[Special] Geschreven door Mink op 2016-12-21 12:00:00

Word Pokémon Meester – Beginners Guide II

Het is misschien wat demotiverend om de titel van deze guide te lezen, maar dat is gelijk ook zeer belangrijk te beseffen. Nee, dit is nog niet de stap om gevorderd te worden, we zijn nog altijd bezig met de basisbeginselen aan je uit te leggen! Pokémon kent nou eenmaal enkele diepgaande geheimen die Game Freak pas sinds Pokémon X/Y aan het brede publiek heeft laten weten. Laten we beginnen met twee sleutelelementen; IV’s en EV’s. Lees hier de eerste Word een Pokémon Meester – Beginners Guide Wat zijn IV’s? Wanneer een Pokémon zeer veel houdt van een andere Pokémon, gaan ze samen in een huis wonen. Hier spelen ze samen en vroeger of later zal er op een mysterieuze wijze een ei verschijnen. Niemand die je kan uitleggen hoe dit precies werkt, maar zo gaat het nou eenmaal in de Pokémonwereld. Als je als trainer vervolgens met het ei op pad gaat en genoeg stapjes zet, dan komt er een kindje uit het eitje. Dit kindje ziet er misschien niet uit alsof hij de “next best thing” is, maar helemaal zeker weten doe je dit niet. Maar het is wel al grotendeels zeker of deze Pokémon, die pas net zijn koppie uit het ei heeft gestoken, sterk of zwak gaat worden.

Dit komt door de zogenoemde Individual Values, of kortweg IV. Dit zijn verborgen waardes die invloed hebben op de statistieken van je Pokémon. Zie het als iets wat genetisch bepaald wordt bij mensen, sommige worden geboren en weten vanaf dan al dat het kind groot of klein zal worden. Hier kan het kind niets aan doen, hij kan zichzelf niet laten groeien. Zoiets zijn de Individual Values. De waarde van je IV varieert tussen de nul en de 31 per statistiek (Speed, HP, Attack, Special Attack, Defense & Special Defense). In totaal kun je dus zes keer 31 IV-punten hebben, om van je Pokémon de allerbeste te maken! Stel, we hebben een Pikachu met 31 IV-punten op alle statistieken en een Pikachu met nul IV-punten op alle statistieken. Mocht je ze exact hetzelfde trainen en beide op een even groot avontuur sturen. Wanneer beide Pikachu’s op level 100 zitten, zou de sterke Pikachu precies 31 punten meer hebben op al zijn statistieken dan de zwakke Pikachu. Daarmee maken IV’s voor competitief vechten een gigantisch verschil.

En EV’s dan? Je hebt echter meer ingrediënten nodig om een goede stoofpot te maken en op dit moment missen wij nog iets cruciaals; EV’s. Een andere waarde waarmee Pokémon worden vergeleken zijn de Effort Values, of kortweg EV. Deze zijn bij de geboorte nog niet vastgelegd en zijn als een wit canvas doek voor een schilder; alles is nog mogelijk. Zie de EV’s daarom als naar een sportschool gaan. Wanneer je gefocust ergens mee bezig bent, kun je een beest worden in het roeien bijvoorbeeld. Maar doe je maar wat, ga je op al het apparatuur zitten en doe je overal een beetje, dan eindig je met amper progressie. Zo werken EV’s ook in het Pokémon-universum. Je zult moeten trainen op specifieke statistieken om je Pokémon uit te laten blinken op één of twee elementen. In totaal heb je 510 EV’s te verdelen in de zes verschillende statistieken. Iedere vier punten die je er op één zet, zorgen voor één extra statistiekpuntje wanneer je Pokémon in level honderd zit. In totaal kun je met deze techniek dus maar liefst 127 punten toevoegen.

In deze afbeelding zie je maximale Speed EV, 128 EV op Attack en 128 EV op Special Attack.

Er zitten echter wel wat extra regeltjes verbonden aan het verdelen van EV-punten. Zo kun je nooit meer dan 252 punten op één statistiek zetten. Stel je wilt een snelle en krachtige Garchomp creëren. Dan is het verstandig 252 punten op Speed te zetten, 252 punten op Attack en de resterende zes punten geven aan Health Points. Zo heb je dan 510 punten verdeeld waardoor als je Garchomp op level honderd zit, hij 63 statistiekpunten hoger zit op zowel Speed als Attack en één punt hoger bij HP. Zoals je ziet kan dit nogal een verschil maken tussen iemand Knock Out slaan of zelf fainted te raken. Maar hoe kom ik eraan?! Nu je weet wat IV en EV precies inhoudt, wordt het tijd je uit te leggen hoe je aan deze punten komt. De Effort Values krijg je na het verslaan van een Pokémon. Iedere Pokémon geeft een X-aantal EV-punten weg op één van de zes mogelijke statistieken. Zo geeft Wingull één Speed EV, geeft Squirtle één Defense EV en krijg je van Yungoos één Attack EV. Dit klinkt als vrij weinig als je 510 moet volmaken, maar er zijn genoeg manieren om dit proces te versnellen. Zorg ervoor dat je dus weet wat voor EV-punten je krijgt bij het verslaan van Pokémon. Als laatste kan ik nog een hulpmiddel meegeven. Laat twintig eieren uitkomen en ga naar de Battle Tree. De Elite Trainer bij de laptop in de hoek zal je vervolgens een nieuwe functie geven in je personal computer; Judge. Hiermee is het gemakkelijker dan ooit gemaakt om de IV van je Pokémon te bekijken. Daarbij is het ook sneller dan ooit, wat het spelen en breeden een stuk gemakkelijker maakt. Dit stukje gereedschap is dan ook onmisbaar voor iedere serieuze trainer.

Als allerlaatste heb je een aantal items nodig om het jezelf zo gemakkelijk mogelijk te maken. Hieronder staat een lijstje met alle voorwerpen om EV-trainen te versnellen en om te beginnen met IV breeden. Het volgende deel in deze guide zal uitleggen hoe je zo snel mogelijk kunt EV-trainen en hoe het breeden precies in elkaar zit. Zorg ervoor dat je tegen die tijd de onderstaande items alvast hebt verzameld! Benodigdheden • Power Items (zie onderstaande afbeelding) – Battle Royal (16 BP) • Destiny Knot – Battle Royal (48 BP) • Everstone – Battle Royal (16 BP) • Oneindige Adrenaline Orbs – Pokémon Centrum (300 PokéDollar) De volgende guide zal aan het begin van het volgende jaar online verschenen!

Gekoppelde games

Pokémon Moon (Nintendo 3DS)

Pokémon Sun (Nintendo 3DS)