[Review] Geschreven door Nathan op 2015-12-08 23:57:00

FAST Racing Neo

In oktober 2013 werd FAST Racing Neo door Shin'en Multimedia aangekondigd als een exclusieve titel voor de Wii U die alles uit het apparaat zou halen wat erin zat: hyperrealistische graphics, afgespeeld met zestig frames per seconde en een vervolg op het alom positief beoordeelde FAST Racing League, dat in 2011 voor WiiWare verscheen. Velen dachten dat FAST Racing Neo, naast Mario Kart 8, dé racegame voor de Wii U zou worden. De enige vraag die overblijft: kan FAST Racing Neo de oude beloften van de ontwikkelaars waarmaken en aan de hoge verwachtingen van de Wii U-bezitters voldoen? FAST Racing Neo speelt zich af in een toekomst waar de autosport al lang geen vierwielers meer gebruikt, maar lange, zwevende voertuigen. Als je het spel opstart, beland je in een hoofdmenu met een handvol modi. Bovenaan dit lijstje staat de Grand Prix. Hierin kies je een niveau – Subsonic League, Supersonic League of Hypersonic League – en vervolgens tussen de vier cups die het spel bevat. De cups zijn vernoemd naar metalen. Je begint met de Cobalt Cup, gevolgd door de Xenon Cup, de Titanium Cup en uiteindelijk de Neon Cup. Elke cup bevat vier tracks, elk met een aantal unieke eigenschappen. Daarnaast bevatten veel banen alternatieve routes. Sommige zijn sneller, andere zijn voor het design van de baan, maar allen voegen ze wat toe aan de ervaring en het is dan ook een leuke toevoeging.

Gewoon gas geven Het doel in FAST Racing Neo is om na drie ronden als eerste over de finishlijn te gaan. Je hebt echter concurrentie van negen andere voertuigen. Hiervoor gebruik je de A-knop om te versnellen en de B-knop om te remmen. De echte enthousiasteling gebruikt dus vooral de versnelknop en laat de knop eronder het liefst zoveel mogelijk met rust. Je voertuig gaat daardoor nog sneller dan normaal en je moet dan ook uitkijken dat je niet per ongeluk ergens tegenaan botst of uit de bocht vliegt. Gelukkig zijn banen voor het grootste gedeelte voorzien van een soort vangrail, waardoor je op die plekken niet van de baan af kunt. Zeker tijdens je eerste speelsessie, maar ook vele uren later zul je tegen deze vangrails aanrijden. De bolides maken allesbehalve scherpe bochten en doordat ze boven het wegdek zweven is driften onmogelijk. Het wordt dan ook flink oefenen, want zelfs in de Subsonic League is het een hels karwei om op de eerste plaats te eindigen. Hoewel dit af en toe vervelend is, zijn de banen zo ontworpen dat oefening loont. Elke seconde telt en hoe beter je de bochten leert nemen, hoe meer de voldoening is die dit geeft. Dit is een kwestie van op tijd beginnen met draaien en vooral niet een te krappe bocht willen nemen. Het botsen tegen de vangrail kost echter bijna geen tijd. Erg vervelend zijn de scherpe bochten daardoor niet - zelfs niet tijdens je allereerste Grand Prix.

Future Power Om FAST Racing Neo wat meer van andere racegames te laten onderscheiden, heeft ontwikkelaar Shin'en Multimedia twee speciale mechanieken toegevoegd die nauw met elkaar verweven zijn. De eerste is het twee-kleurensysteem. Gedurende de hele race bevindt je je in een blauwe of in een gele staat. Met een enkele druk op de linkerschouderknop of de X-knop kun je tussen een van deze twee smaken veranderen. Als je vervolgens door speciale vlakken op de weg met dezelfde kleur heenrijdt, kun je aan extra snelheid komen. Blauw en geel worden voortdurend afgewisseld en als je op de verkeerde kleur rijdt, remt dit juist af. Dit systeem is een belangrijk onderdeel van het spel. Het houdt je alert, geeft de game meer diepte en zorgt er bovendien voor dat je nóg sneller gaat! De tweede mechanic is een boost-mechanisme. Door tegen energiebolletjes aan te rijden die op de weg liggen, vul je een speciale meter. Met de energie van deze bolletjes en het indrukken van de R-knop ga je supersnel over de baan. Met deze snelheid kun je zelfs het effect van sommige obstakels op de baan neutraliseren, zoals ijspegels of asteroïden (die je bij lange na niet in elk level tegenkomt), en je tegenstanders flink dwarszitten. Wanneer iemand al boostend tegen je aan beukt, ontstaat hetzelfde hinderende effect als wanneer een speler in Mario Kart een Red Shell tegen zich aankrijgt. Het kost je wat tijd en hoewel je niet stil komt te staan, word je al snel door een hoop anderen ingehaald.

