[Review] Geschreven door Paul op 2016-08-06 14:23:38

Ziggurat

Als tovenaarsleerling moet je klaargestoomd worden voor het echte werk. Dit ritueel wordt voltrokken in de Ziggurat, een kerker die bestaat uit meerdere levels. Er zijn al vele leerlingen voorgegaan die hetzelfde geprobeerd hebben, en hun falen met de dood moesten bekopen. Nu kan jij aan de slag om te bewijzen dat je wel een plekje waardig bent in de absolute top van tovenaars! Dungeon crawling to the bone Het uitgangspunt van Ziggurat is vrij duidelijk. Je loopt door vijf willekeurig gegenereerde levels en verslaat alle vijanden en bazen. Ziggurat is een echte Rogue-lite, iets wat blijkt uit de eenvoud van de RPG-elementen. Er zijn geen complexe menu's met statistieken,voorwerpen of vaardigheden. Dit is een verademing omdat je je zo compleet kan richten op de gameplay zonder te worden afgeleid met allerlei statistieken en menu's waarin je voorwerpen tegenover elkaar zet. Nadat je een level omhoog gaat, krijg je twee perks voorgeschoteld waarvan je er één mag kiezen. Deze perks verschillen per karakter en kunnen bijvoorbeeld meer snelheid, mana-capaciteit of kracht geven. Bepaalde perks zijn erg vaag verwoord waardoor het af en toe even gokken is wat de perk doet.

Ondanks (het ontbreken van) de omschrijving zijn de effecten duidelijk merkbaar dus uiteindelijk word de invloed op de spelwereld wel duidelijk. Persoonlijk vond ik het grappig om een "chaos" run te doen door alleen perks te kiezen waar ik het minste van begreep. Wapens zijn verspreid te vinden in de dungeon en worden automatisch aan je arsenaal toegevoegd. Ook zijn er doelstellingen waar je aan kan voldoen. Hiermee speel je nieuwe karakters vrij, die elk variëren in hun eigenschappen, perks en wapen voorkeur. Dankzij de rogue-lite elementen ben je terug bij af als je doodgaat, en kun je met een frisse start opnieuw proberen om door de dungeon te crawlen. Razendsnelle actie, voor een prijs De gameplay daarentegen neigt meer richting een FPS, tot mijn verrassing. Je kiest een karakter en al springend en rennend baan je je een weg door de vele vijanden met hulp van de vier verschillende wapens. Je begint met een toverstok waarvan de mana-capaciteit zichzelf langzaam oplaadt. Verder zijn er de categorieën spreukenboeken, staven en scheikunde (bommen en granaten!). Deze categorieën hebben elk een eigen capaciteit, die je alleen kan bijvullen met kristallen die vijanden laten vallen wanneer ze sterven. Wapens verschillen enkel in type en kogels (vuur, energie, brandende ringen, ijskristallen, etc.). Dit is een erg leuke twist op de traditionele omgang met wapens in een RPG, met name omdat de wapens verder helemaal geen statistieken hebben. Hiermee nodigt het spel je uit om verschillende strategieën en wapens te proberen voor nieuwe runs. Hierbij kun je denken aan je personage, diens uitrusting, perks (vaardigheden) en de keuzes die je maakt tijdens het verkennen van de Ziggurat.

De kracht van deze game is dan ook de enorme variatie. Een indrukwekkende prestatie, gelet op de afwezigheid van veel statistieken. De kamers in de dungeon bevatten meestal vijanden, ook al kan je hier en daar een moment van rust vinden in geheime kamers (die een gratis perk bevatten) of bij de shrines. Bij deze shrines kan je een (of meerdere) gedeelten van je HP of mana inleveren voor een perk of voorwerp en, als je pech hebt, een vloek met negatieve status gevolgen. In ieder level moet je eerst een sleutel vinden voordat je het gevecht aan kan gaan met de baas. Na vijf levels kan je de eindbaas proberen te verslaan. Mocht dit lukken, da kan je weer een nieuw karakter kiezen om het spel op een andere manier uit te spelen. Door al deze razendsnelle actie heeft de Wii U er soms moeite mee. Er zijn veel fraaie grafische effecten en textures van een hoge resolutie, waardoor het spel soms tijdens hectische momenten even vastloopt. Ook zijn er geregeld framedrops waardoor je even uit het spel gezogen wordt. Het blijkt dat het spel het meest soepel draait als de Wii U GamePad compleet is uitgezet, in plaats van de kaart (of hetzelfde als de TV ) te laten zien. Dit is geen fijne compromis maar het spelen zonder kaart kan ook worden gezien als een uitdaging. Desalniettemin is het een mooie game met een grote variatie aan gebieden die dankzij de willekeurigheid iedere keer een uniek plaatje weten te maken. De muziek is toepasselijk voor de fantasy-setting en wordt een tandje duisterder en sneller tijdens gevechten met vijanden die - enkele uitzonderingen daargelaten - realistische kreten slaken.

Conclusie Ziggurat is een fraaie en unieke game met ontzettend veel variatie. Met genoeg doorzettingsvermogen kan het in een uurtje of twee worden uitgespeeld, maar is feitelijk eindeloos speelbaar door de willekeurig gegenereerde content en verschillende karakters die je vrij kan spelen. Het pure en ongegeneerde schietplezier wat dit spel zo typeert is vrij zeldzaam op de Wii U, wat deze titel juist zo aantrekkelijk maakt.

N1 Score: 7.4

+ ["Eindeloze replaywaarde","Grote keuze aan voorwerpen en perks","Actievol en spannend"]

- ["Prestaties gaan soms onderuit","Geen diepgang in het verhaal"]

Gekoppelde games

Ziggurat (Wii U eShop)