[Preview] Geschreven door Patrick op 2016-12-08 12:30:00

Dragon Quest VIII: Journey of the Cursed King

In januari komt de remaster van Dragon Quest VIII: Journey of the Cursed King voor de Nintendo 3DS eindelijk naar Nederland en België. In 2015 verscheen de game al in Japan en lang leek het er op dat de game helemaal niet meer in Europe zou uitkomen. Gelukkig bracht Nintendo daar tijdens de Nintendo Direct van november 2015 verandering in. Dragon Quest VIII verscheen in 2004 al voor de PlayStation 2 en werd toen erg goed ontvangen. De game zorgde met zijn driedimensionale wereld voor een frisse wind door de franchise. Of deze frisse wind nu 13 jaar later nog even fris waait is nog maar de vraag. In tegenstelling tot het onlangs voor de Nintendo 3DS verschenen Dragon Quest VII: Fragments of the Forgotten Past is de wereld in dit achtste deel wel vanaf het begin groot en gevuld. Zo start het verhaal in een groot kasteel waarbij de koninklijke nar Dhoulmagus plots besluit een gevaarlijke staf te jatten en die te gebruiken om iedereen in het kasteel te vervloeken. De koning verandert hierbij in een vieze trol en de prinses in een paard. Ieder ander persoon die op dat moment in het kasteel is verandert in een plant, op de grote naamloze held na. Aan jou de taak om samen met de koning en de prinses achter Dhoulmagus aan te gaan en de vloek op te heffen. Gaandeweg verzamel je enkele metgezellen en ga je dit avontuur tegemoet. Een simpel maar doeltreffend verhaal dat in de eerste uren direct voor een duidelijk doel zorgt. Je duikt gelijk in de actie wat een prettige afwisseling is ten opzichte van het vorige deel.

Ouderwetse menu’s Het is makkelijk om bij het spelen van deze remaster de vergelijking te maken met Dragon Quest VII. Qua look en feel is het nagenoeg dezelfde game, maar dan met een ander verhaal. Eén van de zaken die Dragon Quest VIII echter anders aanpakt is het “klassensysteem”. In dit deel hebben alle personages vijf vaste vaardigheidsbomen waar je uit kunt kiezen en dat moet je al doen vanaf level drie. Een fijne verandering aangezien je in Dragon Quest VII pas na ruim tien uur je personages echt kon aanpassen. Je bent er vrij in om de bomen gelijktijdig en door elkaar heen te versterken. Zo kun je geheel naar jouw wensen een hybride personage bouwen. Daarnaast merk je ook dat het origineel van dit spel al in 3D gemaakt was. Het ziet er allemaal net even iets beter uit. Toch zijn enkele aspecten onveranderd gebleven, waaronder de menu’s. Dit was al een punt van kritiek voor de remaster van Dragon Quest VII, maar dat dit weer niet gebeurt is, zorgde in eerste instantie voor een bepaalde afkeer voor het spel. De game heeft op veel andere aspecten de tand des tijds doorstaan en er is goed geluisterd naar de feedback van gamers op het origineel. Zo zijn bepaalde kerkers aangepast en maakt het vierde personage dat je toevoegt aan je team een snellere groei door. Het is dan ook jammer dat het menu nog steeds draait op de ouderwetse logica, want logisch zijn de menu’s niet opgebouwd.

Voorlopige conclusie Dragon Quest VIII: Journey of the Cursed King laat in de eerste uren een positieve indruk achter, ook al is het gebrek van een moderne menustructuur wederom een doorn in het oog. De mogelijkheid om je team vanaf het begin naar je hand te zetten zorgt ervoor dat je direct meer aansluiting vind bij de personages en ook het verhaal zorgt in de eerste uren voor een duidelijk doel. Het is echter nog even afwachten of dit verhaal stand houdt, want een snelle zoekopdracht op Google laat zien dat spelers gemiddeld 72 uur nodig hebben om het origineel uit te spelen. Het verhaal zal daarom de komende uren uitgebreid moeten gaan worden om interessant te blijven, maar zoals het er nu uitziet moet dat goed gaan komen

Gekoppelde games

Dragon Quest VIII: Journey of the Cursed King (Nintendo 3DS)