[Review] Geschreven door Daan op 2016-08-21 17:00:00

Metroid Prime: Federation Force

'Ongelukkig' is het juiste woord. De reactie op de onthulling van Metroid Prime: Federation Force was ongelukkig. De aankondiging gaf ons meer vragen dan antwoorden, waardoor er nauwelijks vertrouwen in de game was. Het is een product dat zich afspeelt in het Metroid-universum, maar ook weer niet. Het is een co-op game voor maximaal vier personen dat meer wil zijn dan het daadwerkelijk is. Hoe bestempel je zo'n spel en is het daadwerkelijk te pruimen? Het verhaal in Metroid Prime: Federation Force is niet zo belangrijk als in de andere games, maar er zit een wereld achter. Het vindt plaats na de gebeurtenissen van Metroid Prime 3: Corruption, waar je de overgebleven rotzooi moet opruimen van de Phazonplaag. Het heeft gaten gecreëerd in het bestel van de Galatic Federation en deze zijn hierdoor genoodzaakt om harde maatregelen te nemen. De federatie stelt een nieuwe elitegroep samen, de Federation Force genaamd, en zij zullen het heelal moeten beschermen tegen de Space Pirates. Die hebben nog steeds kwaadaardige plannen, wat de Galactic Federation niet bepaald geruststelt.

Komt waar het op staat In de game reis je naar verscheidene planeten in het Bermudasysteem om missies te voltooien. Met elke stap kom je dichterbij de Space Pirates en zul je hun plannen beetje bij beetje ontrafelen. Metroid Prime: Federation Force heeft in vele opzichten kenmerken die lijken op de reguliere Metroid Prime-games. Je schiet in het rond je vanuit een first-person perspectief en beweegt een machtig pantser om problemen te overkomen. De flow van de missies zit degelijk in elkaar en je wordt aangemoedigd om de omgevingen te gaan doorgronden. Toch zijn er belangrijke verschillen in de opzet en hoe je sterker wordt naarmate je speelt. De nadruk wordt gelegd op de missies en niet op grootse doolhoven die je moet uitdiepen. Dit zorgt ervoor dat nieuwkomers op het juiste pad blijven, wat het een fijn spel maakt voor een groter publiek. Daarnaast is er genoeg vertier voor de veteraan met puzzels, sterke boss battles en diepgaande achtergrondinformatie. De 22 missies in het pakket zijn geweldig. Elk avontuur voelt uniek en bouwt voort op de gebeurtenissen van het vorige avontuur. Zo worden mechanieken geïntroduceerd en pittiger gemaakt in een later stadium. Het houdt Metroid Prime: Federation Force erg verfrissend, waardoor we ook zin hadden om het avontuur tot het einde uit te zitten. Een goed voorbeeld is hoe mechanische artefacten gevangen moeten worden in een soort van kat en muisspel. Nadat je de belangrijkste taak hebt volbracht, zul je ze naar het schip moeten loodsen. Dit klinkt makkelijk, maar de Space Pirates hebben zich onzichtbaar gemaakt en kunnen je op elk moment aanvallen. Een ander voorbeeld is hoe een grote reactor moet worden ontgrendeld. De machine vecht ertegen en het mondt uit in een groots gevecht dat zijn weerga niet kent. Lasers worden langs je hoofd heen geslingerd en je kunt ze alleen maar raken als ze aan het schieten zijn. Het zijn unieke momenten en een verbazingwekkende samenloop van omstandigheden die voor vrij briljante situaties zorgen. Wapen je met MODs Wat bijdraagt aan het speelplezier, is dat de wapens en andere defensieve voorwerpen goed geïmplementeerd zijn voor de missiestructuur. Je hoeft niet meer in grotten te zoeken naar je upgrades, want de Federation heeft een arsenaal voor je klaarstaan om uit te kiezen. Je kunt een gelimiteerd aantal voorwerpen met je meedragen, dus je moet keuzes maken. Je kunt bijvoorbeeld de positie van een healer innemen, helemaal losgaan met raketten, vijanden afleiden met decoys of ze een flinke schok geven met elektriciteit. Er is in wezen geen foute keuze, want de items die de Federation voorschotelt moedigen dit juist aan. Het gaat om het experimenteren met dit alles en wat je er mee doet. Het canvas is opgezet en nu moet je maar de kleuren erop smijten!

