[Preview] Geschreven door Patrick op 2016-08-12 15:00:01

Dragon Quest VII: Fragments of the Forgotten Past

De Dragon Quest-serie is een van de grootste JRPG-reeksen ter wereld en hoewel Final Fantasy in het westen de grootste in dit genre is, is Dragon Quest dat al sinds jaar en dag in Japan. Die populariteit berust vooral op de status die oude spellen uit de serie hebben opgebouwd, waaronder Dragon Quest VII: Fragments of the Forgotten Past. Een remake van deeltje zeven voor de Nintendo 3DS verscheen al in 2013 in Japan en komt volgende maand eindelijk naar het westen. Is de game nog altijd actueel of kunnen moderne JRPG-fans inmiddels uit veel betere alternatieven kiezen? Dragon Quest VII: Fragments of the Forgotten Past is een klassieke JRPG. In het origineel, dat in 2000 verscheen voor de PlayStation, was de wereld plat en werden alle personages en vijanden ook op die manier vormgegeven. Deze remake doet dat volledig anders. De wereld is prachtig 3D vormgegeven en ook de personages en vijanden zijn in 3D weergegeven. Zodoende oogt de game een stuk moderner dan het origineel. Toch merk je direct aan alles dat de game oud is. De menustructuren zijn niet erg logisch opgebouwd en ogen flets, er zijn geen moderne opties voor het automatisch uitvoeren van gevechten aanwezig en ook qua extra's heb ik nog niet veel kunnen ontdekken.

Het enige eiland op de wereld! In Dragon Quest VII woon je op een eiland waarvan je denkt dat het het enige eilandje op aarde is. Snel blijkt dat dit niet zo is. Er zijn veel andere eilanden op de wereld, die allemaal zo hun eigen problemen hebben gehad. Je moet terug in de tijd om deze problemen op te lossen en de huidige wereld van meer land te voorzien. Voordat dit echter duidelijk wordt, ben je al een hele tijd onderweg en dat was nogal storend. Het eerste uur loop je heen en weer tussen enkele locaties op het eerste eiland. Mijn eerste gevecht, met de icoonische Slimes, vond pas plaats na ruim 100 minuten gespeeld te hebben en dat is niet verklaarbaar. Daarbij wil ik wel vermelden dat dit al vele malen korter is dan bij het origineel. Het verhaal wordt door de grote tijdsinvestering goed opgebouwd maar de tijd die daarvoor nodig is, is nog altijd veel te lang. Op de lange aanloop na is het verhaal tot nu toe wel een zeer bijzonder verhaal. JRPGs kenmerken zich vaak door een soortgelijke verhaalopbouw te hanteren en dat is bij Dragon Quest VII toch echt net even anders. Je redt als het ware wel de wereld maar op een andere manier ditmaal. Verder is Dragon Quest VII een typische Japanse RPG. Je loopt wat rond in bossen en stadjes en bevecht zo nu en dan wat vijanden of gaat een dungeon in. Deze klassieke formule volgt de serie nu nog steeds, samen met de Tales-serie en andere Japanse RPG-reeksen. Tijdens gevechten kies je bijvoorbeeld voor aanvallen, skills of wegrennen in statische turn-based gevechten. Van een remake hoef je niet te verwachten dat het gevechtssysteem of de wereld ingrijpend wordt veranderd, maar het is moeilijk om een vijftien jaar oude RPG te spelen in een tijd dat het genre toch behoorlijk wat progressie heeft gemaakt. Kun je daar echter doorheen prikken, dan kun je aan de slag met een schitterend avontuur met een interessante verhaallijn.

Voorlopige conclusie De wereld van Dragon Quest VII: Fragments of the Forgotten Past ziet er fris en veelzijdig uit op de Nintendo 3DS en het lijkt er op dat enkele minpunten van het origineel aangepakt zijn. Het is echter jammer dat de introductie nog steeds veel te lang is. Het JRPG-genre heeft veel stappen gemaakt in de afgelopen vijftien jaar en zodoende merk je goed dat het spel niet echt meer van deze tijd is. Vrijwel alle nieuwe RPG's die voor de Nintendo 3DS verschijnen volgen wel nog de traditionele stijl, dus wat dat betreft is het contrast met dit spel niet heel groot. De eerste indruk van Dragon Quest VII: Fragments of the Forgotten Past is positief. Ik ben benieuwd wat de game me verder nog gaat bieden.

Gekoppelde games

Dragon Quest VII: Fragments of the Forgotten Past (Nintendo 3DS)