[Review] Geschreven door Benjamin op 2016-03-15 15:00:00
Pokkén Tournament
Het is eindelijk zover. De allereerste HD Pokémon-game is een feit. Alhoewel, we kunnen ons best afvragen in hoeverre Pokkén Tournament echt een Pokémon-game is. Hoewel Pikachu en Lucario op de voorkant van het doosje de show stelen, is Pokkén Tournament van een gehele andere orde dan de bekende titels. Is het spel voor de echte Pokémon-fan wel het spelen waard? Zodra je Pokkén Tournament opgestart hebt, wordt je verwelkomd met een epische introvideo die één en al Pokémon ademt. We zien verschillende zakmonsters het tegen elkaar opnemen met graphics waar je u tegen zegt. Deze video laat de basis zien van wat Pokkén Tournament is: een razendsnelle fighting-game waarin twee Pokémon het rechtstreeks tegen elkaar opnemen met snellere actie dan je van de gewone titels gewend bent. Je moet Pokkén Tournament dan ook beschouwen als een vechtspel, want als je een echte Pokémon-game verwacht, kom je bedrogen uit.
Pokémon-gevoel Wat elke Pokémon-liefhebber meteen zal opvallen, is dat de vechtersbazen te allen tijde aanwezig zijn op het speelveld. Dat wil dus zeggen dat deze niet uit de herkenbare Pokéballen verschijnen, wat jammer is. Ook de fysieke aanwezigheid van trainers is niet present, omdat deze alleen via futuristische hologrammen tijdens de gevechten ten tonele verschijnen. Het typische Pokémon-gevoel komt dan ook niet helemaal over in Pokkén Tournament, terwijl met de gameplay an sich weinig mis is. In Pokkén Tournament vecht je met een gekozen vechtersbaas in een arena tegen je tegenstander. Dit doe je door een verscheidenheid aan aanvallen te gebruiken. Het gaat hier niet alleen om vier typische Pokémon-aanvallen: ook het vastgrijpen van de tegenstander en slaan en schoppen behoren tot de opties. Doordat alles real-time gebeurt, is de gameplay vele malen sneller dan in traditionele Pokémon-games. Dit is een zeer welkome afwisseling, helemaal omdat deze snelle vechtstijl veel beter past op een normale spelcomputer dan de typische handheldgameplay van de oorspronkelijke Pokémon-games. Tijdens de gevechten wisselt het perspectief bovendien tussen twee opties: de Field Phase en de Duel Phase. In de Field Phase kun je vrij rondlopen door de beschikbare ruimte, terwijl de Duel Phase een soort 2D weergave van de actie is. Afhankelijk van de fase zijn er verschillende aanvallen mogelijk, wat de gevechten dynamisch en aantrekkelijk maakt. Bovendien bestaat elk gevecht uit meerdere rondes. Heb je er twee gewonnen, dan ben je automatisch de winnaar van het gevecht. Dit verloopt volgens dezelfde regels als de meeste fighting-games, waardoor het voor vechtveteranen niks nieuws is. Voor Pokémon-spelers is dit echter compleet nieuw, wat even wennen kan zijn. Het Pokémon-gevoel is, zoals eerder gezegd, jammer genoeg een stuk minder aanwezig. Enkele basisprincipes van Pokémon worden daardoor overboord gegooid. Zo maakt het type van de Pokémon geen verschil en kun je tijdens gevechten ook niet van Pokémon ruilen. Voor het gevecht kies je je speelmaatje en daar moet je het vervolgens mee doen. Pokémon-selectie Uiteindelijk kun je in de game kiezen tussen zestien verschillende Pokémon, al zijn sommige vechters min of meer dezelfde Pokémon. Zo is er een gewone Pikachu, maar kun je ook vechten met Pikachu Libre. Deze heeft een vechterspakje aan en heeft andere aanvallen, maar het blijft toch Pikachu. Ook Mewtwo komt in twee vormen voorbij: gewone Mewtwo en Shadow Mewtwo. De algehele selectie laat wat te wensen over. Zo is er geen typische water-Pokémon te vinden (met uitzondering van Suicune), terwijl er wel drie vuur-Pokémon in de game zitten. Elke Pokémon heeft kenmerkende aanvallen, maar je kunt bijvoorbeeld geen aanvallen bijleren. Wel kunnen Pokémon in level stijgen, maar dit is alleen van invloed op verschillende aspecten, zoals aanval, verdediging en strategie. Elke Pokémon moet je helemaal afzonderlijk trainen, net als in de normale Pokémon-games. Naast de zestien speelbare Pokémon zijn er ook zogenaamde Support Pokémon aanwezig. Deze kun je tijdens gevechten oproepen zodra de meter daarvoor gevuld is. De Pokémon verschijnen kort in het gevecht, voeren hun aanvallen uit en verdwijnen daarna weer. Voor elk gevecht kies je een duo aan Support Pokémon, terwijl je voor elke ronde kiest welke van de twee je daadwerkelijk wil gebruiken. Dit onderdeel is een slimme en relatief makkelijke manier om meer Pokémon in de game te laten verschijnen, maar des te groter is het gemis dat je niet daadwerkelijk met deze Pokémon kunt vechten. Een andere tactiek is het activeren van de Synergy Burst. Zodra de meter volgelopen is, kan je Pokémon overschakelen naar een soort superstand. Dit ziet er in veel gevallen imposant uit, omdat