[Preview] Geschreven door Daan op 2016-05-08 23:00:00

Tokyo Mirage Sessions #FE

De cross-over tussen de Shin Megami Tensei en Fire Emblem series bleek moeilijker te peilen dan gedacht. Toen de titel voor het eerst werd aangekondigd, waren er een hoop verwachtingen wat het product kon worden. Het duurde lang voordat we ons antwoord kregen - al kwam het wel erg vanuit het niets. Tokyo Mirage Sessions #FE blijkt plaats te vinden in het moderne Tokyo. Er lijkt een grotere focus te liggen op de Japanse cultuur en het heeft een hoog popidolen gehalte. In juni komt deze titel eindelijk naar Europa. Al onze hoop is er op gevestigd, gezien dit de grote zomertitel voor de Wii U moet gaan worden. Kan deze obscure cross-over RPG-liefhebbers enthousiast maken? Het verhaal in Tokyo Mirage Sessions #FE is beter dan je zou verwachten. Hoewel er focus ligt op het worden van een idool, gaat het veel verder dan dat. De reis biedt een kijkje in de keuken van de Japanse entertainment industrie en elk hoofdstuk belicht een ander aspect hiervan. Hoe belangrijk elk onderdeel is, zien we door de ogen van Tsubasa Oribe. Ze is in het wereldje gerold, samen met haar beste vriend Itsuki Aoi. Beide bezitten sterke Perfoma: krachtige energie die het creatieve vermogen van een mens beïnvloedt. Door deze energie trekken ze de aandacht van Mirages (een soort monsters) en ze worden uiteindelijk vrienden met twee: Chrom en Caeda. Deze nieuwe vrienden hebben geen idee waar ze zijn en wat ze aan het doen waren, maar ze schieten Itsuki en Tsubasa te hulp. Samen trekken ze ten strijde tegen de Mirages en proberen ze het mysterie erachter te ontrafelen!

Het diepe in Deze mysteries worden onderzocht in gebieden genaamd de Idolaspheres. De kerkers zijn bizarre versies van bepaalde punten in de normale wereld en zijn flink op hun kop gezet. Zo ga je op een bepaald punt in de titel het Shibuya 106 (109 in het echt) gebouw binnen en probeer je de toren te beklimmen. Shibuya 109 zat bekend als een paradijs voor de modewereld en dat merk je al snel! Er zijn grote poppen waar je door de armen moet kruipen en mannequins waarvan je de positie moet aanpassen. Hoewel dit wel wat denkwerk vereist, moet dit geen problemen opleveren voor de doorgewinterde speler. Dit is eigenlijk het ding met alle kerkers die we tot nu toe gespeeld hebben. De puzzels zijn niet zo erg pittig, al mist het soms een duidelijke uitleg. Hierdoor zul je soms op eigen houtje een vervolgstap moeten bepalen en dat komt de flow van het spel niet bepaald ten goede. Gelukkig lijken de kerkers het puzzelen niet flink uit te rekken en de lengte redelijk binnen de perken te houden. Uiteraard is er meer gaande dan de puzzels alleen, want het fenomeen vechten blijft een belangrijk onderdeel in elk rollenspel. Het gevechtssysteem vindt een balans tussen Persona en de fijnere mechanieken van Fire Emblem. Het merendeel is eigenlijk gebaseerd op Persona gezien je wisselt tussen aanvallen, het gebruiken van vaardigheden en voorwerpen, verdedigen en nog veel meer. Het is een systeem waar je de aanvallen selecteert, deze aanschouwt en zie rondes voortduren met verschillende personages (voor- en tegenstanders) in de spotlight. Zelfs als je niet bekend bent met het format, weet je voordat je er erg in hebt wat je moet doen. Je begeeft je vooral in het Skills menu, want je hebt hier de volle controle over wat je sterker maakt. De namen van de Skills zitten vol met referenties van beide franchises. Zo zul je namen als Elthunder en Mediarama voorbij zien fietsen.

No quests, no glory Naast het doorlopen van de kerkers en het verhaal, zijn er nog genoeg andere quests om te voltooien. Hier lijken de side quests in het bijzonder boeiend, gezien je de personages beter leert kennen. Tsubasa en Itsuki worden onderdeel van Fortuna Entertainment. Dit talentenkantoor dient niet alleen als dekmantel voor de Mirage operaties: er moet ook gewerkt worden. Vele populaire talenten zoals Kiria Kurono werken hier en ieder loopt tegen hun eigen problemen aan. Voorbeeldje: Kiria heeft het probleem dat ze te verzot is op lieve dingen. Ze wil juist haar coole imago graag hoog houden en vraagt Itsuki hiermee om hulp. Een andere quest is hoe popidool Touma Akagi als superheld wil spelen. Hiervoor moet je teruggaan naar een eerder verkende Idolasphere en daar trainen zodat Touma aan zijn moves kan sleutelen. Door deze zijqueesten af te ronden krijg je toegang tot speciale aanvallen, die een helpende hand zullen bieden later in het avontuur. Deze kleinere verhaallijnen zijn niet alleen aandoenlijk, maar ze blijven ook dezelfde kwaliteit als het hoofdavontuur behouden. Dat is pure klasse. Voorlopige conclusie Tokyo Mirage Sessions #FE lijkt ons een leuke Role Playing Game. Hoewel het verhaal raar lijkt, gaat het meer de diepte in dan je zou denken. De kerkers zijn strak vormgegeven en laten vreemde versie zien van een bestaande wereld. Aan de puzzels mag nog wel iets meer gesleuteld worden, maar echt storend zijn ze nog niet geweest. De mix tussen Fire Emblem en Persona drukt een duidelijke stempel op het gevechtssysteem, wat tot nu toe puur genot en plezier opleverde. Als Tokyo Mirage Sessions #FE deze lijn weet door te zetten, dan gaan we een leuke paar weken tegemoet!

Gekoppelde games

Tokyo Mirage Sessions #FE (Wii U)