwe ervaring aan toe te voegen. Elk level wordt wel met een baasgevecht afgesloten en deze zijn zeker de moeite waard, maar helaas te schaars.

Conclusie Nova-111 is geen slechte game en weet bekende gameplay-elementen te combineren tot een unieke, vernieuwende mix. Helaas begint de game op een laag niveau en zullen de levels door het spel heen, ondanks de toevoeging van nieuwe vijanden en items nooit erg vernieuwend worden en kan het zijn dat je al snel uitgekeken raakt op dit side-scrolling, real-time, turn-based puzzelspel.

N1 Score: 6

+ ["Mix tussen turn-based en real-time gameplay werkt goed","Veel verschillende, unieke vijanden","Goed gebruik van de Wii U GamePad"]

- ["Weinig variatie door het spel heen","Verhaal komt te weinig naar voren"]

Gekoppelde games

Nova-111 (Wii U eShop)