[Special] Geschreven door Mink op 2016-11-23 13:30:00

Kleine aanpassingen die wij gigantisch leuk vinden in Pokémon Sun & Moon

Pokémon Sun en Pokémon Moon zijn nu ook eindelijk in Europa verschenen en wij hebben hier lang op gewacht. Sinds de onthulling zijn wij druk bezig geweest met nadenken over deze langlopende franchise. Zo gaven wij eerder een vijftal elementen die we graag in Pokémon Sun & Moon wilden zien. Hier schreven we onder meer dat we een meeslepend verhaal wilden zien, dat Game Freak de 8-bit geluidjes moest vervangen en hoopten we op betere post-game content. We evalueren welke van onze wensen realiteit zijn geworden en kijken we welke vernieuwingen we niet van tevoren hadden bedacht maar wel zeer tof zijn.

We bespreken hier onder andere post-game content. Wil je dit niet weten, dan adviseren we je om te stoppen met lezen en pas weder te keren wanneer je Pokémon Sun & Moon hebt uitgespeeld. Vernieuwingen Wij gaven eind april (klik) aan dat we vijf dingen echt anders wilden zien in Pokémon Sun & Moon. Nou moeten we tot onze spijt zeggen dat Game Freak slechts twee van deze verwachtingen heeft waargemaakt. De game heeft een veel betere verhaallijn dan zijn voorgangers dankzij plottwists, verrassingen en zelfs deprimerende cutscenes. De andere verbetering die Game Freak heeft doorgevoerd is de vraag naar een ander “basisprincipe”. Na twintig jaar hebben de hoge heren besloten dat Pokémon Gyms niet aanwezig zijn in Pokémon Sun & Moon. Deze vernieuwing beviel ons zeer goed, aangezien de Trials verfrissend en nieuw aanvoelen. Daarbij krijg je nu ook iets nuttigs bij het verslaan van een Trail; een Z-crystal. Game Freak heeft echter drie van onze vijf verwachtingen niet waargemaakt en dat is wel een beetje jammer. Zo had het spel meer replay-waarde gehad als het meerdere moeilijkheidsniveaus had om uit te kiezen en spreken de Pokémon nog altijd in een nietszeggend taaltje. Verder heb je post-game niet zo heel veel te doen, hoewel Game Freak wel enkele toevoegingen heeft gedaan om deze interessanter te maken. Zo kun je Zygarde Cells verzamelen, de geheime dienst helpen en zijn er nog genoeg battles te spelen in de Battle Tree.

Kleinigheidjes Pokémon Sun & Moon hebben veel kleine aanpassingen gemaakt ten opzichte van de voorgaande telgen in de reeks. Deze zorgen ervoor dat het spel soepeler loopt en de ervaring iets realistischer is. Eén van de eerste dingen die je zult merken, is het feit dat trainers niet meer tegen je aan komen kruipen wanneer ze een battle willen doen. Nu is enkel oogcontact genoeg en zal deze vreemdeling lekker op afstand blijven. We vonden het altijd al wat onlogisch dat trainers tegen elkaar moesten staan om een battle te doen en dit veranderen is een goed besluit geweest. Een ander “kleinigheidje” wat Game Freak heeft geïntroduceerd, is de toevoeging van side quests. Ja, ze zaten altijd al in een zekere zin in het spel, maar nu is het iets grootser gemaakt. Vrijwel in iedere stad kun je minimaal één side quest vinden. Deze voltooien wordt meestal beloond met een speciaal item of enorm veel cash. Dit zijn leuke bezigheden en laten je de omgeving goed afzoeken. Iets wat wel fijn is om de nieuwe gebieden beter te leren kennen.

Interface Game Freak heeft veel veranderd op het gebied van interface. Vang je een Pokémon terwijl je team al bestaat uit zes monsters? Geen probleem, de game vraagt je gewoon wat je met deze Pocket Monster wilt doen, naar de PC sturen, zijn stats bekijken of wisselen met iemand in je party. Dit werkt zeer tof en zorgt ervoor dat je niet langer onnodig naar de Pokémon Center hoeft om je nieuwste vangst te zien. Dit was altijd al een kleine frustratie en het is fijn dat dit nu is opgelost. De reden waarom Game Freak dit nu wel heeft gedaan en niet in bijvoorbeeld de vorige generatie komt omdat ze nu pas de Hidden Moves hebben verwijderd. Daarvoor was het bijvoorbeeld mogelijk jezelf te “soft locken” in het spel als je jouw HM-Pokémon zou opsturen voor je nieuw gevangen beestje. Een ander voorbeeld waarbij de interface is aangepast, is het leren van een nieuwe move. Wanneer jouw Pokémon al vier moves kent en er eentje wil leren, moet je een oude move verwijderen. Dit ging voorheen altijd met een check en hoe vaak ik daar op een verkeerde knop heb gedrukt, waardoor ik wederom door het proces heen moest, is niet te tellen. Tegenwoordig vereist het leren van een move geen bevestiging meer, wat het geheel iets soepeler laat lopen. Ride Pager De vervanging voor de HM’s (Hidden Moves) is de Ride Pager. Hiermee kun je Pokémon oproepen die aan je zijn toevertrouwd. Iedere Pokémon die je kunt oproepen heeft een speciale kracht om jou te helpen. Zo kan Tauros stenen kapot beuken (Rock Smash), neemt Lapras je mee over zee (Surf) en laat Charizard je vliegen van eiland naar eiland (Fly). Game Freak heeft echter meer Pocket Monsters toegevoegd en deze hebben allemaal hun eigen kracht. Stoutland kan snuffelen naar verstopte items en kun je op de rug van Mudsdale jezelf een weg banen door bergachtige wegen.

Al met al heeft Game Freak goed geluisterd naar zijn fans en enorm veel vernieuwingen doorgevoerd in Pokémon Sun en Pokémon Moon. We hadden zelf misschien wat andere aspecten in gedachte, maar dat maakt ons niet minder enthousiast over de verbeteringen die in deze spellen zitten. We zijn enorm benieuwd naar de volgende telg in de Pokémon-serie, die volgens de laatste geruchten voor de Nintendo Switch zal verschijnen. Hoeveel en welke vernieuwingen ze daarin gaan verwerken, is voor nu alleen maar te speculeren. Wij hebben er alle vertrouwen in dat Game Freak deze trend doorzet en met een beetje geluk verwerken ze onze verwachtingen van Pokémon Sun & Moon wél in het volgende deel.

Gekoppelde games

Pokémon Moon (Nintendo 3DS)

Pokémon Sun (Nintendo 3DS)