[Preview] Geschreven door Dyon op 2016-07-26 10:00:00

Metroid Prime: Federation Force

Op de E3 van 2015 was menig Metroid-fan boos, teleurgesteld of een combinatie van beide. Er werd geen Metroid Prime voor de Wii U aangekondigd, maar een spel voor de Nintendo 3DS dat volgens velen niet eens de naam Metroid waardig was. Dyon en Daan hebben recentelijk de nieuwste telg in de Metroid Prime-serie mogen uitproberen bij Nintendo Benelux. In deze preview wordt het spel dan ook van twee kanten belicht: die van Daan die alle Metroid Prime-games heeft gespeeld en door Dyon, die voor het eerst kennismaakt met de serie. Wat is de voorlopige indruk van beide heren?

Metroid Prime: Federation Force - Daan (bekend met de Metroid Prime-franchise) De reis was moeilijk voor Metroid Prime: Federation Force. Van een aankondiging die de verbeelding niet liet spreken tot de stilte die daar op volgde, de game had maar weinig om positief over te zijn. Uiteraard had ik Metroid Prime: Blast Ball geprobeerd en dat was vermakelijk, maar toch bleef dat zure gevoel hangen. Waarom moest dit nou de Metroid-game worden voor de Nintendo 3DS? Aan de kant van het spectrum ben ik een groot fan van multiplayerspellen, dus het was geen verkeerde zet om het een kans te geven. Dat konden we bij Nintendo vorige week en daardoor kon ik eindelijk beslissen of het wat voor me was. De verhalen in Metroid-games zijn altijd belangrijk geweest, maar dit is niet het geval in Federation Force. Je reist naar het Bermuda systeem, waar je speelt als een Federation Force soldaat in een mech suit. Je loopt rond, speelt verscheidene missies, lost puzzels op en verzamelt de nodige data. Het Bermuda systeem kent wat overweldigende vijanden, maar te weinig lore uit eerdere titels om dit alles kracht bij te zetten. Er is informatie voordat de missie begint en logs (informatiepunten) om te verzamelen, maar het gaat niet dieper dan dat. Het voelde onnodig en meer supplementair.

Actie, actie en nog eens actie Nee, Metroid Prime: Federation Force moet het hebben van de actie. Daar is niets mis mee en het heeft aardig wat weg van Metroid Prime. Je schiet rond in een first-person perspectief, de HUD-elementen lijken sterk op die van Samus Aran en vele speciale wapens maken wederom hun opwachting. Het grote verschil is dat je met meerdere personen speelt en dat de focus daadwerkelijk op de multiplayer ligt. Hoewel de wereld niet zat te wachten op zo'n multiplayer-avontuur, ben ik echt verbaasd in hoe goed het samenkwam in de demo. De puzzels en obstakels moeten met elkaar volbracht worden en er moet gedacht worden in het belang van het team. Dit werd ons meteen duidelijk in eerste missie, Hardball genaamd. De meeste objecten waren gouden ballen die in hollen geschoten moesten worden. Elke speler had een eigen uitdaging om te overbruggen. Zo moest één speler zich door bochten wringen, terwijl een ander zich rustig moest voortbewegen tussen pilaren. De werkelijke test voltrok zich echter direct hierna. Één speler droeg een artifact en de anderen moesten rotsen en vijanden in stof veranderen om het te beschermen. Op de veilige momenten kon het monument kort losgelaten worden, zodat de drager de route ook zelf kon ontruimen.