de Pokémon kan schakelen naar zijn Mega-evolutie. Tijdens deze stand is de Pokémon extra sterk en voer je enorm krachtige aanvallen uit, waardoor de tegenstander vaak de pineut is. Dit is een leuk onderdeel van het vechten en zorgt voor variatie in de aanvallen, al zijn sommige animaties wel wat lang, waardoor deze wat snel in herhaling vallen. Spelmodi De hoofdmodus in Pokkén Tournament is de Ferrum League. In deze stand speel je een toernooi in de Ferrum-regio, het gebied waar Pokkén Tournament zich afspeelt. Hier is het de bedoeling om de League Master te worden van de verschillende toernooien. Je begint in de Green League, waarin de tegenstanders nog niet zo pittig zijn. Voordat je aan het toernooi kunt deelnemen, moet je eerst gevechten winnen om bij de beste acht te komen. Vervolgens wordt er een toernooi gespeeld via het boomdiagram-principe, waarna je het vervolgens opneemt tegen de League Master. Hoewel dit een zeer leuke constructie is - en het een mooie vorm zou zijn voor de Pokémon League in de traditionele games - past het in Pokkén Tournament een stuk minder goed. Je moet per league behoorlijk wat wedstrijden spelen en door het beperkte aanbod aan Pokémon, vecht je bijzonder vaak tegen dezelfde tegenstanders. Hoewel de trainers elke keer anders zijn, zijn de Pokémon waar je daadwerkelijk tegen vecht keer op keer hetzelfde. In een traditionele vechtspel is dit niet anders, maar omdat het een met Pokémon betreft, zijn we wat betreft uitdagers veel meer gewend. Je moet je nu dus tot vervelends aan toe keer op keer door de grote hoeveelheid trainers worstelen tot je vervolgens eindelijk bij de League Master aankomt. Dit kan het spelen van deze mode soms behoorlijk saai maken en dat is ronduit jammer. Ook op de lage niveaus is het verslaan van deze Pokémon te makkelijk, doordat je telkens dezelfde aanvallen kunt uitvoeren. Wel blijft het leuk om de tactieken van de verschillende Pokémon in de vingers te krijgen, omdat ze allemaal anders spelen. Naast deze mode kun je het in Single Battles met eigen bedachte regels opnemen tegen een zelfgekozen tegenstander. Zo stel je de hoeveelheid rondes in en kies je ook de tijdslimiet. In Practice kun je je aanvalstactieken oefenen, zodat je ongeslagen door de game kan komen. Natuurlijk kun je het ook op lokaal niveau opnemen tegen een vriend of vriendin, maar dit werkt alleen in combinatie met de Wii U GamePad. Speler 1 kijkt op zijn eigen scherm, terwijl speler 2 de televisie voor zichzelf heeft. Dit is leuk bedacht en werkt goed, maar het is jammer dat er geen andere weergavemogelijkheden in te stellen zijn. Verder kun je het ook online opnemen tegen geduchte tegenstanders, waarbij je zowel een wedstrijd voor de ranglijsten als een vriendschappelijke match kunt spelen. Tot slot kun je je trainer aanpassen in My Town. Door gevechten te winnen en prestaties te behalen, verdien je voorwerpen en muntjes waar je je personage mee kunt personaliseren. Hetzelfde gebeurt als je een amiibo scant. Graphics en geluid Op één aspect scoort Pokkén Tournament sowieso hoge ogen. De game ziet er zeer sfeervol uit en alle Pokémon zijn ijzersterk geanimeerd. Elke Pokémon is tot in de puntjes verzorgd en barst van de typische karaktereigenschappen. Zo laat Gengar zijn typische spokenstreken zien, terwijl Pikachu barst van het zelfvertrouwen. Alle animaties zijn flitsend en de vacht van Lucario heeft er nog nooit zo mooi uitgezien. Ook qua geluid zijn de Pokémon (eindelijk!) wat je ervan verwacht. Dat betekent dus geen bliepgeluidjes meer, maar volledige stemmen van de bekende Pokémon. Hoewel sommige stemmen iets overtuigender kunnen, is het merendeel prima verzorgd en werkt het sfeerverhogend. Conclusie Pokkén Tournament is een prima vechtspel, maar als echte Pokémon-game schiet het tekort. Bekende basisprincipes uit het universum zijn overboord gegooid, zoals het wisselen tussen Pokémon, de werking van types en andere kleine aspecten. Dit maakt Pokkén Tournament voor de grote Pokémon-liefhebber wat minder geschikt, terwijl vechtfanaten met Pokkén Tournament een prima spel in huis halen. De gameplay is prima verzorgd en razendsnel, maar het blijft jammer dat de hoeveelheid Pokémon wat aan de lage kant is. Dit komt voornamelijk door het feit dat we van een Pokémon-game meer gewend zijn. Als je Pokkén Tournament beschouwd als een vechtspel met die Pocket Monsters in de hoofdrol, haal je echter een toffe game in huis.N1 Score: 7.8
+ ["Snelle actie met toffe gevechten","Elke Pok\u00e9mon speelt uniek en is de moeite waard","Prima graphics en goed geluid"]
- ["Variatie door beperkte hoeveelheid Pok\u00e9mon wat karig","Ferrum League in het begin snel saai","Typische Pok\u00e9mon-sfeer minder aanwezig"]
Gekoppelde games
Pokkén Tournament (Wii U)