[Review] Geschreven door Jeroen K. op 2016-11-15 11:00:00

Cartoon Network: Battle Crashers

Soms kun je aan de titel van een spel al afleiden dat je er niet al te veel van hoeft te verwachten. Cartoon Network: Battle Crashers is typisch zo'n geval. Net als bijna alle spellen die op series of films gebaseerd zijn, moet de naam - en niet de gameplay - kopers aantrekken. In principe niets mis mee, wie heeft er als kind nou nooit nagetrokken of zijn favoriete kinderserie misschien ook een leuke videogame had? Jammer dat zulke spellen uiteindelijk niets interessants kunnen bieden aan gamers die niet zo op de hoogte zijn van de televisieserie. In Cartoon Network: Battle Crashers verplaats je je in de rol van een van de kinderhelden uit series zoals Adventure Time, Gumball en Clarence. Je hebt ze allemaal nodig om de vijanden te verjagen en elke held heeft hiervoor zo zijn eigen sterke punten. Zo kan Steven met zijn kauwgom schilden van tegenstanders onschadelijk maken, heeft Clarence zijn waterpistooltje bij de hand om vuur te doven en zijn Finn & Jake offensief sterk. Je speelt naar eigen inzicht met één van de zes figuren door de levels heen. Dit character wordt sterker naarmate je hem vaker gebruikt. Veel personages krijg je al erg vroeg in het spel, waardoor je bijna direct keuze hebt uit de zes verschillende tekenfilmhelden.

Tijdens het spelen beweeg je je personage van links naar rechts. Soms stopt het beeld en krijg je een paar vijanden voor je kiezen. Zodra je korte metten met ze gemaakt hebt, kun je weer door. Helaas doet het spel weinig om variatie aan te brengen. Je loopt rond, drukt in korte tijd zo vaak mogelijk op de Y-toets en gaat weer verder. Qua gameplay hoef je weinig verrassingen te verwachten dus, maar helaas is dit tegelijk alles wat het spel te bieden heeft. Het geheel is heel duidelijk voortgekomen uit de tekenfilmpersonages, die met hun eigen krachten inspiratieloze vijanden naar de grond werken. Van een verhaal kun je niet spreken, afgezien van een autochauffeur die aan het begin van het spel per ongeluk de versnelling naar 'dimensiebreker' zet. Dit is alleen niets meer dan een excuus om tussen de verschillende werelden van de deelnemende personages te kunnen wisselen. Technisch zit het spel wel netjes in elkaar. Je zult geen rare bugs of glitches tegenkomen en de framerate blijft stabiel op 30. Dat maakt het spel in elk geval speelbaar, ook al zul je aan de actie zelf waarschijnlijk weinig plezier beleven. Zelfs als je op nog regelmatig kinderseries kijkt op televisie en nog dagelijks Cartoon Network volgt, zul je niet onder de indruk zijn van Battle Crashers' eenvoudige gameplay. Enkel kinderen die nauwelijks games spelen en graag eens in de schoenen van hun helden stappen, zullen hier weinig over te klagen hebben. Uiteindelijk is het ergens treurig dat dit soort spellen nog voor 35 euro in het schap belanden, terwijl je vergelijkbare spelletjes van indie-ontwikkelaars voor een kwart van dit bedrag kunt downloaden. Enige verschil: die richten zich wel op vermakelijke gameplay en niet op misbruik van bekende televisiehelden.

Conclusie Cartoon Network: Battle Crashers zal bij de makers in het boekje staan als Cartoon Network: Shovelware Cashers. Het spel zit technisch wellicht prima in elkaar - wat het een goed speelbare 2D-platformer maakt -, maar de kwaliteit blijft maximaal op 'matig' steken. De gameplay komt neer op rondlopen en button mashen, het verhaal kun je als niet-bestaand beschouwen en het is een slecht excuus om een stel tekenfilmfiguren in de hoofdrol te zetten. Dit soort titels bestaat om fans van kinderseries blij te maken, maar kan nooit de kwaliteit bieden die gamers van een degelijk platformspel verwachten.

N1 Score: 3.2

+ ["Goed speelbaar voor Cartoon Network-fans"]

- ["Oninteressante gameplay","Geen noemenswaardig verhaal","Snelle 'cashgrab'"]

Gekoppelde games

Cartoon Network: Battle Crashers (Nintendo 3DS)