[Review] Geschreven door Daan op 2016-07-12 15:00:00

Monster Hunter Generations

De Monster Hunter-franchise laat de laatste paar jaar zien wat het in zijn mars heeft. Met vindingrijke gameplay-mogelijkheden, interessante locaties en een grote verscheidenheid aan monsters is het van alle markten thuis. Vooral Monster Hunter 4 Ultimate, dat vorig jaar verscheen, had massa's aan content waar we uren aan verknocht waren. Op een opvolger hoefden we echter niet lang te wachten, want nu staat Monster Hunter Generations al in de startblokken. In de hands-on waren we positief, maar heeft de game dit weten vast te houden? We zijn diep in het avontuur gedoken en komen nu met de grondige resultaten. Monster Hunter Generations is een feest van herkenning. Dat is misschien makkelijk om te zeggen, maar het zal de veteraan aan niets ontbreken. Generations brengt vele jaren van Monster Hunter samen en doet dit met scherpte en precisie. Je vindt er gebieden, monsters en onderdelen uit andere games door elkaar geschud voor een nieuw publiek. Je start in het nieuwe dorp Bherna, waarna je klassieke dorpen doorzoekt. Het heeft geen invloed op de progressie, maar het wordt wel meteen duidelijk waar de focus ligt. Bekende personages passeren de revue en geven je de broodnodige informatie om een start te maken. Zelfs voor de nieuwkomer valt er genoeg te zien en genieten. Naast dat alles nieuw is voor hun, kunnen ze genieten van verbeteringen en extra content die exclusief is voor Generations. Het is een game voor iedereen en iedereen is uitgenodigd voor de fuif.

Naast dat de goede dingen meteen duidelijk geworden, springt een minpunt ook meteen naar voren. Ondanks dat vele leuke nieuwe en oude personages de revue passeren, kent Monster Hunter Generations eigenlijk geen verhaal. Hoewel dit geen verplichting is voor een goede Monster Hunter-game, is het ergens wel ontzettend jammer. Je brengt zoveel bekende omgevingen terug, maar waarvoor en vooral waarom? Er zit geen redenering achter en dat had de game naar een hoger niveau getild. De oudere games hadden nauwelijks een verhaal, maar hier is hij totaal niet aanwezig. Het is en blijft een gemiste kans, al is het niet de reden waarom je Monster Hunter speelt. De keuze is reuze Nee, spelers moeten het vooral hebben van de flitsende actie en gelikte gameplay. In Monster Hunter Generations is het naar een nog hoger niveau getild en dat wordt meteen duidelijk. De tutorial is korter dan ooit te voren en de belangrijkste dingen worden je aardig snel verteld. Hier hebben op zich geen moeite mee. Monster Hunter 4 Ultimate verspeelde hier juist te veel tijd aan en het is fijn om zo snel op je eigen benen te mogen staan. Het belangrijkste wat je doet in Monster Hunter Generations blijft het jagen en het is hier waar de grootste veranderingen zijn doorgevoerd. Als je een nieuw personage aanmaakt, krijg je de keuze uit vier Hunting Styles. Deze geven je Hunter speciale vaardigheden om de strijd op een nieuwe manier aan te kunnen. Voor de beginner zal Guild Style het meest bekend voorkomen. Het speelt zoals je gewend was in Monster Hunter 4 Ultimate en het is perfecte plek voor ieder die een poging wil wagen. Je krijgt het traditionele Monster Hunter-gevoel van het jagen in de derde persoon en je zult je doeltreffende aanvallen moeten gebruiken om creaturen klein te krijgen. De andere Styles focussen zich op nieuwe gameplay-onderdelen en hier komt juist de veteraan aan zijn trekken. De meesten zullen gaan voor de Striker Style, waar de aandacht ligt op de Hunting Arts. Dit zijn 52 speciale aanvallen en met deze stijl mag je maar liefst drie kiezen. Zo er is Hunter's Oasis, wat onmiddellijk een plek creëert waar Hunters zich kunnen herstellen. Aerial Style laat je vrij springen, zodat je op monsters kunt klimmen en ze snel kan overmeesteren. Het was een gegeven dat Monster Hunter 4 Ultimate introduceerde, maar met deze nieuwe stijl is dit leuker dan ooit te voren. Tenslotte hebben we Adept Style en deze is bijzonder gebruiksvriendelijk voor elke type speler. Het focust zich op het blokkeren van aanvallen en het beloont hen die afwachten tot het juiste moment.

