[Review] Geschreven door Kitty op 2015-12-21 22:15:00

Story of Seasons

Story of Seasons is in Japan al bijna twee jaar geleden uitgekomen en in Amerika in maart van dit jaar. Hoewel de titel in de VS en hier niet als een Harvest Moon-game bekend staat vanwege naamsrechten, is het wel een game die voortborduurt op de Harvest Moon-serie.

De game is een boerderijsim zoals we boerderijsims kennen. Om te beginnen kies je een moeilijkheidsgraad, waar het verschil hem zit in de kosten van producten en de hoeveelheid stamina die je verbruikt bij het werk. In een dun verhaal wordt verteld dat jij genoeg hebt van het stedelijke leven en hebt gereageerd op een vacature om boer te worden in een nog groeiend dorp. Je wordt aangenomen en kunt direct beginnen. Je huis is echter nog niet af, waardoor je de eerste week bij een oud boerinnetje logeert dat je de kneepjes van het vak leert. Dit zet meteen de toon voor het spel: alles gaat in een behoorlijk laag tempo.

In Story of Seasons ben je boer(in). Je verbouwt gewassen (je zaait en oogst per negen gewassen in plaats van per stuk, dat is een prettig gegeven), je houdt dieren en je probeert relaties op te bouwen met de buurtbewoners. Het eerste wat je moet doen is je kleine huisje upgraden, waarbij je vanzelf een koe en een schuur krijgt. Voor de rest moet je echter wat langer aan het werk. Een kippenhok bijvoorbeeld kun je niet meteen bouwen. Je moet hier eerst een blauwdruk voor kopen, waarna je alle benodigdheden bij elkaar moet sparen. En daar gaat best wel wat tijd in zitten. Zo werkt het voor alles in de game: blauwdrukken kopen, zelf bouwen. Meubels, ornamenten voor op en rondom je boerderij, gereedschappen. Het is toch wel vervelend dat je sommige dingen niet gewoon kunt kopen, want het kost best wel wat tijd en/of geld om alles bij elkaar te sparen en voor bijvoorbeeld een hooivork is het gewoon zonde van de moeite. Ook duurt het betrekkelijk lang voordat sommige opties beschikbaar komen. Wat vooral een probleem is, is dat de storage box niet meer in deze reeks zit. Nu kun je niet meer alles wat je bij elkaar hebt verzameld elke avond wegzenden naar een onbekende koper, waarna jij geld krijgt. Er is een marktplein waar verkopers en inkopers staan, aan wie jij je spullen verkoopt. Dit is misschien wel realistischer, maar het haalt ook het tempo onwaarschijnlijk hard uit het spel. Het kan zomaar gebeuren dat er een week lang niemand op de markt staat, waardoor jij dagenlang met 45 aardappels en 29 insecten op zak rondloopt. Zo heb je geen inkomsten en daarmee ook geen uitgaven. Interessanter aan dit hele marktpleinprincipe zijn bepaalde uitdagingen, om iets te verkopen dat erg gewild is bij een bepaalde verkoper. Dit geeft wat meer gevoel van doelgerichtheid, wat een aangename aanvulling is op het trage boerderijleven. Toch was de storage box een stuk prettiger werken.

Ontwikkelingen in het boerderijleven Terwijl je probeert een boerderij op gang te brengen, maak je kennis met de buurtbewoners. Dit zijn typische Harvest Moon-personages, in een soort oud-Britse stijl met Duitse invloeden. Er zijn weer vrijgezellen om te versieren en vrienden om te maken. In het begin zijn er nog niet heel veel personages, maar er komen gaandeweg nieuwe personen bij. Er zitten een paar leuke personages bij, maar ook genoeg volledig inwisselbare. Sowieso is de lay-out van het dorp niet logistiek praktisch te noemen. Tenzij je specifiek bepaalde huizen wilt bezoeken, is er vrij weinig waar je toevallig langs loopt. Daardoor gebeurt het makkelijk dat sommige gebieden en personages tijdenlang aan je voorbijgaan. Door inwoners verschillende cadeaus te geven, kom je erachter wat ze wel en niet leuk vinden, waarna je relatie met ze verbetert of verslechtert. Op die manier krijg je wat ontwikkelingen in wat ze je te vertellen hebben, wat toch het gevoel geeft dat je interactie hebt.

