[Review] Geschreven door Patrick op 2016-09-13 15:00:00

Dragon Quest VII: Fragments of the Forgotten Past

Dragon Quest VII: Fragments of the Forgotten Past gaat hier aankomende week eindelijk verschijnen. In 2013 verscheen de game al in Japan en de hoop was bijna opgegeven voor een Europese release. Voor liefhebbers van deze grootste JRPG-reeks is dat een welkome uitbreiding van het toch al groote arsenaal aan JRPG’s op de Nintendo 3DS. De remake van Dragon Quest VII bevat enkele nieuwe toevoegingen en is op grafisch gebied compleet vernieuwd. Doet deze remake eer aan het origineel dat in 2000 verscheen op de PlayStation of hadden ze de game beter niet terug kunnen brengen? Dragon Quest VII: Fragments of the Forgotten Past is een JRPG in hart en nieren. Turn-based gevechten en een uiteindelijk gigantische wereld met een meeslepend verhaal voeren de boventoon. Als je het origineel uit 2000 gespeeld hebt krijg je een compleet nieuwe game voorgeschoteld, op het verhaal na. Ben je fan dan is het altijd een goed idee om deze remake te spelen! Square Enix heeft de hele game op grafisch vlak opnieuw opgebouwd waardoor je niet veel meer terug zal kennen. Als je dus de originele ervaring wilt proberen ben je aangewezen op de PlayStation! Daarnaast zijn er extra kerkers toegevoegd in combinatie met StreetPass voor een nog uitgebreidere gameplayervaring. StreetPass zorgt zo voor een leuke toevoeging. Een uur of honderd kun je makkelijk volmaken in dit grootste avontuur en dan heb je waarschijnlijk nog niet eens alles gezien.

Estard Island Het hoofdpersonage leeft op Estard Island, het enige eiland op de wereld, en is vrienden met de zoon van de koning van het eiland. Samen gaan zijn ze altijd uit op kattenkwaad en proberen ze de geheimen van het eiland te ontdekken. Zo raken ze verzeild in een eeuwen oud mysterie waaruit blijkt dat ze de lang verwachten helden zijn die de wereld van meer land moeten voorzien. Door een eeuwen oude vloek is de eens zo volle wereld zonder eilanden geraakt en daar mag je samen met de prins en een vriendin van je uit je dorpje verandering in gaan brengen. Een erg interessant concept dat redelijk afwijkt van de standaard verhalen uit JRPG’s. Alles wat je doet heeft direct zijn terugslag op de wereld. Door fragmenten uit het verleden (Fragments of the Forgotten Past) samen te brengen kun je dat verleden induiken en de bewoners van het oude vergeten eiland te hulp schieten om zo het eiland in de huidige tijd terug te brengen. Ieder eiland verteld een eigen verhaal en dat is erg sterk. Je hoofddoel is dus om de huidige wereld van eilanden te voorzien. Door de fragmenten te verzamelen kun je dit doen en omdat je een boot hebt kun je de nieuw verschenen eilanden ook bezoeken. Het geeft voldoening om te zien dat wat jij in het verleden gedaan hebt op de een of andere manier tot uiting is gekomen op het eiland in de huidige tijd. Wederom een erg sterk staaltje van verhaal vertelling. Het enige minpunt aan dit hele stuk is de opstart naar het verhaal toe. Je bent onderhand twee uur bezig voordat het allemaal een beetje duidelijk wordt en ook beleef je daarna pas je eerste gevecht. Die opstart zal voor sommige al een drempel zijn. Als je direct op zoek bent naar actie ben je bij Dragon Quest VII niet aan het juiste adres. Weet je daar echter doorheen te bijten dan ontpopt een schitterend verhaal je voor de ogen. Overigens duurde het bij het origineel nog veel langer voordat je echt met het spel kon beginnen. Buiten het feit om dat de opstart nog steeds te lang duurt is dat wel verbeterd.

