[Review] Geschreven door Jeroen K. op 2016-12-28 13:00:00

Back to Bed

Soms verschijnen er indiespelletjes die je aandacht trekken in een zee van gelijksoortige games. Back to Bed is er zo eentje. Dankzij haar bijzondere ontwerp en mysterieuze trailers wist de puzzelgame onze nieuwsgierigheid te prikkelen. Bezorgt het slaperige puzzelspelletje ons nog een laatste mooie verrassing in 2016? Terug naar bed Back to Bed is zo simpel als de titel suggereert. Je moet terug naar bed zien te komen. Bob heeft 's nachts wilde dromen en wandelt zo gevaarlijke omgevingen af. Jij moet als hulpje ervoor zorgen dat Bob zijn bed terug vindt. Dat begint heel eenvoudig: je verplaatst grote appels waarmee je Bob in de juiste richting stuurt. In de latere levels moet je echter nog flink je best doen om Bob de goede kant op te laten wandelen. Als Bob in de afgrond loopt, valt hij weer keurig terug op de plek waar hij het level begon. Als echter een vijand Bob te pakken krijgt, moet je het level opnieuw beginnen.

Wat maakt Back to Bed nu tot een bijzonder puzzelspelletje? De gameplay biedt alles wat je van een normale puzzelgame verwacht. In het begin verplaats je de appels om Bob de goede kant op te sturen: hij loopt immers altijd naar rechts als hij tegen een voorwerp aanbotst. Nadien moet je er ook voor zorgen dat de rijdende klokken, stoomtreinen en honden hem niet te pakken krijgen. Hiervoor krijg je ook vissen die als bruggen dienen, stoompijpen en teleportatiespiegels als hulpbronnen toegediend. Het spel bestaat uit zeer basale puzzelactie, die misschien in gratis telefoonspelletjes nog uitgebreider wordt uitgewerkt. Aan het einde van de rit is Back to Bed gameplay-technisch zo een vrij karig en eenvoudig puzzelavontuur. Het spel haalt alleen wat uniciteit uit haar bijzonder design... In dromenland Alle levels zijn ontworpen alsof je je in een schilderij bevindt. Het spel haalt haar inspiratie hierbij vooral uit het werk van kunstenaars Escher, die optisch bedrog in zijn tekeningen verwerkte, en Dali. Back to Bed doet dit net zo: soms kun je moeilijk inschatten wat boven of onder is en bedriegt het spel je een beetje. Hier komt het puzzelelement dan ook het sterkst terug: zo nu en dan ontdek je pas na een hele tijd spelen dat je ergens een brug kunt bouwen waar je dat niet voorzien had te kunnen doen. Buiten het functionele aspect zorgt het vooral voor heel mooi design en kunstzinnig vormgegeven levels.

Teleurstelling Toch houdt dit bijzonder design het spel niet boven water. De levels zijn mooi en de enkele cutscenes zien er goed uit, maar kunnen de game niet dragen. Zo bijzonder als het ontwerp is, zo alledaags zijn de meeste puzzelelementen. Daarnaast kun je het spel erg snel uitspelen en geven wellicht drie van de dertig levels je wat moeilijkheden. Je speelt dan wel een 'nightmare'-modus uit waardoor je dezelfde levels nog op een hogere moeilijkheidsgraad kunt spelen, maar die moeite hadden ze beter kunnen investeren in nog wat meer gloednieuwe levels, een verhaalmodus of andere spelmodi. Alles bij elkaar is het net alsof je een prachtige filmposter voor het raam van de bioscoop ziet hangen, om vervolgens te ontdekken dat de film inhoudelijk waardeloos is. Conclusie Back to Bed ziet er prachtig uit! Het spel haalt inspiratie uit de kunstwerken van onder andere Escher, weet een geheimzinnige sfeer neer te zetten en zo nu en dan de kunst onderdeel te maken van de puzzels. Het is echter niet genoeg; achter deze mooie laag schuilt een redelijk eenvoudige gameplay en een erg kort spel. Back to Bed is leuk om even door te spelen, maar heeft veel meer potentie in de vorm van een eventuele verhaalmodus, uitgebreidere levels of andere spelmodi. Alles bij elkaar doet het spel op het eerste gezicht wat meer dan de meeste indiespelletjes, maar kan het niet lang genoeg boeien.

N1 Score: 5.4

+ ["Prachtig design","Dat soms tot leuke puzzels leidt..."]

- ["...maar in de meeste gevallen niet","Erg eenvoudige puzzels","Zeer kort","Had veel meer potentie"]

Gekoppelde games

Back to Bed (Wii U eShop)