[Review] Geschreven door Daan op 2016-10-05 14:00:00

Mario Party: Star Rush

Het is alweer twee maanden geleden sinds we een eerste blik mochten werpen op Mario Party: Star Rush. Deze nieuwe telg in de langlopende franchise wist ons positief te stemmen tijdens de Gamescom 2016. Er was een nieuw gevoel van vrijheid en een nostalgische toon die het een eigen identiteit gaf. De afgelopen weken konden we feesten tot in de late uurtjes, want we kregen het volledige pretpakket in handen. Wisten de verschillende modi ons te overtuigen en kan deze Mario Party aan een reeks van teleurstellende ervaringen een einde maken? Toad Scramble je gek De belangrijkste modus in Mario Party: Star Rush is Toad Scramble [NB: Wij speelden het spel in het Engels, de titel is ook in het Nederlands speelbaar]. Het is verfrissend, terwijl het tegelijkertijd de old school ervaring een warm hart toedraagt. Je loopt, alleen of met je vrienden, over een bord, activeert vakjes en probeert de sterren te verzamelen. Hoewel het precies als de oude spellen klinkt, zijn er toch duidelijke veranderingen in Star Rush. Het begint met de opzet. Iedereen gooit nu zijn dobbelsteen tegelijkertijd en beweegt ook samen. Dit laat de game heel wat vlotter verlopen, wat uiteraard perfect is voor een handheld. De potjes duurden meestal tussen de vijftien en dertig, wat voldoende tijd biedt voor meerdere rondes achter elkaar.

De borden hebben ook een grote metamorfose ondergaan. Ze zijn nu roosters waarop je vrij elke kant op kan, wat betekent dat de kenmerkende speciale locaties ver te zoeken zijn en de focus ligt op de actie. Dit is teleurstellend, want het maakte de borden in de vorige games uniek. De thema's van deze borden zijn simpeler gehouden met oceaan-, gras- en spookhuisopties. Toch is zeker positief om te melden dat er vijftien borden in de modus verwerkt zitten: meer dan elke Mario Party game ooit. Hier scoort de game ook goede punten mee, want het zorgt voor meer variatie tijdens de rondes die je speelt. Het doel op de borden is dat je van baas naar baas reist, baas minigames wint en sterren verzamelt. Het avontuur gaat door totdat alle bazen zijn verslagen en er niets meer over is om voor te vechten. Onderweg verzamel je munten en per tien kun je op het einde één ster extra aanschaffen. Dit kan cruciaal zijn voor de progressie tijdens de wedstrijd. Je kunt wel alleen voor bazen gaan, maar de normale minigames blijven zo wel degelijk belangrijk. Deze start je door speciale Coin Balloons aan te raken en de minigame te selecteren waarin jij denkt het beste te zijn. Iedereen krijgt aan het einde gelukkig munten, dus niemand doet mee voor spek en bonen. Daarnaast worden er aan het einde van de rit ook sterren uitgedeeld aan diegene die (onbekende) doelen heeft volbracht. De laatste manier waarop Toad Scramble verschilt is het partnersysteem. Je begint als gekleurde Toads en grijpt gaandeweg verscheidene Super Mario-personages. Deze worden toegevoegd aan je party en ieder heeft zijn eigen mogelijkheden. Als je Rosalina als je leider selecteert, zullen de zijden van de dobbelsteen constant veranderen en weet je niet welke getallen er komen gaan. Hiermee neem je een groter risico, want de kans dat je lage nummers krijgt, is meer aanwezig. Hoe meer leden je hebt in je groep, hoe verder je mag gaan lopen, omdat elk lid een eigen dobbelsteen gooit en extra zetten bovenop het huidige aantal markeert. Het is zeker de moeite waard om op zoek te gaan naar partners, want deze zijn ook nuttig tijdens baasgevechten. Vele handen maken licht werk!

Tot het uiterste Minigames zijn altijd belangrijk geweest voor Mario Party en dat is met Star Rush niet anders. Zo heb je een minigame waar je drie eikeltjes op een bord hebt liggen en je moet rennen naar het einde. Het is de bedoeling om de aanvallen van Goombrats te ontwijken, want zij hebben wel zin in die versnapering. Als je ze allemaal verliest voordat je het einde bereikt, dan lig je automatisch uit de race. Een ander voorbeeld ziet je verfbommen schieten op een gigantische stempel. Het is bedoeling om zoveel mogelijk op de stempel te kliederen binnen het tijdsbestek. Wat erg opvalt is dat de meeste minigames in Mario Party Star Rush free-for-all zijn. Dit betekent klassieke categorieën als 3-versus-1 of 2-versus-2 helaas links zijn blijven liggen. Daarnaast zitten er niet heel veel minigames in het pakket. Er zijn 26 reguliere minigames met daarnaast twaalf bazen. Daar is op zich niet heel veel mis mee, al was meer wel welkom geweest. Je krijgt het idee dat je minigames vaker tegenkomt dan je zou willen. Over de baas minigames gesproken: hier vecht je tegen schurken uit het Super Mario-universum. In een van de minigames vecht je tegen Kamek en probeer je de juiste kaarten te selecteren om een katapult af te vuren. Deze kaarten duwen je kar verder naar achteren. Hoe verder je komt, hoe meer schade de katapult zal aanrichten. Het vraagt om vlugge bewegingen en vooral een goed geheugen, want iedereen gaat meteen voor de beste kaarten. Het zijn leuke, extravagante minigames en ieder vraagt een ander soort vaardigheid van de speler. Het houdt ze aardig fris.