Nieuwe look, ouderwetse feel Dragon Quest VII heeft een compleet nieuwe look gekregen met deze remake. In de video hierboven kun je de duidelijke verschillen zien. De game is nu volledig in 3D weergegeven en dat maakt de game in ieder geval een stuk moderner. Duik je vervolgens echter de menu’s in dan is daar niet veel in gewijzigd en dat is een gemiste kans. Daarnaast kun je goed merken dat deze remake al in 2013 is verschenen in Japan want veel toevoegingen die Square Enix in games als Bravely Default ontbreken en dat is jammer. De JRPG is de laatste jaren op veel vlakken voorzien van innovatie en dat mist Dragon Quest VII nu echt. De menu’s zien er oud uit en werken niet lekker en verder zijn er geen manieren om gevechten sneller te laten verlopen en dergelijk. Zodoende ontkom je niet aan de grindsessies en dat is voor een westers publiek jammer. De echte JRPG-liefhebbers zal dit echter niet tegenhouden. Zodoende heeft de game een nieuwe look gekregen met een ouderwetse feel. Naast dat de game geheel in 3D is gemaakt hebben ze ook afscheid genomen van de random encounters. Tijdens het rondlopen starten dus niet plotseling gevechten. Dat is iets wat ik niet helemaal kan waarderen aangezien dat naar mijn mening echt bij de Dragon Quest-serie hoort maar dat is helaas niet anders. Alle vijanden lopen nu dus rond op de wereld en kun je, mits je de juiste route loopt, ontwijken. Het is dan wel weer fijn dat als je geen vijanden wilt verslaan je dat dus ook niet hoeft te doen. Ieder voordeel heeft zo zijn nadeel zegen we dan maar.

Ouderwetse gevechten Een van de voornaamste onderdelen van iedere JRPG zijn de gevechten. Net als in bijna alle Dragon Quest-games vind je ook hierin een standaard turn-based gevechtssyteem. Ze hebben de sprites van de vijanden gelukkig nog wel vernieuwd maar daar blijft het wel bijna. De aanvallen zien er niet echt spectaculair uit en je kijkt tijdens het gevecht veelal naar een stilstaand beeld. Het is jammer dat ze hier niet even wat extra mee gedaan hebben. De gevechten voelen zo erg ouderwets aan en dat past niet geheel bij het woordje "remake". De ervaring is echter ook weer authentiek te noemen daardoor. Tot slot kent Dragon Quest VII: Fragments of the Forgotten Past een klassensysteem dat je ook in veel JRPG's terugvindt. Zo kun je na een tijdje gespeeld te hebben je personages omtoveren tot een Fighter die veel fysieke schade kan uitdelen met zijn wapens, veranderen in een magiëer om je vijanden met magische aanvallen te bestoken en ook kun je nog de piraat gaan uithangen. In totaal kun je uit 16 klassen kiezen waarbij sommige verbeterde versies zijn van de eerst gekozen. Dit zorgt voor een leuke variatie binnen je team en brengt diepgang aan. Ook kun je overal uitrusting vinden die je weer kunt gebruiken om je personages sterker te maken. Dit is verder erg standaard en voelt weinig bijzonder aan.

Conclusie Deze remake van Dragon Quest VII: Fragments of the Forgotten Past kan niet helemaal mee met zijn tijd. Square Enix heeft getracht de game te morderniseren maar is daar niet geheel in geslaagd. Toch blijft het een sterk staaltje verhaalvertelling en zodoende weet het verhaal van de game zich na 16 jaar nog altijd te positioneren als uniek. De vernieuwde graphics zorgen ervoor dat je de game in deze modernere tijd beter kunt spelen, echter is het jammer dat ze niet ook de menu’s aangepakt hebben. Het omruilen van de random encounters met fysieke vijanden op de wereld moet je liggen en zal de echte JRPG-fans niet in de koude kleren gaan zitten. Verder gaat de game traag van start wat af kan schrikken en ook is de game zo uitgebreid dat je het einde na 100 uur naar alle waarschijnlijkheid nog niet gehaald hebt. Ben je dus op zoek naar een uniek verhaal met honderd uur kenmerkende Dragon Quest-gameplay dan kun je met deze remake goed aan de slag! Het is dan ook erg fijn dat Nintendo deze game drie jaar na dato alsnog naar Europa brengt.

N1 Score: 7.8

+ ["Meer dan honderd uur aan speelplezier","Uniek verhaal","Moderne look"]

- ["Ouderwetse menu's","Geen random encounters","Erg traag van start"]

Gekoppelde games

Dragon Quest VII: Fragments of the Forgotten Past (Nintendo 3DS)