[Special] Geschreven door Erik op 2016-11-22 15:30:00

Word een Pokémon Meester – Beginners Guide

Kun jij ook zonder moeite het hoofdspel doorlopen, maar word je met de grond gelijk gemaakt als je een potje online gaat spelen? Wij nemen het je niet kwalijk. Pokémon Sun & Moon (en zijn voorgangers) zijn voorzien van een diep gevechtssysteem, dat veel verder gaat dan een potje steen-papier-schaar. Daarom gaan wij je een helpende hand bieden om dit onder de knie te krijgen. Heb je dus altijd al de competitieve kneepjes van het vak willen leren? Lees dan deze guide en word een echte Pokémon Meester! In deze Beginners Guide gaan we het hebben over de soorten aanvallen die Pokémon kunnen uitvoeren, hoe dat steen-papier-schaar concept nou eigenlijk werkt en hoe dit allemaal gelinkt is aan hun basis statistieken. Wees gerust als je dit al een beetje onder de knie hebt: in de komende twee guides (Gevorderd en Meester) gaan we een stuk dieper op de materie in. Maar onthoud: om geavanceerde technieken te begrijpen (EV, IV, teambuilding), is het handig om de grondbeginselen perfect onder de knie te krijgen. Pokémon Meester in spé, ben je er klaar voor?

Laat het gevecht... ehm, de uitleg beginnen!

Ken je statistieken! Weten waar je geliefde zakmonster goed in is, is prioriteit numero uno voor elke beginnende Pokémon Meester. Base Stats, ofwel de basisstatistieken, staan aan de kern van elke Pokémon. De statistieken worden gevormd door HP, Attack, Defense, Special Attack, Special Defense én Speed. Het principe is simpel: hoe hoger een bepaald statistiek, hoe beter een bepaalde Pokémon hierin is. Gelukkig kun je deze gemakkelijk checken op het statusscherm. Het geeft aan in welke mate hij of zij iets kan incasseren én hoeveel schade uitgedeeld kan worden op fysiek en speciaal niveau. De hoogte van je Speed geeft tot slot aan of je als eerste mag beginnen. Simpel genoeg, niet? Wat Game Freak je echter niet vertelt, is dat deze statistieken zijn gebaseerd op een vooraf vastgestelde waarde. Elke Pikachu kent exact dezelfde ‘base stats’. Deze statistieken zijn van invloed op vrijwel alles wat je zakmonster doet: of die zich moet focussen op de aanval, verdediging of misschien een combinatie. Het is daarom van belang om hier slim op in te spelen. Op websites als Serebii of Smogon zijn uitgebreide lijsten te vinden waar je deze terug kunt vinden. Bijzonder handig als je wilt weten waar elke Pokemon goed in is! Neem bijvoorbeeld onze goede vriend Pikachu. Zoals je in onderstaande afbeelding kunt zien, excelleert de gele muis in snelheid. Zijn Speed zorgt ervoor dat hij vrijwel altijd als eerste mag beginnen. Ideaal, want zowel zijn Defense als Special Defense zijn weer niet om naar huis te schrijven. Een beetje sterke aanval en de mascotte legt al het loodje. Daarom is het een goed idee om Pikachu aan het begin van een gevecht uit te zenden om je tegenstander te verrassen! Er zijn in de wereld van Pokémon zelfs mogelijkheden om de hoogte van deze statistieken naar eigen hand om te zetten. Daarover in een volgende guide meer!

Qua statistieken is Pikachu (helaas) niets bijzonders. Toch kan onze gele rakker onder de juiste omstandigheden flink schade aanrichten!

Aanvallen maken de Pokémon Bij Pokémon win je als je de HP van alle beestjes van je tegenstander helemaal naar beneden weet te krijgen. Om dit mogelijk te maken, heeft een zakmonster een heel scala aan aanvallen tot zijn beschikking. Deze leert hij bijvoorbeeld door een hoger level te bereiken, via TM’s (Technical Machines), Move Tutors of door met andere Pokémon te broeden. Hiervan mag je er echter slechts vier tegelijk gebruiken (hoewel Z-Moves dit stiekem voor eenmaal naar vijf opschroeven). Laten we eens kijken wat voor soorten aanvallen zo’n zakmonster allemaal kan leren. 1. Direct schade uitdelen Dit is de meest ‘gewone’ manier om je tegenstander onder vuur te nemen. Geef hem ervan langs met een simpele Tackle of verpulver hem met een krachtige Earthquake en zijn of haar HP-balkje gaat ongetwijfeld naar beneden. Kracht is gebaseerd op Power: hoe meer Power, hoe meer potentiele schade. Simpel, doch effectief! Let wel op: aanvallen die direct schade doen zijn via een icoontje in het statusscherm gecategoriseerd onder ‘special’ en ‘physical’. De kracht van bijvoorbeeld Ember hangt af van je special attack-stat, terwijl iets als Scratch zijn schade leent aan de hoogte van je attack. Niet elke Pokémon is goed in beide: kijk dus goed naar de statistieken van je zakmonster bij het geven van aanvallen!

Links een fysieke aanval en rechts een speciale. Welke kun je als Rayquaza het beste gebruiken?