We gaan nog niet naar huis Naast Toad Scramble zijn er nog zes andere modi waarmee je het feestje door kunt laten gaan. De meesten zullen enthousiast worden van Coinathlon, die het voor het eerst was getoond in de recente Nintendo Direct. Waar het bij Toad Scramble draait om het gooien van de dobbelsteen, gaat het bij Coinathlon om het gebruik van vaardigheden. Je personage beweegt automatisch over het spelbord terwijl jij speciale minigames speelt. Door munten te verzamelen blijf je stappen nemen en bouw je een score op. Het doel is om eerder dan je tegenstanders een aantal rondes over het spelbord gelopen te hebben en dat doe je door te blijven scoren in deze strijd. Er zijn ook voorwerpen om de tegenstanders te beletten van een voorsprong, wat voor constante en aangename wendingen zorgt. Voor de liefhebber van de klassieke Mario Party reeks is er Balloon Bash. Deze strijd vindt plaats op kleinere borden waar je tussen de tien en dertig beurten helemaal los kunt gaan. Het is de bedoeling om Coin Balloons te raken en minigames te winnen van je tegenstanders. Door munten te vergaren, kun je ze gebruiken om sterren te kopen of voorwerpen aan te schaffen. Het gaat om het bedenken van een slimme strategie met een beperkte ruimte en vier spelers met grijpgrage handen. Hoewel dit leuk is voor een aantal ronden, heb je al snel de behoefte om een andere modus op te pakken. Het kopen van voorwerpen kent nauwelijks een nut en er zijn maar drie borden, waardoor er snel te weinig te beleven valt. Het is een smakelijk tussendoortje, maar niet veel meer dan dat.

De vier overgebleven modi zijn kleiner in omvang en de meeste zijn best aangenaam. Zo heb je Mario Shuffle waar je drie pionnen naar de andere kant probeert te loodsen. Dit doe je door twee dobbelstenen te gooien en de resultaten zo goed mogelijk te verspreiden. Je zult dit moeten doen voordat de tegenstander over je heen walst. Het is een unieke strategische game die leuker was geweest met meerdere borden. Boo's Block Party is een puzzelspel waar je alleen of tegen vrienden rijen en combo's te maken. Hoewel het niet iets toevoegt aan het genre, was het best vermakelijk en bleven we rondes achter elkaar knokken voor een overwinning. In Challenge Tower beklim je een toren en probeer je Amps uit de weg te gaan. Je kunt het licht vergelijken met Mijnenveger waar je waarschuwingen krijgt als je te dicht een bom komt. Er zijn torens in verschillende lengtes en elke ronde voelt uniek. Dit maakt het een perfecte game om even snel te spelen als je alleen bent. Er zit spanning in en je moet logisch blijven nadenken om de duivelse torens te slim af te zijn. Onze minst favoriete modus in het gehele spel is Rhythm Retical. Het betreft een simpele ritmische minigame waar je op de A-knop drukt om noten aan te slaan. Hoewel er verschillende nummers in het pakket zitten, kon het ons na het eerste nummer al niet meer boeien. Er zit ook amiibo-functionaliteit in de game, maar we vonden het niet relevant. Dit vooral omdat het nare voordelen geeft aan een speler. Hoewel Mario Party 10 een compleet eigen amiibo-stand had, is Mario Party: Star Rush prima zonder amiibo te spelen. Graphics en geluid Grafisch ziet Mario Party: Star Rush er prima uit. Je vindt er kleurrijke omgevingen, personages en menu's om het pakket te doen slagen. Het loopt het lekker soepel en het voelt gemaakt voor de Nintendo 3DS. Het spel heeft zelfs redelijke 3D-effecten om het pakket wat kracht bij te zetten. De muziek bevat daarnaast opbeurende deuntjes die je in goede sferen zullen brengen. Het zijn niet echt nummers die je zult onthouden, maar ze slagen erin om goede achtergrondmuziek te zijn.

Conclusie Mario Party Star Rush is een van de betere spellen die NDCube op zijn naam heeft staan. De verschillende modi geven het spel zijn variatie, al kleven er bij sommige problemen aan. Toad Scramble, de belangrijkste modus, zou leuker geweest als het echt locaties had gehad om te bezoeken. Nu voelt het meer als de omlijsting in het hele geheel. Daarnaast hadden er best wel meer minigames in mogen zitten, al is de huidige selectie - toegegeven - goed te pruimen. De andere modi zijn leuk, maar het was leuker geweest als er - bij Mario Shuffle en Balloon Bash in het bijzonder - meer opties waren. Dat gezegd hebbende, een slechte game is Mario Party Star Rush helemaal niet. Het is een uitstekende lokale multiplayer game die absoluut een glimlach op het gezicht zal toveren.

N1 Score: 7.5

+ ["Veel borden in Toad Scramble","Coinathlon test je skills tot het uiterste","Opties voor alleen of met vrienden","Goede selectie aan extra modi","Fijne presentatie"]

- ["Rhythm Retical is saai","Roosterborden maken locaties minder speciaal","Iets meer minigames was leuker geweest","Bepaalde modi hadden meer content verdiend"]

Gekoppelde games

Mario Party: Star Rush (Nintendo 3DS)