Je ziet al wellicht dat elke Style verbluffende resultaten mogelijk maakt. Het is de moeite waard om ze allemaal te proberen en uit te vinden wat het beste bij je past. Je bent er nog niet als je een bepaalde manier van spelen hebt uitgekozen, want dan moet het nog gekoppeld worden aan een wapen. Gelukkig zijn er niet veel dingen veranderd ten opzichte van Monster Hunter 4 Ultimate, want alle veertien soorten maken hun comeback. Zo is het slim om drie aanval gerelateerde moves te kiezen met de Striker Style en hier een zwaard aan te koppelen. Dit maakt je effectiever in het bestrijden van grote beesten en helpt om andere missies heel huids door te komen. Een andere interessante combinatie is om een zwaarder wapen zoals de Switch Axe to combineren met de Aerial Style. Dit stelt je in staat om met meer finesse pijn achter te laten. Het maakt het wapen niet sneller, maar je komt er een eind mee! Trots als een Prowler Naast de toevoeging van de Hunting Styles is er nog iets waar Monster Hunter-fans vrolijk van gaan worden. De Palico's maken hun opwachting op een gloednieuwe manier. Deze vrolijke katten stonden je al bij in het gevecht voorheen en dat is gewoon weer het geval in Generations. Een belangrijk contrast is dat er ook als hun gespeeld kan gaan worden in dit nieuwe avontuur. Dit staat bekend in de game als de Prowler Mode en het is een uniek gegeven voor de franchise. Eerst lijkt dit nog erg ingewikkeld te gaan worden, want Palicos hebben een groot aantal opties en andere mogelijkheden dan de menselijke Hunters. Zo kunnen zij geen voorwerpen met zich mee dragen en doen ze alles met hun skill sets. Het vergt tijd om dit alles onder de knie te krijgen, maar het is o zo de moeite waard. Na een gevecht of twee zie je de meerwaarde in iets compleet anders dan normaliter gebruikelijk en begin je je af te vragen waarom Capcom dit niet eerder heeft gedaan. Je zult je waarschijnlijk afvragen wat eigenlijk de meerwaarde is van het spelen als een Palico. Nou, er zijn een hoop redenen. Ze hebben een beter uithoudingsvermogen dan de menselijke Hunters en kunnen vaak af zonder progressie te verliezen. Daarnaast bewegen ze vrijer en kunnen de katten een grotere afstand overbruggen, waardoor je meer tijd overhoudt voor de daadwerkelijke taak. Gezien het uitspelen van quests de progressie vormt van Monster Hunter Generations is dat beetje extra tijd zeker belangrijk. Over quests gesproken, het spelen van Prowler Mode geeft je toegang tot alle mogelijke opdrachten in de game. Palico's hebben hun eigen taken, maar kunnen ook de reguliere progressielijn volgen om het spel op een andere manier te doorlopen. Toch is het niet geheel perfect, want sterk zijn Palico's niet bepaald. Hier kun je aan wennen door genoeg te spelen en de juiste wapens en armor te verkrijgen, maar het vergt tijd. Net als de reguliere hunters hebben de Palico's een eigen hub waar het broodnodige materiaal aangeschaft kan worden.