2. Laat je tegenstander lijden met Status Effecten Paralyze, Burn, Poison, Freeze… Veel Pokémon hebben ook de nodige middelen in huis om je tegenstander indirect een stuk te verzwakken. Onderschat deze tactiek niet! Neem bijvoorbeeld de aanval Thunder Wave, welke de Paralyze-status uitdeelt. Dit zorgt er niet alleen voor dat je tegenstander 25% van de keren niet mag aanvallen, maar het verzwakt zijn snelheid ook nog eens met de helft! Bijzonder handig: zo kan zelfs die slome Ampharos ineens sneller zijn dan je tegenstander! Burn is bijzonder effectief tegen Pokémon die leunen op hun fysieke kracht, terwijl Toxic zelfs de meest defensieve beestjes het zwijgen op kan leggen. 3. Versterk jezelf (of verzwak je tegenstander)! Met uitzondering van HP, kun je tijdens een gevecht zo’n beetje elke statistiek van je Pokémon verhogen. Hiervoor zijn zes verschillende niveaus en met elke verhoging stijgt die statistiek met 50%. Swords Dance zorgt bijvoorbeeld direct voor twee niveaus aan aanvalskracht en verdubbeld deze statistiek in één beurt. Handig, want zolang je je Pokémon op het veld houdt, doen zijn aanvallen tweemaal zoveel schade. Een aanval als Dragon Dance verhoogt zowel de attack als speed met één niveau: dit betekent dat je niet alleen 50% krachtiger bent, maar dat de kans groot is dat je de volgende beurt zelfs als eerste mag! Het kan soms ook handig zijn om met iets als Growl of Icy Wind juist de statistieken van je tegenstander naar beneden te halen, maar houd er rekening mee dat de effecten verdwijnen als die Pokémon verliest of tijdens het gevecht verruilt wordt voor een andere. 4. Een nieuwe speler in het veld: Z-Moves Pokémon Sun & Moon komen met een volledig nieuwe manier van aanvallen: Z-Moves. Hiervoor heb je een Z-Ring met toepasselijke Z-Crystal nodig die je geeft aan je Pokémon. Deze kristallen komen in veel verschillende smaken (lees: typen). Vervolgens kun je eenmaal per gevecht een allesvernietigende aanval uitvoeren die zo krachtig is, dat zelfs een aanval als Protect ‘m niet volledig tegenhoud. Deze corresponderen met het type Z-Crystal (zoals Water of Grass) dat je Pokémon vasthoudt. Water-aanvallen worden bijvoorbeeld Hydro Vortex, terwijl Bloom Doom in werking treedt na een Grass-vaardigheid. De kracht van deze Z-Moves zijn afhankelijk van de aanval waarmee je ze gebruikt. Surf zal Hydro Vortex bijvoorbeeld een stuk sterker maken dan het zwakkere Water Gun. Zelfs status-aanvallen krijgen hun eigen effect: het nutteloze Splash krijgt bijvoorbeeld in een buff die je aanvalskracht met liefst drie niveaus (150%!) verhoogt.

Sommige Pokémon kennen zelfs hun eigen unieke Z-Move, zoals deze van Alolan Raichu!

Er zijn daarnaast nog veel en veel meer soorten aanvallen. Zo kun je het weer veranderen met Sunny Day of Rain Dance, zogenaamde ‘Entry Hazards’ in het spel gooien als Spikes en Stealth Rock of zaken als Substitute of Protect toepassen om jezelf te wapenen tegen vijandelijk vuur. Dit gaat echter wat te ver om allemaal in deze Beginnersgids te behandelen. We komen hier in een latere guide nog op terug! Types Dragon, Electric, Steel, Ghost… Elk van de wonderlijke beestjes heeft zijn eigen type meegekregen van Game Freak. Met het Fairy Type, dat in vorige generatie geïntroduceerd is, zijn er nu in totaal achttien verschillende. Iets wat je als Pokémon Meester in spé goed moet onthouden, is dat al deze types verschillende krachten en zwaktes hebben. Neem het aloude steen-papier-schaar voorbeeld in de Pokémon wereld: Grass verslaat Water, Water verslaat Fire en Fire verslaat vervolgens weer Grass. Maar Fire verslaat ook Ice en Bug, net als dat Water ook gehakt maakt van Rock en Ground. Het wordt pas echt lastig als je Pokémon met dubbele typings tegen gaat komen, zoals de Bug/Steel Pokémon Scizor. Dit beestje is zowat tegen alles opgewassen: enkel Fire-aanvallen doen maarliefst vier keer de normale schade! Het leuke aan Pokémon Sun & Moon is dat je dit nu spelenderwijs kunt leren. Als je een Pokémon al eens hebt verslagen, komt de volgende keer in beeld welke aanvallen goed op ‘m werken en welke niet. Het kan echter geen kwaad om al die krachten en zwaktes uit je hoofd te leren! Serebii heeft bijvoorbeeld een uitgebreide Type Chart die alle fijne kneepjes van het vak weergeeft. Bonustip: Houd typen ook zeker in het achterhoofd bij het geven van aanvallen aan je Pokémon. Water Gun heeft normaal gesproken 50 aan schade, maar geef ‘m aan het Waterbeestje Popplio en hij is anderhalf keer zo krachtig (75 Power dus!). Fans noemen dit ‘STAB’-aanvallen: Same Type Attack Bonus. Zeker bij krachtige vaardigheden zorgt dit voor een flinke verhoging!

Een deel van Serebii's officiële Type Chart. Van boven naar beneden is het type aanval, terwijl van links naar rechts is te zien hoe effectief deze is tegen de verdedigende Pokémon.

Dit was het alweer voor het eerste deel! Hopelijk heb je er wat van opgestoken. In de volgende twee guides (Gevorderd en Meester!) gaan we nog veel dieper op de materie in. Je kunt onder andere uitkijken naar een uitgebreide uitleg over Natures, Abilities en doen we zelfs alvast een klein boekje open over hoe je je Pokémon naar eigen hand kunt trainen. Tot de volgende keer!

Gekoppelde games

Pokémon Moon (Nintendo 3DS)

Pokémon Sun (Nintendo 3DS)