[Preview] Geschreven door Daan op 2016-04-18 17:18:09

Fire Emblem Fates: Conquest & Birthright

Hoewel Fire Emblem al heel wat jaren mee draait, kwam het eerste deel voor de Nintendo 3DS als een grote verrassing. Met Fire Emblem Awakening gooide Intelligent Systems alles wat ze hadden in de game en het resultaat was verbazingwekkend. Het spel bevatte een groot aantal missies, volmondige relaties en een diep verhaal waar goed over na was gedacht. Hoewel de diehards van het eerste uur sommige veranderingen liever anders zagen, was de kwaliteit van Awakening niet te missen. Het creƫerde echter een nieuwe situatie waar de makers niet hadden aan gedacht. Is het belangrijker om de oude fans bevriend te houden of moeten de nieuwkomers een waardige follow-up verwachten? Het antwoord was beide. Fire Emblem Fates splitst de game op in twee verschillende ervaringen en dit haakt meteen in op het verhaal. Je speelt als Corrin (of een andere naam naar keuze). Je werd geboren in het vriendelijke Hoshido koninkrijk, maar opgevoed in het donkere Nohr rijk. Nadat je jaren van niets wist, sta je opeens tussen beide werelden in en zul je een keuze moeten maken. Ga je de familie helpen die je in deze wereld heeft geholpen, of sta je naast de familie waarmee een band hebt opgebouwd? Er worden je argumenten gegeven voor beide kanten, maar uiteindelijk is de keuze aan jou. Er is echter meer gaande dan een ander verhaal. De missies en gameplay zullen bij beide kampen anders aanvoelen.

En dan kies je Birthright Als Awakening je eerste Fire Emblem was, dan is Birthright absoluut de plek waar jij thuishoort. Je strijdt tegen het kwade en helpt je Hoshido familie om Nohr rechtvaardigheid te leren. Het wordt een rit met pijnlijke herinneringen, want vele mensen uit je verleden hebben nog een appeltje met je te schillen. Het doel is om uiteindelijk King Garon te verslaan en rust te brengen in de regio. Het is een geinig verhaal, maar het gaat niet dieper dan het goede tegen het kwade. Waar Awakening verschillende lagen had, lijkt de strijd tussen de twee kampen de hoofdfocus. We zullen er uiteraard nog meer van moeten ervaren, voordat we hier een goed oordeel over kunnen vellen. Buiten de nieuwe setting om, zitten er ook verschillen in hoe Birthright speelt ten opzichte van Awakening. Er is een wereldkaart, maar je kunt er niet op reizen en kiezen wat je wilt gaan spelen. In plaats hiervan selecteer je de missies en je kunt die slaan op het verhaal niet nog een keer spelen. Dit heeft wel degelijk impact op de herspeelbaarheid, maar gelukkig lijken er genoeg side quests in te zitten. Hier keer je terug naar locaties die je al hebt bezocht en probeer je nieuw gespuis daar een lesje te leren. Simpel zat, maar het werkt.

Deze extra opdrachten stellen je in staat om personages op een grondige manier te levelen en de strategische missies wellicht sneller te doorlopen. Elke missie heeft een enkel doel voor ogen, dus je hoeft er nooit te lang over na te denken. Je bent vrij om personages te laten samenwerken of ze op een solo tocht te laten gaan. Hierdoor ontwikkelt een team zich om jouw eigen manier en Birthright laat je vrij in de keuzes. Het is positief dat de game experimentatie aanmoedigt en we kijken er naar uit om dit nog meer te doorgronden. En dan kies je Conquest Met Conquest neemt Fire Emblem een meer duistere stap dan je zou verwachten. Je kiest voor de Nohr-familie en vecht tegen het Hoshido rijk. De support van je broers en zussen is belangrijk, want ze kennen je als geen ander. Hoewel de Hoshidos door en door vriendelijk zijn, kun je niet hetzelfde zeggen van King Garon. Hij snapt niet waarom je voor Nohr hebt gekozen en dat brengt de nodige argwaan met zich mee. Je moet er achter komen wat zijn daadwerkelijke plannen zijn en hem zo nodig op andere gedachten brengen.

Conquest is zonder meer het moeilijke deel van Fire Emblem Fates. Het avontuur is niet bedoeld voor de nieuwkomer en kennis van strategie is een noodzaak. De missies kennen meerdere opdrachten om te overbruggen, wat betekent dat je over elke stap moet nadenken. Zo zul je moeten winnen binnen een tijdslimiet, een specifieke vijand moeten verslaan of een onderdeel van de kaart moeten verdedigen. Elk moment telt in deze opdrachten en dat maakt ze o zo plezierig. Naast de lastigere missies kunnen spelers ook minder ervaring opdoen tijdens hun tocht. Geen enkele missies kun je nogmaals doorlopen en er zijn niet heel veel side quests om je kansen te verbeteren. Je moet je tijdens het verhaal van je beste kant laten zien en de personages kiezen die je naar het einde kunnen loodsen. Zelfs al heb je de juiste mensen, dan betekent dat niet altijd dat je wapens voor ze kunt bekostigen. Er is een limiet op het geld dat je kunt verdienen en je zult de loadout constant moeten managen. Dit levert niet alleen stress maar ook diepe ervaring op, waar je het hoofd er constant bij moet houden. Voorlopige conclusie Fire Emblem Fates is de volgende logische stap voor de liefhebbers van Awakening. Hoewel het verhaal in Birthright niet te diep lijkt te zijn, maakt het je lekker voor een ongelofelijke ervaring. Met een pure focus op de missies en heel wat management opties is er weer heel wat te beleven in dit nieuwe avontuur. Hoe alles uiteindelijk uitpakt valt nog te bezien, maar de eerste momenten laten een sterke eerste indruk achter.

Gekoppelde games

Fire Emblem Fates: Birthright (Nintendo 3DS)

Fire Emblem Fates: Conquest (Nintendo 3DS)