Het lopen naar de eindpunt voelt langzaam in het begin. De mechs gaan alles behalve snel en hierdoor lijken de vroege momenten in een slakkengang voort te bewegen. Voor een Prime-veteraan is dit even slikken en het vergt tijd van de speler om eraan te wennen. Je leert daarnaast snel dat deze trage gang van zaken ook zijn voordelen heeft. Neem nou de missie Containment, die plaatsvindt op de ijsplaneet Excelcion. Het doel was om verschillende Ice Titans te vangen zodat deze verstuurd konden worden voor research. Dat klinkt eenvoudig, maar het is alles behalve dat. De creaturen waren reusachtig, hadden een grote levensbalk en ze reageren niet positief als je op ze schiet. Door te schieten help je ze wel om de juiste richting te sturen, wat unieke gameplay met zich mee brengt. De andere spelers moesten de weg vrijmaken en de kooien openen voor de beesten. Breng je mods en support De enorme mogelijkheden en opties is iets anders dat enorm opviel aan Metroid Prime: Federation Force. Voordat je aan een missie begint, kun je kiezen een grote partij aan mods. Deze mods zijn opgesplitst in drie categorieën: Support, Assist en Offense. Sommige verhogen de kracht of snelheid van je schoten, anderen zorgen ervoor dat je lokaas het langer kan volhouden. Je kunt naar eigen lust mixen en de speler worden die jij voor ogen had. Zo kun je je volledig op support richten en de gezondheid van je medespelers herstellen waar nodig. Misschien wil je liever focussen op het schieten en dan is het gaan voor de offensieve mods een mogelijkheid. Wanneer je hiermee klaar bent en de missie opstart, moet je de keuze maken uit de voorwerpen die je wilde gebruiken. Je moest ze goed onder je teamleden verdelen en onderweg meer oppikken als dat nodig werd geacht. Er is een limiet op het aantal voorwerpen dat je mee kunt nemen, dus overleggen is geen overbodige luxe. Het is nog een manier waarop Federation Force teamwork aanmoedigde. Goede voorbeelden van het itemgebruik kunnen gevonden worden in missie zeventien. In Infestation moeten de marines een Space Pirate basis binnendringen en het van binnenuit vernietigen. Hoewel je Space Pirates bij elke hoek tegenkwam, waren ook genoeg Metroids te vinden. Deze parasieten moesten eerst bevroren worden met de Ice Missiles, voordat ze konden worden verslagen. Alles leek goed te gaan met de missie, totdat zelfvernietiging geactiveerd werd. De beesten kwamen overal te voorschijn en als klap op de vuurpijl moest er ook nog Metroid-ei veilig naar het einde gebracht worden. Dat was het meest pittige moment van de demosessie en vroeg vlug denkwerk van de spelers. Helaas verloren wij het ei, dus de missie was dus niet geheel tot een goed einde gekomen.

Misschien klinkt dit alles als een doorsnee en lineair avontuur, maar dat is niet het geval. Je kan nieuwe mods verkrijgen door de omgevingen af te struinen en geheime paden te vinden. Iedere mod die je vindt, gaat in een pot voor op het einde. Elke speler verdient punten voor het uitvoeren van taken zoals healen, aanvallen of door te spelen met stijl. Heb je op het einde meer punten dan je tegenstanders, mag je eerder een mod uitkiezen dan zij. Het puntensysteem lijkt elke speler te vragen om actief mee te doen en de beloningen liegen er niet om. Des meer je vordert, des te beter deze beloningen zullen gaan worden. Besturing en presentatie De besturing lijkt niet heel veel verandert ten opzichte van de onthulling in 2015. Je beweegt rond met de Circle Pad, gebruikt de B-knop om te springen en de A-knop om te schieten. De Y-knop wordt gebruikt voor alle speciale voorwerpen in je arsenaal zoals je bommen, schilden, decoys en meer. De L-knop richt de attentie op je dichtstbijzijnde tegenstander, terwijl je vrij gyroscoop rond beweegt met R. De gyroscoop gaf je mogelijkheid om snel rond je heen te kijken en op aanvallen te reageren. Het had tijd nodig om te leren, maar na een missie of twee klikt het gewoon. Grafisch gezien ziet het er prima uit. We kunnen Metroid Prime: Federation Force niet de best uitziende Nintendo 3DS-game noemen, maar de art style is uitermate prima. De space shooter brengt een variatie aan kleuren naar het systeem en het ziet er allemaal prima uit in 3D. De muziek en sound design zijn de daadwerkelijke highlight. De welbekende schoten en schreeuwen geven Metroid Prime: Federation Force zijn identiteit, terwijl de muziek daarnaast goed in het gehoor ligt. Op de volgende pagina lees je Dyon's ervaring en de voorlopige conclusie van deze hands-on.

Metroid Prime: Federation Force - Dyon (Metroid-maagd)

Hoewel ik weleens een klassieke 2D Metroid-game heb gespeeld, waagde ik mezelf nog nooit aan de Prime-serie. In de periode dat deze games uitkwamen, lagen mijn interesses op gamegebied - de thematiek van deze titels in het bijzonder - niet op dit vlak. Waar menig Metroid-fan dus vorig jaar tijdens de E3 van 2015 compleet los ging met "Metroid Prime: Federation Force is allesbehalve een Metroid-game", kon ik er geen voorlopig oordeel over vellen. Tot nu.

Mijn kennismaking met het Metroid Prime-universum start met een korte verhaalintroductie. Metroid Prime: Federation Force speelt zich af na Metroid Prime 3: Corruption. Je neemt echter nu niet Samus onder je hoede, maar een speler vanuit de Federation Force. De Space Pirates zijn er namelijk nog steeds en deze moeten gestopt worden. De verhaalmodus van Metroid Prime: Federation Force is zowel te spelen als single- als in multiplayer (zowel online als offline) tot een maximum van vier spelers. Wij hebben enkel de optie gehad om met zijn vieren tegelijkertijd te spelen. Mocht je echter de game in je eentje spelen dan word je begeleid door drie drones (onbemande robots) die je helpen de vijanden te verslaan. Het missie-systeem De verhaalmodus van Metroid Prime: Federation Force is opgedeeld in missies. Aan het begin van elk level krijg je zowel een primair als secundair doel te zien. Deze moet je beide behalen voor extra punten en om de game 100% uit te spelen. Het kan echter ook zo zijn dat je op een later punt de missie opnieuw speelt omdat je hem eerder niet 100% kon voltooien. Dit hangt onder andere af van wat je aan het begin van elke missie kiest aan arsenaal. Pak je veel healthpacks, veel raketten of juist een extra wapen dat vuur- of ijsballen afschiet? Het is bij elk level van belang om een weloverwogen keuze te maken wat betreft de spullen die je meeneemt om het tot een goed einde te brengen: tactiek is bij deze Metroid Prime-game nodig en de missies die we hebben gespeeld bezitten hierdoor een goede replaywaarde als je ze via andere tactieken probeert uit te spelen.

