[Special] Geschreven door Jeroen K. op 2016-05-19 14:00:00

De derde escape-game: het zwaarste Dilemma?

Met twee fenomenale thrillers achter de rug, zijn de verwachtingen voor Zero Time Dilemma logischerwijs enorm hooggespannen. We hebben lang moeten wachten, maar op 28 juni komt deze game eindelijk uit voor de Nintendo 3DS. Die aanstaande release leek ons een goede reden om eens een voorzichtige voorspellende blik te werpen op de derde Zero Escape-novelle. Welke informatie hebben we tot nu toe over Zero Time Dilemma? Wat voor losse eindjes hebben de vorige twee games laten liggen? Kortom: wat kunnen we verwachten van de grootse finale van de Zero Escape-serie? LET OP: Dit is een recapitulatie van de eerste twee Zero Escape-games en een vooruitblik op de derde. Deze tekst is voorzien van zware verhaalspoilers uit de vorige twee games! Als je Nine Hours, Nine Persons, Nine Doors en Virtue's Last Reward nog niet gespeeld hebt: LEES DAN NIET VERDER! Nine Hours, Nine Persons, Nine Doors Nine Hours, Nine Persons, Nine Doors voor de Nintendo DS was de eerste Zero Escape-game die ons versteld deed staan. Hoofdpersoon Junpei bevindt zich plotseling in een gesloten cabine op een onderwaterlopend schip met een vreemde armband aan zijn linkerpols. Samen met acht andere kandidaten is het de bedoeling dat ze de 'Nonary Game' gaan spelen, waarbij telkens in kleine groepjes verschillende deuren verkend worden om uiteindelijk de deur met het nummer '9' te vinden, die naar het einde leidt. Maar waarom werden juist deze negen personen gevangen genomen en gedwongen de 'Nonary Game' te spelen? Alles leidt terug naar een eerdere versie van het spel, die 9 jaar eerder plaatsvond...

Bekijk de eerste minuut om al een goed beeld van Morphic Resonance te krijgen.

Op dat moment werden twee 'Nonary Game's' tegelijk georganiseerd om de 'Morphogenetic Field Theory' te testen: een experiment waarbij doodsangst een cruciale aanwezigheid moet zijn. Dit theoretische veld kent telkens een zender en ontvanger: vandaar dat er twee 'escape games' tegelijk plaatsvonden, om de antwoorden via morfogenetische velden te versturen. Akane (of June) overleed tijdens de eerste Nonary Game, maar kan negen jaar later gered worden door Junpei via deze morfogenetische velden. Tegelijk is het voor Seven, Clover en Snake een kans om wraak te nemen op de organisatoren van de eerste Nonary Game, waarvan de 'Ninth Man' en 'Ace' deelnemers waren aan de huidige Nonary Game. Geen van de negen participanten bleek toevallig deelnemer aan de Nonary Game en elk bleek zo zijn eigen geheimen te hebben. Virtue's Last Reward Een behoorlijke cliffhanger waar het eerste spel mee eindigde was het verhaal van 'All Ice (Alice)', die het zogenaamde Ice-9 (een theorie over moleculaire morfogenetische velden) in haar lichaam zou hebben zitten, en hoofdontwikkelaar Kotaro Uchikoshi zou waarschijnlijk de gezichten wel eens gezien willen hebben toen Alice als deelnemer van Virtue's Last Reward's Nonary Game werd voorgesteld. In dit tweede deel werd een belangrijke extra dimensie toegevoegd aan de Nonary Game: de AB-game. Hierin speel je de Ambidex-game tegen degene(n) met wie je in de escape room hebt samengewerkt. Daarnaast waren er verschillende routes, afhankelijk van de keuzes die jij als hoofdpersoon maakte.

Volgens de 'Many Worlds Interpretation' zijn er enorm veel 'mogelijke dimensies' die parallel aan elkaar bestaan: denk aan het voorbeeld van Schrödinger's Cat.