Door de verschillende speelstijlen is het optimaliseren van jouw persoonlijke ervaring ontzettend belangrijk. Metroid Prime: Federation Force doet dit door MODs te introduceren. Deze chips verbeteren bepaalde mogelijkheden van het robotpak dat je draagt en maakt ze perfect voor de diverse stijlen. De MODs zijn opgesplitst in drie categorieën: Support, Assist en Offense. Sommige verhogen de kracht of snelheid van je schoten, anderen zorgen ervoor dat je lokaas het langer volhoudt. Je kunt naar eigen lust mixen en de speler worden die jij voor ogen had. Zo kun je je volledig op support richten en de gezondheid van je medespelers herstellen waar nodig. Misschien wil je liever focussen op het schieten en dan is het gaan voor de offensieve MODs een mogelijkheid. MODs moeten, in tegenstelling tot wapens, wel eerst gevonden worden. Dit zal je forceren om de omgevingen ondersteboven te halen. Voor sommige heb je specifieke wapens nodig, maar andere moet je simpelweg in de missies treffen. Het geeft je iets anders om voor te werken dan de doelen en de eindscore alleen. Het is belangrijk om te melden dat hoe verder je komt, hoe zeldzamer en doeltreffender de MODs zullen zijn. Een negatief aspect van de MODs is dat ze kunnen breken. Als je te vaak ten gronde gaat of de missie compleet verliest, dan is het mogelijk dat ze uit het arsenaal verdwijnen. Het bevordert de herspeelbaarheid, maar het is een afknapper als het je overkomt. Besturing om van te houden De besturing lijkt niet heel veel veranderd ten opzichte van de onthulling in 2015, maar dat hoefde ook helemaal niet. Voor iedereen die Blast Ball heeft gespeeld (nu verkrijgbaar in de Nintendo eShop en speelbaar in dit spel), zal het meteen als aangenaam bekend aanvoelen. Met de L-knop richt de attentie op je dichtstbijzijnde tegenstander, terwijl je vrij gyroscoop rond beweegt met R. De gyroscoop gaf je mogelijkheid om snel rond je heen te kijken en op aanvallen te reageren. Daarnaast is het zo dat als je op een target gericht staat, je licht naar links en rechts kunt bewegen om een exact punt nog beter vast te stellen. Het is super handig en maakt het verslaan van vijanden een koud kunstje.

Niks singleplayer, gewoon multiplayer Het grootste probleem van Metroid Prime: Federation Force zit helemaal niet in de mechanieken, maar de omlijsting. Hoewel de game een grote focus op de multiplayer heeft (komen we zo op terug), kan het avontuur ook alleen gespeeld worden. Dat valt best te pruimen en sommige missies overbrug je goed met een enkele speler, maar plezierig is het niet. Dit heeft niets te maken met de speelbaarheid, maar met de doelen die Federation Force voorschotelt. Je kunt per missie drie medailles verdienen door punten bij elkaar te sprokkelen. Dit doe je door de missie te doorlopen, extra doelen te behalen en alles netjes binnen de tijd te doen. Dit allemaal is nauwelijks mogelijk als je alleen aan het spelen bent, want aanpassingen worden niet gedaan. Deze medailles heb je nodig als je meer mogelijkheden voor het robotpak wilt ontgrendelen en dit maakt het alleen spelen nauwelijks de moeite waard. Nee, als je wilt knallen, dan zul je dat lokaal of online, maar in ieder geval samen moeten doen. Dit kan van twee tot vier spelers en het voelt fantastisch. Ieder heeft een eigen doel en doet een duit in het zakje. Je scoort punten, werkt samen voor een groots eindtotaal en onderzoekt allerlei plekken tegelijkertijd. Het is een grote hulp tijdens de bazen en puzzels, die ervoor gemaakt zijn om met meerderen opgelost te worden. Het enige negatieve wat we kunnen zeggen is dat communicatie eigenlijk wel noodzakelijk is. Dan hebben we niet over kleine berichtjes die in je chat kan gooien, maar daadwerkelijk in gesprek gaan met elkaar. Nintendo moedigt dit zelf niet aan op welke manier dan ook en dat is bijzonder mager. Beeld en geluid Metroid Prime: Federation Force ziet er prima uit. We kunnen de game niet het best ogende Nintendo 3DS-spel noemen, maar de tekenstijl is super. De space shooter brengt een variatie aan kleuren naar het systeem en het ziet er allemaal prima uit in 3D. De muziek en sound design zijn de daadwerkelijke highlight. De welbekende schoten en kreten geven Metroid Prime: Federation Force zijn identiteit, terwijl de muziek daarnaast goed in het gehoor ligt.

Conclusie Metroid Prime: Federation Force is van begin tot het eind een verrassing. Hoewel we dit niet in singleplayer aanraden, staat het multiplayer-avontuur als aan huis. Het spel kent aanstekelijke missies die het uiterste vergen van jou en je vrienden. Je zult samen moeten werken om puzzels op te lossen, vijanden te verslaan en een hoge score neer te zetten. Dat is niet altijd gemakkelijk omdat je meer zou moeten kunnen communiceren dan in feite wordt aangeboden, maar qua gameplay en design zit het echt helemaal snor. Het helpt dat de besturing gewoon lekker in de hand ligt, vooral als je de besturing van Blast Ball al fijn vond. Voor wie op zoek is naar weken aan fun met wie dan ook, die is bij Metroid Prime: Federation Force aan het juiste adres.

N1 Score: 8

+ ["Missies zijn aangenaam en boeiend","Geweldige multiplayergame","Besturing ligt lekker in de hand","Variatie en mogelijkheden dankzij MODs","Prima presentatie"]

- ["Niet echt plezierig in singleplayer","Magere communicatiemogelijkheden"]

Gekoppelde games

Metroid Prime: Federation Force (Nintendo 3DS)