Shooter, Puzzel of Adventure? De missies die we hebben gespeeld van Metroid Prime: Federation Force waren stuk voor stuk divers. In het eerste level moesten we een tempel van een oud mysterieus volk van de planeet Bion onderzoeken. Hier horen echter ook de broodnodige puzzels bij: er moest steeds een bal van een bepaald punt naar een ander punt worden gebracht om deuren te openen. Waar in deze missie voornamelijk het puzzelelement verwerkt zat met af en toe een actie-element zal in een andere missie vooral de actie de boventoon voeren. Zo was er een missie op de planeet Talvania waar je een onderzoekslab moest betreden. Hier waren Space Pirates en deze probeerden je constant uit te schakelen. Hier is Metroid Prime: Federation Force gewoon een keiharde shooter. Het is afwachten welke balans de game zal hebben. Metroid Prime: Federation Force speel je vanuit een eerstepersoonsperspectief en ziet eruit als menig ander game uit het shootergenre. Je beweegt met de Circle Pad terwijl je met de D-pad commando’s kunt geven aan je medespelers. Het bijzondere aan Metroid Prime: Federation Force is dat de gyro-controls van je Nintendo 3DS optimaal worden benut. Door de R-knop in te drukken activeer je de gyro-controls op de Nintendo 3DS en kun je je wapen vrij bewegen in elke richting, terwijl je met je Circle Pad verder je pad vervolgt. Ik als doorgewinterde Zelda-fan wilde echter al gauw de C-stick gebruiken, maar helaas werd deze niet ondersteund. Of dat in de definitieve versie wel zo is, is nog maar de vraag.

De ‘Chibi’-stijl Wat mij meteen opviel, is dat de grafische stijl heel anders is dan zijn voorgangers. In Metroid Prime: Federation Force is er gekozen voor een ‘Chibi’-stijl en dat werkt fantastisch op de Nintendo 3DS. De grafische kwaliteit van de Nintendo GameCube en Wii zal nooit worden gehaald en er is goed aan gedaan om het spel zo een verfrissende uitstraling te geven. Over het algemeen ziet de game er gewoon goed uit voor op de Nintendo 3DS, hoewel er games zijn die er grafisch gezien meer uit hebben weten te halen. Ik heb in de demo gelukkig geen enkel moment iets van een lagere framerate kunnen bespeuren. Metroid Prime: Federation Force bezit ook het spel Blast Ball. In deze modus kun je met maximaal zes spelers een potje voetballen, waarbij je de bal trapt door middel van je wapengerei. Ten opzichte van de demo die wij in juni 2015 op de E3 hebben gespeeld, kan ik met spijt zeggen dat er niet bijster veel is veranderd aan de game. Grafisch gezien is het allemaal opgepoetst en we speelden in een ander stadion, maar de opzet van deze game blijft karig. Toch is het een vermakelijk spelletje dat je af en toe kunt spelen, zelfs met vrienden die geen Metroid Prime: Federation Force bezitten.

Voorlopige conclusies Daan: Metroid Prime: Federation Force is een vreemde eend in de bijt. Hoewel het niet alle kenmerken van een Metroid-game bezit, heeft er meer van weg dan we hadden kunnen hopen. De gameplay voelt net zo solide, mede dankzij zijn uitstekende gameplay en besturing. Dat gezegd hebbende, grootse verhaallijnen heeft Federation Force nou ook weer niet. De focus op multiplayer is echter een uniek gegeven. Het zal de diehard fan misschien niet compleet enthousiast maken, maar het is tot nu toe een vermakelijk avontuur dat zijn weerga niet kent! Dyon: De eerste indruk die Metroid Prime: Federation Force maakt, is dat de game niet de lading kritiek verdient die het sinds de aankondiging heeft gekregen. Het spel lijkt een leuke shooter te worden met goede puzzelelementen en een veelzijdigheid aan missies. Nintendo lijkt in september wederom een sterke Nintendo 3DS-titel af te leveren, maar of de game het stempel ‘Metroid’ hoort te krijgen is niet aan mij.

Gekoppelde games

Metroid Prime: Federation Force (Nintendo 3DS)