Waarom werd de Nonary Game ditmaal georganiseerd? Opvallend was de aanwezigheid van Clover, die inmiddels aan haar derde Nonary Game bezig was. De cruciale personages in dit spel waren echter Sigma en Phi, die over de gave beschikken om informatie van andere tijdlijnen te 'onthouden'. Dit refereert aan de quantummechanische 'Many Worlds Interpretation', die hierboven visueel staat uitgelegd, en ook wel bekend is van de 'Schrödinger's Cat'-metafoor. Terwijl Sigma en Phi deelnemen aan de Nonary Game, zorgt Akane (uit de eerste game!) voor het verloop van het experiment: Sigma en Phi moeten met hun kracht terug in de tijd springen om de uitbraak van het virus Radical-6 te doen stoppen.
Wat weten we over Zero Time Dilemma? Hier wat feitjes op een rijtje!
[*] Zero Time Dilemma speelt zich chronologisch tussen de twee voorgaande games af.
[*] De verhouding tussen puzzel- en verhaalelementen is vergelijkbaar met die uit de vorige games.
[*] Voor het eerst is er een rol voor een dier, Gabu de hond, weggelegd.
[*] Vertrouwen en verraad zijn centrale thema's in Zero Time Dilemma.
[*] Kazutaka Kodaka, schrijver van de Danganronpa-serie, noemt het verhaal van Zero Time Dilemma geniaal geschreven.
[*] De muziek wordt wederom verzorgd door Shinji Hosoe.
[*] Hoofdontwikkelaar Uchikoshi streeft met dit spel naar het succes van grote televisieseries zoals '24' en 'Lost' met dit spel.
[*] Zero Time Dilemma wordt de meest 'mind-blowing' ervaring in de serie.
[*] Het geweld en de spanning zijn extremer dan voorheen.
[*] Om de apocalypse te overleven moet je onmogelijke beslissingen maken.
[*] 'The Decision Game' van Zero Time Dilemma speelt zich af in de Mars Mission Test Site Nevada Desert... 
[*] ...die we nog wel kennen uit Nine Hours, Nine Persons, Nine Doors.
[*] Je hebt zes wachtwoorden, die je telkens pas ontdekt wanneer een van de personages sterft...
[*] ...wat waarschijnlijk betekent dat je via tijdssprongen de wachtwoorden achterhaalt en terugkeert naar een lijn waarbij iedereen in leven blijft.
[*] De deelnemers zijn verdeeld in drie teams: Team C (Carlos, Akane en Junpei), Team Q (Q, Eric, Mira) en Team D (Diana, Phi, Sigma).

Alle aangekondigde participanten. Enkel participant 4 werd niet officieel aangekondigd.

Zero Time Dilemma Hierboven kun je wat feitjes lezen over de aanstaande game. De inzet moge duidelijk zijn: de mensheid moet gered worden. Wat dat betreft kan Virtue's Last Reward gezien worden als een uitgebreide proloog voor Zero Time Dilemma. Hoewel de ontsnapspellen op de maan zich chronologisch pas na het uitbreken van Radical-6 afspelen, waren de gebeurtenissen hier essentieel om Phi en Sigma terug in de tijd te kunnen sturen. Sigma's jonge geest zat in zijn oude lichaam tijdens Virtue's Last Reward en zijn oude geest zal in zijn jonge lichaam aanwezig zijn tijdens Zero Time Dilemma, zou je kunnen zeggen. Hierboven staan alle personages bij elkaar. We herkennen uiteraard Phi en Sigma als derde en negende participant, maar daarnaast ook Akane (ofwel June) en Junpei (ofwel Tenmyouji) als participant zes en vijf. Het lege hokje aan de linkerkant is van participant vier, die nooit officieel onthuld werd door het Crash Keys-kanaal op Twitter, maar hieronder wel op een andere officiële afbeelding te zien is als jongen met helm op. Eerder speelde K al mee als onherkenbaar personage, dat werd ingevuld door ofwel Akane ofwel Sigma's kloon. Ongetwijfeld zal er dit maal weer een goede reden zijn dat dit personage onherkenbaar is gemaakt.

Alle participanten op een rijtje. Inclusief Zero... of een Zero-dummy?

