[Review] Geschreven door Patrick op 2016-08-08 18:00:00

Mighty No. 9

In het kader van “beter laat dan nooit” hebben we vandaag een review van Mighty No. 9 voor jullie. Mighty No. 9 is een van de succesvolste Kickstarter-campagnes ooit en de verwachtingen van de game zijn erg hoog. De Kickstarter zorgde voor een hoog startkapitaal van $3.845.170, ruim 2,8 miljoen euro. Dat moet toch genoeg zijn om deze Mega Man-opvolger van de Keiji Inafune leven in te blazen? Al snel bleek echter dat zijn bedrijf Comcept problemen had met de ontwikkeling van de game. Oorspronkelijk stond de game gepland voor april 2015. Deze datum naderde snel, maar een release bleef uit. Uiteindelijk zou de game een half jaar later uitkomen, maar ook die datum werd niet gehaald en zodoende konden we pas eind juni van dit jaar aan de slag met dit langverwachte spirituele vervolg op Mega Man. Tijdens de E3 van 2015 gaven we de eerste indrukken al een positieve beoordeling. Hoe is dat nu met het eindproduct? Mighty No. 9 is razendsnelle 2D-actieplatformer. Het is je doel om het einde van een level zo snel mogelijk te bereiken en daar de eindbaas te verslaan. De hoofdrolspeler Beck doet denken aan Mega Man. Net als Mega Man is Beck een blauwe robot die uit zijn handen kan schieten. Mighty No. 9 is zoals gezegd een van de succesvolste Kickstarters ooit. Al snel werd het pijnlijk duidelijk dat ontwikkelaar Comcept niet goed om kon gaan met dit succes. De ontwikkeling liep traag en de game werd verschillende keren uitgesteld tot ongenoegen van de backers. Toen bleek dat Mighty No. 9 een groot succes zou worden heeft de ontwikkelaar ontzettend veel extra stretch goals toegevoegd aan de Kickstarter-campagne. Hierdoor zitten er nu veel extra features in en daar is veel kostbare ontwikkeltijd in gaan zitten die beter voor andere aspecten, zoals de verhaallijn, van de game gebruikt had kunnen worden. De verhaallijn is kort en met een uurtje of vijf uit te spelen.

Virussen en robots gaan niet samen Een virus neemt alle machines ter wereld over en het is Beck's taak als één van de negen sterke gevechtsrobots om uit te vinden wie hiervoor gezorgd heeft. Hiervoor moet hij eerst de andere Mighty Numbers uitschakelen en hun krachten overnemen. Een doeltreffend verhaal dat zo uit een van de oude Mega Man-games is geplukt. Comcept geeft er wel een eigen draai aan waardoor dat helemaal niet vervelend is. De verhaallijn is dan ook best vermakelijk maar niet vanwege de slechte voice-overs. De Engelse stemmen komen totaal niet uit te verf en het is dan ook maar goed dat ook de Japanse stemmen in de game zitten. Snel, sneller, snelst Alles in het spel doet je denken dat je zo snel mogelijk moet gaan. Het gevechtssysteem draait helemaal om de dashaanval van de Mighty No. 9. Door een vijand eerst een paar keer te raken met kogels kun je er vervolgens doorheen dashen om de vijand te doden en een combo te starten. Hoe hoger de combo, hoe meer punten je krijgt per verslagen vijand. Dit werkt zeer prettig als alle vijanden op de juiste achtereenvolgende manier hun gezicht tonen. Er zijn echter teveel momenten waarbij je een bepaald obstakel tegenkomt dat je tegenhoudt. Bij een perfecte run zou je verwachten dat je in een vloeiende lijn door kunt gaan maar dat is helaas niet het geval. Een gemist kans, want de snelheid maakt Mighty No. 9 zo interessant. Een ander puntje dat ten koste gaat van de snelheid, is de af en toe falende besturing. Je hebt te vaak het idee dat je toch echt het juiste deed om je dood te voorkomen.

Net als Mega Man kan Mighty No. 9 de aanvallen van de eindbazen overnemen en toevoegen aan zijn arsenaal. Jammer is dat je in het tweede level al het sterkste wapen, de vuur power-up, krijgt na het verslaan van de eindbaas. Alle andere wapens die je daarna krijgt, voelen daardoor vrij zinloos en of ze sterker zijn dan je standaardaanval en dash kun je jezelf ook nog eens afvragen. Wat Comcept daar precies mee heeft willen bereiken, is ons niet geheel duidelijk. De wapens die als vette toevoegingen en voor afwisseling zouden moeten zorgen zijn hierdoor verwaarloosbaar te noemen. Wederom een gemiste kans! Iets wat Mighty No. 9 in ieder geval wel goed doet is de toevoeging van veel verschillende gamemodi. Zo zijn er uitdagingen, kun je de verhaallijn co-op spelen, kun je tegen anderen online racen en is er een Boss Rush mode, waarbij je achter elkaar alle eindbazen moet verslaan. Stuk voor stuk modi die de replaywaarde zeer ten goede komen. Bij de uitdagingen wordt echter wel pijnlijk duidelijk dat de laadtijden in de game bijzonder lang zijn. Zeker bij de moeilijkere uitdagingen ga je vaak dood en het is dan erg vervelend dat je dan soms tot 25 seconden moet wachten voordat je de uitdaging opnieuw kunt starten. Hoe dit precies mogelijk is, is niet duidelijk gezien de game grafisch niet erg indrukwekkend is. De uitdagingen verschillen van het zo snel mogelijk bereiken van het einde van een level zonder te dashen tot het verslaan van alle vijanden met een speciale power-up. Saaie achtergronden Tot slot is het erg jammer dat Comcept niet meer tijd heeft besteed aan de aankleding van de game. De achtergronden zijn simpel en saai. Op sommige momenten heb je echt het gevoel alsof de omgeving gewoon niet afgemaakt is en ook de vijanden zien er niet interessant uit. Tel daarbij op dat de Engelse voice-overs slecht zijn, dat de cutscenes niet goed tot hun recht komen, dat ook de geluidseffecten net tekortschieten en dat er gebruikgemaakt is van een verouderde engine. Mighty No. 9 is op audiovisueel gebied erg matig.

Conclusie Mighty No. 9 is geen waardig Mega Man-vervolg te noemen terwijl de game dit wel pretendeert te zijn. Als op zichzelf staande game is het echter zeker geen slecht eindproduct geworden, maar het zeer positieve van de E3 van 2015 is er wel van af. Door de vele extra’s is de replaywaarde erg hoog en ook de moeilijkheidsgraad is op orde. Het is echter jammer dat Comcept zoveel ontwikkeltijd besteed heeft aan de replaywaarde. De echte basis van de game is niet op orde. Zo is er ontwikkeld in een verouderde engine en is de game audiovisueel flink ondermaats. Daarbij komt dat de Engelse voice-overs slecht zijn en dat het dashen erg repetitief wordt na een tijdje. Een waardig Mega Man-vervolg is Mighty No. 9 dan ook niet te noemen maar voor de echt platformliefhebbers onder ons gaat de snelheid van dit spel je vast wel bekoren.

N1 Score: 6.5

+ ["Hoge replaywaarde door extra\u2019s","Voldoende uitdaging","Lekker snel"]

- ["Audiovisueel ondermaats","Engelse voice-overs zijn slecht","Dashen voelt erg repetitief na een tijdje","Geen waardig Mega Man-vervolg"]

Gekoppelde games

Mighty No. 9 (Wii U)