Rent-a-field Als langzaamaan het spel een beetje op gang komt, krijg je de mogelijkheid om velden te huren. Op deze velden kun je specifieke gewassen groeien, die het daar goed doen. Er wonen echter nog andere boeren in het dorp die dezelfde velden willen huren, waarna je een soort wedstrijd hebt om wie het veld krijgt. Je kunt dan zelf kiezen waar het om draait, bijvoorbeeld de inkomsten van shipments die je hebt in een bepaalde periode, of de kwaliteit van je gewassen. Dit hele systeem is ook niet optimaal, je moet maar net een paar goede spullen hebben staan. Het was mooier geweest om gewoon op je eigen terrein genoeg ruimte te hebben om flink was gewassen te verbouwen. Zodra de mogelijkheid om velden te huren hebt vrijgespeeld, verschijnen de Nature Sprites weer ten tonele. Ze zijn vrij verbaasd dat je ze kunt zien, want normaal kunnen mensen dit niet. Ze zijn net druk bezig met onderzoek naar welke gewassen het best groeien op bepaalde velden. Verder lijken ze geen heel grote rol te spelen in dit deel. Nadat je een tijd te voet door het gebied hebt gerend, krijg je de een paard. Hiermee kun je een stukje sneller locaties bereiken. Dat is ook wel nodig, want het dorpscentrum ligt volledig aan de andere kant van de landkaart ten opzichte van jouw boerderij. Door het gebied heen staan een soort stalletjes vanwaaruit je je paard naar je toe kunt roepen, mocht je halverwege besluiten toch je paard nodig te hebben.

Safari zone In de herfst van het eerste jaar opent de safari zone. Dit is helaas geen gebied waar je dieren kunt vangen, maar wel een gebied waar je jouw vee naartoe kunt brengen. Hier worden ze gelukkig van, wat de kwaliteit van de producten weer verbetert. Ook kun je in deze omgeving stenen en mineralen verzamelen door tegen een muur te hameren. Dat versnelt wel de mogelijkheid om onderdelen bij elkaar te sparen voor alles wat je kunt bouwen. Bovendien zorgt het herfstseizoen ervoor dat het hele land er prachtig uitziet. Dit gebied ligt buiten de rest van het dorp en je reist er per paard naartoe. Het is een leuk gebied om in rond te lopen, maar het draagt ook bij aan het gevoel dat eigenlijk de hele game geeft, en wel dat het toch een redelijk onsamenhangend geheel is. Er is vanalles te doen en vanalles mogelijk, maar het voelt toch nooit als één dorp waarin zich een leven afspeelt. Het spel is leuk omdat het een Harvest Moon-sfeer heeft wat net als altijd toch die verslavende werking heeft, maar het is geen verbetering te noemen ten opzichte van voorgaande delen.

Online mogelijkheden Na het eerste seizoen speel je StreetPass vrij. Mensen kunnen dan je dorp bezoeken, of jij dat van anderen. Op hetzelfde moment komt ook de Farm Tour-optie beschikbaar, waarmee je online en lokaal boerderijen van vrienden kunt bezoeken. Je kunt dan elkaar cadeaus geven, elkaars gewassen een kleine boost geven en elkaars vee gelukkiger maken.

Conclusie Er is genoeg te doen in Story of Seasons, al is het op een trager tempo dan prettig is. Door dingen bij elkaar te verzamelen en kennis te maken met de buurtbewoners, speel je meer en meer mogelijkheden vrij om je boerderij te laten floreren. De typische Harvest Moon-sfeer vloeit door het hele spel, maar het voelt nooit zo goed als een paar eerdere titels. Veel buurtbewoners zijn het net niet en de verschillende mogelijkheden haken niet genoeg in elkaar om het te laten aanvoelen alsof je een leven hebt in het dorp. Voor fans van de serie is het leuk om aan een nieuw deel te kunnen beginnen, maar eigenlijk voegt het ook niet echt veel nieuws toe waardoor je vol enthousiasme aan de slag kunt gaan.

N1 Score: 6.5

+ ["Na een langzame start is er veel te doen","Harvest Moon-sfeer komt goed naar voren"]

- ["Traag tempo","Onhandig economisch systeem","Voelt niet als een goed geheel"]

Gekoppelde games

Story of Seasons (Nintendo 3DS)