[Preview] Geschreven door Jeroen K. op 2016-06-17 10:00:00

LEGO Star Wars: The Force Awakens

"Dit wordt écht de beste LEGO-game ooit! We hebben naar onze fans geluisterd!" Dit soort uitspraken, gepaard met allerlei redenen waarom de vorige LEGO-games eigenlijk niet zo goed zijn, vormden de inleiding van een hands-on sessie met LEGO Star Wars: The Force Awakens. Écht slecht zijn gelukkig de LEGO-games nooit, maar écht goed zijn ze ook niet - afgezien van LEGO City Undercover wellicht. Voor de zoveelste LEGO-filmgame waren de verwachtingen vooraf dan ook niet al te hoog gespannen. Noodzakelijk kwaad Misschien is een metafoor over mierenhopen hier wel op zijn plaats. Je weet diep van binnen dat het ecosysteem zonder mieren niet al te best zou functioneren, maar niemand wordt er blij van als je per ongeluk de tuindeur open laat staan en de insecten massaal naar binnen marcheren. Zo is het ook met LEGO-games. Zolang ze buiten je blijven weet je dat hun bestaan ergens indirect ook wel voordelig is voor jou - de spellen verkopen immers vrij goed en elk spel dat de Wii U-library kan uitbreiden is er weer één -, maar je komt er zelf liever niet mee in aanraking.

Alles wat je al wist Als je eerder een spel uit de LEGO-serie hebt gespeeld - afgezien van LEGO City Undercover, omdat dat spel een heel andere formule gebruikt - weet je wat je kunt verwachten: cutscenes met slechte grapjes, vijanden verslaan en puzzeltjes oplossen. Heel braaf en bijna slaafs wordt dat principe ook hier weer toegepast, maar ook weer is het gevolg dat die slechte cutscenes alleen maar interessant zijn als je de film hebt gezien en interessant genoeg vindt om er een game van te kopen. Dat moet ook wel het publiek zijn waar Warner Bros. met deze serie voor gaat: filmkijkers die niet zo veel games spelen, maar het nog wel leuk vinden om zo nu en dan een spelletje te spelen over een onderwerp dat hen reeds bekend is. De gameplay sluit naadloos op dit idee aan. Je gaat geen innoverende of bijzondere actie aantreffen in dit spel. Het grootste pluspunt aan de demo was de afwisselende gameplay. Zo moet je met Han Solo en Chewbacca eerst wat vijanden verslaan - je hebt hun BB8-schip gestolen -, los je daarna wat puzzels op en beland je vervolgens in een ruimteschip voor een Star Fox-achtig vlieglevel. Deze onderdelen wisselen elkaar weliswaar goed af, maar zijn op zichzelf erg zwak. De gameplay alleen kan het spel niet staande houden. Dat komt niet zozeer doordat het zo slecht in elkaar zit, maar vooral omdat het weer precies hetzelfde is als in de vorige LEGO-game. Eén belangrijk nieuw onderdeel werd tijdens de spelsessie wel benadrukt: multibuild. Als je tijdens het puzzelen en LEGO-bouwwerk moet maken, heb je nu meerdere bouwopties.

Voorlopige conclusie Óf je moet onvoorwaardelijk van actie-avonturen houden zonder al te innoverende of spannende gameplay, óf je moet groot fan zijn van de laatste Star Wars-film. Als beiden niet voor jou opgaan, zul je waarschijnlijk niet snel plezier beleven aan LEGO Star Wars: The Force Awakens. Toch is het een populaire serie die ook dit keer niet een heel slecht spel gaat afleveren. Als je bekend bent met het actie-avonturengenre of al eerder LEGO-filmgames hebt gespeeld, houd je vooral een 'been there, done that'-gevoel aan het spel over. Er is een publiek voor het spel, maar dat zal de gameplay van het spel niet al te kritisch onder de loep nemen.

Gekoppelde games

LEGO Star Wars: The Force Awakens (Wii U)