Zoals verwacht spelen Clover en Alice geen rol in dit spel. Zij werden net voor de gebeurtenissen van Zero Time Dilemma ontvoerd en in 'cold sleep' gehouden tot vele decennia later de Ambidex-game van Virtue's Last Reward zou starten. De derde 'slaappod' werd waarschijnlijk bezet door Phi, die tijdens Virtue's Last Reward immers nog altijd over haar 20-jarige lichaam beschikte. Over participant één, twee, zeven en acht kunnen we nu waarschijnlijk nog weinig zinnigs zeggen. Het is mogelijk dat onder hen nog een deelnemer uit Nine Doors, Nine Persons, Nine Hours schuilt. De Ninth Man, Clover, June en Junpei zijn uitgesloten, maar mogelijk is er voor Snake, Ace, Seven, Santa of Lotus nog een rol weggelegd - al lijken de tekeningen van Zero Time Dilemma er niet op te wijzen. Toch moet het verhaal van de eerste Zero Escape op een bepaalde manier van belang zijn voor Zero Time Dilemma. Het spel speelt zich namelijk af in de Nevada Desert, waar de gebeurtenissen van het eerste spel zich ook afspeelden en waar zich volgens Alice ook Myrmidon-praktijken afspeelden, hoewel er op internet een theorie rondgaat dat de Total Lunar Eclipse vanuit Nevada niet zichtbaar is en de werkelijke locatie van Zero Time Dilemma dus ergens anders zou zijn.

De eerst trailer geeft direct de toon van de derde Zero Escape aan.

De trailers ot slot zijn er vooralsnog twee trailers voor Zero Time Dilemma uitgebracht en het is goed mogelijk dat Uchikoshi het een en ander in de beelden verstopt heeft. 'Let us begin' roept de eerste trailer in een enigszins intimiderende stem - waarschijnlijk de stem van Zero's dummy (zoals Zero III in Virtue's Last Reward). 'Life is simply unfair': en elk team is opgesloten achter verschillende tralies (hoewel niet helemaal in de juiste teamindeling die ons bekend is). De enige manier om te ontsnappen is het openen van de X-deur, wat in de voorgaande twee games nog de 9-deur (en q-deur) was. Veel bloed volgt, plus Latijnse spreuken zoals 'Mors certa, hora incerta' (De dood is zeker, de tijd is onzeker) en 'Desine fata deum flecti sperare precando' (Stop te hopen dat de lotsbestemmingen van de goden om te buigen zijn door te bidden): Virtue's Last Reward zat ook vol met Latijnse spreuken, zoals Memento Mori en Tu Fui, Ego Eris, die met name een symbolische betekenis hadden. De eerste trailer toont ons naast deze symboliek vooral dat het een erg bloederige bedoeling zal worden in Zero Time Dilemma. De tweede trailer is wat explicatiever en minder dreigend. De trailer gaat dieper in op The Decision Game. Carlos meent niet te zullen sterven, ook al zou hij neergeschoten worden. Akane denkt dat er geen reden meer is om verder te leven en Junpei wil geen actieheld meer zijn. Sigma en Phi komen erg vreedzaam over. De beelden uit deze trailer zullen vooral duidelijk worden in de context van de aankomende game. Op internet vind je veel speculatie over welke informatie er eventueel nog meer uit de trailers te halen valt.

De tweede trailer stelt je voor aan alle personages van Zero Time Dilemma.

Tot slot Wat betreft Zero Time Dilemma zijn er vooral nog veel vragen. Het personage Quark blijft gedurende Virtue's Last Reward redelijk geheimzinnig, zal hij nog een rol spelen in Zero Time Dilemma? De Nevada Desert is geen toevallige locatie, wat heeft de verhaallijn van Nine Doors, Nine Persons, Nine Hours te maken met dit spel en op welke manier speelt Free the Soul (en The Myrmidons) een rol in Zero Time Dilemma? Zou Zero in dit spel simpelweg Akane zijn, zoals Virtue's Last Reward doet vermoeden? Heeft Junpei's morfogenetische vaardigheid te maken met zijn verschijning in dit spel of is er een andere link? Het zal vooral interessant worden om te zien hoe de verhalen uit de vorige twee games in Zero Time Dilemma een rol gaan spelen. Hoe dan ook: de laatste game in de Zero Escape-serie lijkt spannender dan ooit te worden en over iets meer dan een maand kunnen we er al mee aan de slag!

Gekoppelde games

Zero Escape: Zero Time Dilemma (Nintendo 3DS eShop)