Zo veel te zien, zo weinig tijd Hoewel het lopen door de hubs vele aanzichten biedt, draait het uiteindelijk om het doorlopen van de quests. Deze taken betreffen de hoofddoelen van het spel, waardoor je hier de meeste tijd aan zult besteden. De queesten verschillen enorm: van het vermoorden van een reusachtige hagedis tot het verzamelen van flora en fauna. Zodra je een opdracht gekozen hebt, ga je de wijde wereld in en probeer je je missie succesvol te voltooien. Je loopt door kleine gebieden die verbonden zijn met elkaar, zoekt je doel en gaat aan de slag. Het is altijd simpel en doeltreffend geweest en dat maakt Monster Hunter ook zo verslavend. Met de variatie is Generations is het ditmaal wederom in orde en het stijgt naar dezelfde hoogte als Monster Hunter 4 Ultimate. Dit komt mede omdat nieuwe en oude locaties gecombineerd worden voor een meer compleet pakket. Hierdoor zijn er meer taken mogelijk en hier maakt Generations echt gretig gebruik van. Ze hebben met de oude locaties veel aangepast om het gevoel van nu naar voren te halen. Elke locatie kent nu afgronden, muren om op te klimmen en de mogelijkheid om op de rug van de monsters te belanden. Over de monsters gesproken, je vindt 71 grote en 34 kleine creaturen in Monster Hunter Generations. Hoewel het merendeel uit de oude games komen, worden ze op een effectieve manier gebruikt. Zo heeft elk van de vier dorpen een belangrijk monster achter zijn naam, wat ongebruikelijk is voor Monster Hunter. Normaal zijn er één of twee het belangrijkste en worden de anderen nauwelijks goed benoemd. Ze dragen samen de titel ''The Fated Four'' en je zult alles op alles moeten zetten om ze te verslaan. De beesten zijn flink strijdvaardig en schuiven dat niet onder stoelen of banken. Alle creaturen lijken meer actief te reageren op de bewegingen die je maakt en dit maakt de gevechten heel wat dynamischer in de omgang. Sommige zijn zelfs aangepast om beter in de omgevingen van Generations te passen. We nemen de Lagiacrus uit Monster Hunter Tri als voorbeeld. Het was voorheen deels een onderwater dier, maar nu moet het monster geheel op land worden bevochten en dit is alles behalve gemakkelijk. De gevechten zijn er niet minder om geworden en het gevoel dat deze geven is nog steeds fantastisch. Je lijkt alleen maar simpele aanvallen te hebben, maar in Monster Hunter komt er echt zo veel bij kijken. Het loont om een New Nintendo 3DS te hebben, gezien de strijd snel voetenwerk als een vereiste stelt. De monsters beuken je graag in de rondte en komen met hun gezicht direct op je af. Je zult moeten koprollen en wegduiken voor de overwinning en daarna snel weer met een strategie op de proppen moeten komen. Met deze logica kom je al een heel eind, maar zodra Deviant Monsters verschijnen zijn je dagen echt geteld. Deze monsters hebben al eerder met Hunters gevochten én hebben de kennis om het na te vertellen. Zij weten hoe deze strijders opereren en spelen daarop in met nieuwe aanvallen om je te blijven verrassen. Als deze geniepige beesten weet te overbruggen, dan kun je je met trots een held noemen. Ze leveren je de beste armor op en het maakt iedereen in je online hunting groep direct jaloers!

Graphics en geluid Monster Hunter Generations ziet er strak uit op de New Nintendo 3DS. Net zoals Monster Hunter 4 Ultimate kent het kleurrijke omgevingen, strakke textures en bovenal verbeterde details. Hierdoor loont het zich om op het nieuwe systeem te spelen, maar die zal je zeker hebben als je de franchise een warm hart toe draagt. Als je de 3D-slider omhoog gooit, krijgt alles ook nog eens extra diepte en ziet het er nog prachtiger uit. Het sound design is, zoals met andere Monster Hunter-spellen, te omschrijven als overweldigend. Er is een grote variatie aan deuntjes in de soundtrack en ze passen bij de game die Monster Hunter is. Conclusie Monster Hunter Generations is het meest complete pakket in de franchise. Hoewel het aan een verhaal ontbreekt is er meer dan genoeg om de game urenlang lief te hebben. Er zijn duidelijke verbeteringen te zien in de gameplay en mogelijkheden, wat meer finesse brengt naar de franchise. Het laat de speler, vanaf het begin tot het einde, niet los. Dankzij een grote variatie in de quests voelt het geen moment saai en dat heeft geen enkele game in de series weten te presteren. Dit maakt het ook voor beginneling zo'n geschikt spel, vooral gelet op de Hunting Styles die de game introduceert. Capcom heeft een kwalitatief zeer goed product afgeleverd waar we nog maanden verknocht aan zullen zijn. Het is het ultieme cadeau voor alle Monster Hunter-fans!

N1 Score: 9

+ ["Vele klassieke monsters om te bevechten","Meer variatie dan ooit te voren dankzij Hunter Styles","Spelen als Palico biedt nieuwe mogelijkheden","Groot aantal opdrachten om te overbruggen","Besturing complimenteert de gameplay uitstekend","Sterke presentatie, vooral op de New Nintendo 3DS"]

- ["Bekende gezichten, maar geen grootse verhaallijn","Palicos vragen gewenning"]

Gekoppelde games

Monster Hunter Generations (Nintendo 3DS)