[Special] Geschreven door Erik op 2016-04-30 10:00:00

Vijf verfrissingen die we willen zien in Pokémon Sun & Moon

Na een jaartje over te slaan, keert Pokémon naar verwachting eind dit jaar weer terug met Sun & Moon! Eindelijk kunnen we weer op reis om acht badges te verzamelen, een team aan slechteriken te verslaan, de Elite Four een koekje van eigen deeg te geven én om ze allemaal te vangen. Voor de zoveelste keer, alweer! We kunnen ook niet wachten om deze nieuwe telgen in onze handen te sluiten... mits de volgende vijf verfrissingen erin zitten. 1. Een meeslepend verhaal Een meeslepend verhaal kan van een goede game, een memorabele game maken. Neem bijvoorbeeld Pokémon Black & White. Naast een wereld die (veel te) trots was op haar bruggen, had het voor het eerst een interessant epos. De titels gaven jou als speler de kwestie of het eigenlijk wel oké is om die koddige beestjes in ballen op te sluiten en te laten vechten. Deze thematiek sijpelde beetje bij beetje door je gehele speeltocht, met een (voor Pokémon-begrippen) meeslepende climax. Black & White speelde je niet alleen voor de geweldige gameplay, maar ook vanwege het sinistere plot omtrent Team Plasma en die mysterieuze N. Jammer alleen dat met vervolgdelen het verhaal weer op een zijspoor werd gezet. Terwijl hier nog zoveel potentie zit!

Is het wel ethisch om Pokémon op te sluiten in een Poké Ball?

2. Verschillende moeilijkheidsgraden Pokémon is een klassiek voorbeeld van gemakkelijk te begrijpen, maar moeilijk om een echte (Pokémon-)meester in te worden. De competitieve onderlaag gaat zo diep, dat er tot de dag van vandaag miljoenen spelers aan verslingerd zijn. Het enige probleem is dat dit element pas tot zijn recht komt als je het spel hebt uitgespeeld. Doorgewinterde fans walsen zo door het spel heen. Een beetje meer tegenstand is dan ook meer dan welkom. Nu begrijpen we dat Game Freak het spel niet zomaar een stuk moeilijker kan maken – het moet immers toegankelijk blijven voor alle leeftijden. Maar de toevoeging van meerdere moeilijkheidsgraden kan geen kwaad, toch? Kom op Game Freak, maak het ons flink lastig in Sun & Moon!

Zo'n verhitte strijd willen we ook tijdens het hoofdverhaal!

3. Fatsoenlijke post-game content Het ultieme Pokémon-spel? Daar kunnen we nog jaren over discussiëren, maar qua content staan Heart Gold en Soul Silver onbetwist aan de top. Niet alleen had dit spel een heuse extra wereld om te verkennen (Kanto!), maar zat het ook tjokvol extra modi. Je kon uren en dan ook uren stoppen in de veelzijdige Battle Frontier, er was een uitgebreide Safari Zone aan het geheel toegevoegd en je kon zelfs een hoop kekke minispelletjes spelen in de PokéAthlon. En wat had X & Y? De Pokémon Mansion? Een missie met Looker hier en daar? Hoewel vermakelijk, was je hier al zo mee klaar. ORAS kon dit patroon doorbreken, maar verder dan een tease voor de Battle Frontier kwam het niet. Aan Sun & Moon de taak om dit wél goed te doen.

Artwork van de Battle Frontier. Zullen we iets soortgelijks ooit terugzien?

4. Basisformule (een beetje) op de schop Oh, Pokémon. Keer op keer hetzelfde trucje herhalen, maar ons toch telkens weer verliefd laten worden. Het fundament waar de serie op rust, blijft dan ook ijzersterk en we hebben zo’n donkerbruin vermoeden dat voor Sun & Moon de opzet grotendeels gelijk blijft. Toch mag er wel eens aan dat fundament gesleuteld worden, al is het maar een klein beetje. Laat ons voor de verandering eens niet een achttal gyms afgaan of een overduidelijke slechterik verslaan. Geef ons de keuze uit een groter en gevarieerder aantal starters en laat ons op andere manieren in contact komen met die overkoepelende wereld. Alleen één unieke toevoeging zou al ontzettend helpen. Die comfort zone waar Game Freak in zit, heeft nu wel lang genoeg geduurd.

Een nieuwe kijk op Starters? Verbaas ons, Nintendo!

5. 8-bit-geluidjes in de prullenbak Die krakerige geluidjes als je favoriete zakmonster uit zijn Poké Ball komt. Is het een deel van de serie haar charme? Misschien. Doordat Pokémon jarenlang vrijwel alleen met sprites werkte, paste dit er ook wel goed bij. Nu de spellen op de Nintendo 3DS echter een driedimensionaal sausje hebben gekregen, mag een bijpassend stemgeluid eigenlijk niet meer ontbreken. Het zou het geheel veel meer charme en persoonlijkheid geven - denk alleen al aan de schattige of stoere kreten die de Pokémon in de anime slaken. De kans dat dit wordt toegevoegd, is echter nihil. Sun & Moon komen in negen verschillende talen en de zakmonsters hebben overal ter wereld hun eigen naam en stemgeluid. Maar aan de andere kant: wie weet was Pikachu wel een voorbode op wat komen gaat. Dromen mag altijd, toch?

Pikachu laat zijn schattige stemgeluid al jaren horen. Nu de rest nog!

Wat voor verfrissingen mogen volgens jou niet ontbreken in Pokémon Sun & Moon? Laat het ons weten in de comments!

Gekoppelde games

Pokémon Moon (Nintendo 3DS)

Pokémon Sun (Nintendo 3DS)