FAST, faster, fastest In FAST Racing Neo draait alles om snelheid. En bij wedstrijden horen ranglijsten. Alle Grand Prix hebben per niveau een online ranglijst tussen de spelers. Hoewel je geen precieze data te zien krijgt, kun je bekijken wat je snelste tijd is voor het uitspelen van de cup en welke positie op de wereldwijde ranglijst dit waard is. Dit komt de herspeelbaarheid van FAST Racing Neo zeker ten goede, maar er is veel meer te beleven! Zo is er de modus Time Attack. Hier doorloop je drie rondjes van één enkele track en probeer je je eigen tijd te verbeteren. Tegelijkertijd speel je tegen de tijd die de ontwikkelaars op die baan hebben neergezet. Je kunt Time Attack dan ook 'uitspelen' door op alle drie niveau's de tijd van de ontwikkelaars te verslaan. Verder is Time Attack erg handig als je beter wil worden in het racen op één specifieke baan waar je eerder in de Grand Prix nog een slecht resultaat op behaalde. Helaas wordt dit je deels onmogelijk gemaakt doordat je een baan pas in Time Attack mag proberen nadat je je in de bijbehorende cup (op hetzelfde niveau) minstens één keer bij de beste drie hebt geschaard. Wie zijn bolide zo goed onder controle heeft gekregen dat hij het tot in de Hypersonic League heeft geschopt, krijgt toegang tot de extra Hero Mode. Dit is een soort survivalmodus waarbij je moet proberen om hoog te presteren zonder dat je boostmeter leeg raakt. Een lege boostmeter betekent het einde van de partij. Hoewel Hero Mode een leuke toevoeging kan zijn voor de echte expert, moeten we eerlijk bekennen dat het er hier zo gigantisch snel aan toe gaat dat menigeen al snel zal afhaken. Mocht je überhaupt aan het spelen van deze modus toekomen. Je vaardigheden worden behoorlijk op de proef gesteld en de kans dat je afhaakt voordat je de Hero Mode vrijspeelt, is erg groot. Dit is erg jammer. Een soortgelijke modus op een lager niveau zou een zeer goede toevoeging zijn geweest.

Meer scheuren met meer mensen Ten slotte kun je in FAST Racing Neo ook samen met vrienden en andere Wii U-bezitters racen met futuristisch hoge snelheden. De game bevat lokale multiplayer voor maximaal vier spelers. Hierbij wordt gebruik gemaakt van split screen. Dit kan dankzij de moeilijkheidsgraad twee kanten op gaan, afhankelijk van met wie je speelt. Met drie vrienden die de game enigszins tot helemaal onder de knie hebben, wordt het een competitief racefestijn die altijd voor veel emotie en plezier zorgt. Door de hoge snelheden en de relatief scherpe bochten ten opzichte van de draaihoek van de voertuigen, zullen een aantal spelers echter veel moeite hebben met het spel. Hoewel dit voor veel hilarische momenten zorgt, zal er vermoedelijk al snel worden uitgeweken naar die andere, meer kleurrijke racegame voor de Wii U. Het is zeker goed dat Shin'en Multimedia lokale multiplayer aan het pakket heeft toegevoegd, maar er is een aanzienlijke kans dat je Mario Kart of een andere meer toegankelijke racegame verkiest boven FAST Racing Neo. Dit is geen game waar onbekenden zich snel in kunnen thuisvoelen. Schitterend De graphics waren al sinds de aankondiging een punt waarop FAST Racing Neo uit het oog sprong. Met haar full-HD graphics ziet het spel er magistraal uit. De voertuigen, de omgevingen, lichteffecten in het donker, druppels op het wegdek, werkelijk alles ziet er fantastisch uit, zeker als je bedenkt dat veel mensen de Wii U qua prestaties liever naast de PlayStation 3 en de Xbox 360 zetten dan naast hun opvolgers. Het spel loopt vloeiend en heeft praktisch nooit last van framedrops. Shin'en Multimedia heeft met FAST Racing Neo op technisch gebied een knappe klus geklaard. Hier mogen ze trots op zijn! Helaas staat hier wel tegenover dat het touchscreen van de Wii U GamePad niet actief wordt ondersteund. De display toont dezelfde beelden als het televisiescherm en de menu's zijn alleen met de knoppen te doorlopen.

Conclusie FAST Racing Neo ziet er magistraal uit op de Wii U: alle voertuigen, stages en weereffecten zijn een lust voor het oog. Ook met de gameplay van deze futuristische racegame zit het wel snor. De bolides zijn gebalanceerd tegenover elkaar, de besturing is 'easy to learn, but hard to master', het twee-kleurensysteem geeft het spel wat meer diepgang en de boosts maken de kick die het spelen van dit spel met zich meebrengt alleen maar groter. Er is genoeg afwisseling tussen de verschillende tracks en bovendien heeft meer dan de helft alternatieve routes. FAST Racing Neo is een prachtproduct en is een zeer welkome toevoeging aan het kleine assortiment van racespellen dat de Wii U op dit moment heeft. Voor slechts €14,99 is dit dan ook een must-have voor iedereen!

N1 Score: 8.6

+ ["Gigantische snelheden geven nog grotere kick","Prachtige omgevingen","Vele alternatieve routes","Veel banen met exclusieve feature","Twee-kleurensysteem voegt diepte toe aan het spel"]

- ["Touchscreen Wii U GamePad wordt niet actief gebruikt","Niet erg toegankelijk door hoge moeilijkheidsgraad","Hero Mode niet op laag niveau speelbaar"]

Gekoppelde games

FAST Racing Neo (Wii U eShop)