[Review] Geschreven door Jeroen K. op 2015-12-03 17:30:00

Typoman

Onlangs kreeg Typoman tijdens de Nintendo Direct nog wat aandacht van Nintendo, nadat het even stil is geweest rondom deze exclusieve puzzelplatformer voor de Wii U. Ik hoor u denken: 'Alweer een indieplatformer? Alweer eentje met puzzelelementen?'. Jazeker, maar Typoman richt zich vooral op het spel der woorden, dat tot voor kort exclusief tot de wereld van de bordspelletjes behoorde. Nu is de hamvraag: ga je zondagmiddag liever scrabble spelen bij je oma, of slinger je de Wii U aan voor een uurtje Typoman?

De vraag is enigszins misleidend, want in Typoman speel je geen gezelschapsspellen, maar raak je verzeild in een groots avontuur tegen het kwaad. Als de grote held van het verhaal, verplaats je je in de tweedimensionale wereld van links naar rechts. Op verschillende plekken vind je een aantal letters of kun je letters doen verschijnen uit een op dat moment aanwezige keuze en hieruit moet je een klein woord vormen om je obstakels te overkomen. Het idee is dat het woord dat je maakt uitgroeit tot een daadwerkelijke actie. Zo verandert 'love' in een beschermend liefdesschild en zorgt 'lift' ervoor dat er een liftmechanisme in werking treedt. Hoewel je meestal bezig bent met het vormen van woorden, kent het spel ook meer actievolle momenten ter afwisseling. Wanneer het kwaad een momentje uitgekozen heeft om je op te jagen, moet je nog wel eens vlug weg zien te geraken. Deze momenten zijn echter schaars, het spel legt duidelijk prioriteit bij de puzzeltjes. "Waarom zou onze kleine held nou door alle moeite moeten gaan om woorden te vormen die werkelijkheid worden?", is een vraag die de ontwikkelaars zich waarschijnlijk gesteld hebben. Als antwoord hierop hebben ze een zeer eenvoudige tegenstelling van goed en kwaad bedacht, maar het gaat te ver om dit een leidend verhaal te noemen. Een verplichte aanwezigheid zou al als betere naamgeving dienen. Door een gebrek aan uitleg verliest het verhaal aan kracht en dat is behoorlijk kwalijk in een game als Typoman. Juist in een tekstueel gerichte game verwacht je een wat meer poëtisch verhaal. In plaats daarvan tast je op het eind van het spel nog steeds in het duister over de wereld waarin je eigenlijk hebt rondgelopen en wie die rare schimmen nu waren die je je plezier met woorden niet gunden. Al moge dit verhaal dan zo onduidelijk zijn, het zorgt wel voor een constante sfeer in de wereld waardoor het spel in elk geval uniek en herkenbaar aanvoelt.

Typoman draait duidelijk vooral om je vermogen om woorden te creëren die werkelijkheid worden, maar verwacht hier geen taalkundige wonderen. Je hebt in alle gevallen maar één woord dat geaccepteerd wordt als goed antwoord en enkele woorden keren vaker terug. Bovendien bestaan woorden vrijwel altijd slechts uit drie, vier of vijf letters. Het is jammer dat het hele spel bestaat als excuus voor het enkele gameplay-element van woorden vormen en dit is daarbovenop ook nog niet eens zo bijzonder goed uitgewerkt. De puzzels kunnen daarnaast, zeker tegen het einde van het spel, erg vergezocht zijn. Gelukkig heb je de mogelijkheid om een tip aan te vragen die je er meestal doorheen helpt. Toch jammer dat de game je nooit de kans geeft om verschillende goede antwoorden te bedenken - dit remt de creativiteit van de speler enorm. Conclusie Jammer, erg jammer. Typoman leek een veelbelovende game, maar blijkt niets meer dan 'de zoveelste indiegame'. Het - soort van - verhaal en al het andere in de wereld van Typoman werkt de game juist tégen. Het gebrek van een poëtisch verhaal is een gemiste kans, zeker omdat de gameplay ook te wensen over laat. Het omtoveren van woorden in daadwerkelijke acties lijkt een mooi idee, maar blijkt al snel in herhaling te vallen en laat je nooit helemaal vrij in je creativiteit. Hoewel je best een paar uur plezier kunt hebben met Typoman en de game niet helemaal onspeelbaar is, zul je vooral opmerken hoeveel kansen de ontwikkelaars hebben laten liggen. Misschien toch maar weer scrabble spelen met oma zondag, al is het maar omdat ze geen Engels spreekt.

N1 Score: 5

+ ["Unieke sfeer","Tips zorgen dat het spel niet te moeilijk wordt"]

- ["Matig verhaal","Puzzels soms te repetitief, soms te vergezocht","Spel limiteert spelers in hun creativiteit"]

Gekoppelde games

Typoman (Wii U eShop)