[Nieuws] Geschreven door Nathan op 2016-03-10 19:37:20

RIVE is de laatste game van Two Tribes

Zojuist heeft Two Tribes bekendgemaakt dat RIVE de laatste game zal zijn. RIVE wordt is een "metal wrecking, robot hacking shooter". Het is de bedoeling om zoveel mogelijk robots aan gort te knallen. Tijdens de intense actie van het schieten in 360 graden, leer je hoe je het gedrag van vijandelijke robots kunt manipuleren door "hacks" te verzamelen en te uploaden. Na de grote financiële tegenvaller die Toki Tori 2+ was, moest ontwikkelaar Two Tribes in januari 2014 moest het bedrijf al een flink deel van het personeel ontslaan, waardoor Two Tribes nu uit nog maar drie mensen bestaat. Daarop besloot de ontwikkelaar uit Amersfoort het gele vogeltje opzij te zetten en zich op andere genres te gaan richten. Hieruit volgde RIVE. De side-scrolling shooter ziet er veelbelovend uit, maar desondanks heeft Two Tribes besloten dat het bedrijf na RIVE geen nieuwe games meer zal maken. In een update op hun website vertellen Martijn, Collin en Meinte waarom (vertaald):

"Tot zover! Na 15 jaar van bloed, zweet en tranen hebben we besloten dat RIVE Two Tribes' laatste game zal zijn. Dit kan misschien komen als een verrassing voor jullie, maar wij denken hier eigenlijk al een tijdje over na.

RIVE en verder
Een uitgebreide uitleg over de reden waarom we geen nieuwe games meer zullen maken is hieronder te vinden, maar eerst willen we jullie laten weten dat we dit hoofdstuk willen afsluiten met een 'BANG!'. Het klinkt als een cliché, maar we hebben het beste voor het laatste bewaard: RIVE zal de beste game van Two Tribes ooit worden!

De afgelopen twee jaar zijn we druk bezig geweest met de ontwikkeling van RIVE, de shooter/platformer hybride die we altijd al hebben willen maken. De release is meerdere keren uitgesteld om zo alsnog de beste ervaring mogelijk te kunnen bieden. Nu we bijna klaar zijn, kunnen we zeggen dat RIVE in september 2016 verschijnt.

Verder willen we duidelijk maken dat Two Tribes niet zal sluiten. We zullen onze partners en games blijven ondersteunen. We zullen alleen geen nieuwe games meer maken na RIVE."

"Dus, wat is er gebeurd?
De industrie is erg veranderd, sinds we in 2000 begonnen. Toentertijd waren er maar weinig game-ontwikkelaars in Nederland. Het was ontzettend moeilijk om de globale game-industrie in te gaan, omdat je daarvoor een portfolio en ervaring voor nodig had. Zelfs als je dit probeerde, had je nog een uitgever nodig om je game bij de gamers te brengen, want alles ging toen nog via fysieke distributie.

Ook de technologische lat lag erg hoog: er waren geen middleware-engines verkrijgbaar. Er waren ernstige beperkingen in de hardware en de meeste van de hedendaagse, geavanceerde design tools bestonden nog niet. Je moest praktisch alles zelf maken. We waren vertrouwd met deze werkomgeving en hangen nog steeds deze do-it-yourself mentaliteit aan.

De grote verandering in de industrie vond plaats in 2008, toen nieuwe technologieën en tools ervoor zorgden dat het maken van games makkelijker en sneller kon. Dankzij digitale distributie was het ineens ook voor kleine ontwikkelingsstudio's mogelijk om zelf games te publiceren, zonder daarvoor een uitgever nodig te hebben. In het begin was dit ideaal voor ons. We waren één van de eerste ontwikkelaars die de markten van Steam, WiiWare en iOS betraden. De zaken gingen goed. We stonden op een shortlist van Nintendo en Valve.

Maar die situatie bleef niet bestaan. Terwijl wij twee jaar lang aan Toki Tori 2+ aan het werken waren, veranderde de industrie zonder dat wij het in de gaten hadden. De markt werd overstroomd met games vanuit de hele wereld. Er werden scholen voor game development opgericht en elk jaar testen duizenden studenten hun geluk in steeds moeilijker wordende situaties. Met 'game changers' als Humble Bundle en een groeiende markt voor free-to-play games werd het zelfs lastig voor een game om de gemaakte kosten terug te verdienen.

De industrie ging door, maar wij bleven achter in het verleden. Op deze harde manier hebben we geleerd, toen het merendeel van onze werknemers eind 2013 moest worden ontslagen. Maar het zou te makkelijk zijn om alles af te schuiven op de industrie. Misschien is het beter om de schuld te geven aan dinosaurussen!

Dinosaurussen
Zoals gezegd werken we sinds 2000 in deze industrie. Je kunt ons daarom dinosaurussen, ouwe lullen, opa's of iets dergelijks noemen. Dit is goed, want dat betekent dat we veel ervaring hebben. Aan de andere kant betekent het ook dat we ons als een typische opa gedragen: sloom, zonder enig idee te hebben wat nu 'hot' is en wat niet. Begrijp ons niet verkeerd: we houden van het maken van games en we denken dat we er goed in zijn. Echter, vraag ons iets over nieuwe ontwikkelingen in de industrie en een groot vraagteken zal op ons voorhoofd verschijnen.

Bijvoorbeeld, we zijn gewend onze eigen engine te gebruiken. Het is technologie waar wij goed mee uit de voeten kunnen, maar het bij lange na niet kan opboksen tegen Unity en Unreal Engine. En dan zijn er de financieringsstrategieën, zoals free-to-play. Wij kennen alleen - en kunnen alleen uit de voeten met - het traditionele model van games waarvoor je één keer de volle mep betaalt. Hetzelfde geldt voor marketing: we weten wel hoe we een trailer moeten maken of hoe we een persbericht moeten versturen, maar we hebben geen idee hoe we YouTube en Twitch kunnen benutten.

Opgesomd
Om een lang verhaal kort te maken (opa's dwalen graag af!): als je een bedrijf hebt, moet je weten waarmee je speelt, Niet alleen wat betreft het product dat je maakt, maar ook zakelijk. En wij behoren nu eenmaal niet meer tot de top van de game-business. Daardoor is het logisch dat we ons nu ergens anders op gaan richten, misschien zelfs buiten de game-industrie. We weten het simpelweg nog niet; maar we weten wel dat RIVE ons afscheidscadeau aan jullie zal zijn en dat we ervan overtuigd zijn dat jullie het geweldig gaan vinden!

We hopen dat jullie uitkijken naar de release in september 2016!

Martijn, Collin en Meinte!"
Two Tribes sluit haar deuren niet, maar zal geen nieuwe games meer maken. RIVE moet in september 2016 verschijnen, onder andere digitaal voor de Wii U.

Gekoppelde games

Toki Tori 2+ (Wii U eShop)

RIVE: Ultimate Edition (Nintendo Switch eShop)