[Review] Geschreven door Patrick op 2017-02-10 10:00:00

Fire Emblem Heroes

Afgelopen donderdag verscheen Fire Emblem Heroes wereldwijd voor Android en iOS. Dit voorliep soepeltjes, en dat terwijl de game op de eerste dag maar liefst twee miljoen keer werd gedownload. Nu, enkele dagen later staat de derde mobiele game van Nintendo nog altijd hoog in de ranglijsten in Amerika en Japan. In Europa lijkt het echter wat minder hard te gaan. Dit geeft ons twee vragen: Is Fire Emblem Heroes een blijvertje en is het wel een echte Fire Emblem-game? Met Fire Emblem Heroes brengt Nintendo na Super Mario en Pokémon een derde grote franchise naar je telefoon. De tactische gevechten kun je vanaf nu op je telefoon spelen en dat verloopt bijzonder prettig. De ellenlange battles zijn omgeruild voor kortdurende schermutselingen die de nodige diepgang kennen. De eerste keer dat je game opstart begin je eerst met een vijftal missies waarbij je het spel leert kennen en daarna kun je gelijk verder aan de slag. Ook worden de eerste delen van het verhaal met je gedeeld tijdens deze tutorials. Dit biedt samen voldoende moois om je interesse te wekken.

De zielige prinses Het koninkrijk Askran zit in de problemen, want het vijandige Emblian valt al tijden zonder pardon aan. In de wereld van Fire Emblem Heroes zijn poorten te vinden die leiden naar de werelden uit de voorgaande Fire Emblem-games. De slechte prinses Veronica is erin geslaagd om de helden van deze werelden te onderwerpen en voor haar aanvallen op Askran te gebruiken. Prins Alfonse en Prinses Sharena van Askran proberen de aanvallen stuk voor stuk af te slaan maar dat blijkt een flinke klus totdat Anna, bekend uit vele Fire Emblem-games, erin slaagt om jou naar de wereld van Fire Emblem Heroes te roepen. Je wordt door de game neergezet als de redder die ook helden van andere werelden kan oproepen om voor Askran te vechten. Daarnaast ben je in staat om de onderworpen helden die door Emblian aangevoerd worden het licht te laten zien. Snel wordt echter duidelijk dat er meer schuilt achter de aanvallen van Prinses Veronica. Ze lijkt een zielig meisje dat niets heeft. Je krijgt bijna medelijden met haar en dat is precies wat de verhaalvertelling van deze smartphonegame zo sterk maakt. Op het moment van schrijven zijn er negen hoofdstukken uit en je snakt gewoon naar meer. Intelligent Systems heeft gelukkig al laten weten dat ze trachten twee nieuwe hoofdstukken per maand uit te brengen. We kunnen niet wachten!

Een echte Fire Emblem-game Met het verhaal zit het wel goed, maar hoe zit dat met de gameplay? Fire Emblem Heroes is in hart en nieren een echte Fire Emblem-game vertaald naar het kleine aanraakscherm. Op je telefoon een tactische gevecht van 35 minuten uitvechten is niet te doen en dat heeft Nintendo gesnapt. De tactische gevechten zijn daarom klein gehouden. Zo kun je de meeste gevechten in 3 tot 5 minuten met gemak afronden en dat is voor dit platform belangrijk. Nu lijkt het alsof de uitdaging ver te zoeken is maar ook die is zeker aanwezig. Doorgewinterde Fire Emblem-fans zullen de eerste uren bestempelen als veel te gemakkelijk maar zodra je richting het einde van het verhaal gaat wordt het steeds moeilijker. Zeker als je datzelfde verhaal vervolgens op Hard of Lunatic nog eens over gaat doen. Tactiek en het kiezen van de juiste personages worden op deze niveaus veel belangrijker. Je team van juiste helden mag uit maximaal vier koppen bestaan. Ieder personages is onderverdeeld in een categorie rood, blauw, groen of kleurloos en zo wordt bepaald tegen welke vijanden je sterk bent. Zo is blauw sterker tegen rood, is rood sterker tegen groen en is groen sterker tegen blauw. Onder de kleurleuze personages vallen hoofdzakelijk de dieven, de supporters en healers en de boogschieters. Deze personages doen geen bonusschade tegen één van de kleuren. Wel kun je met een pijl en boog, net als in iedere andere Fire Emblem-game, extra schade doen tegen Fliers, oftewel personages die op een vliegende beest zitten. Dit is een versimpelde versie van de welbekende gevechtsdriehoek, maar zorgt toch voor diepgang.

Maps zijn gebaseerd op verkleinde versies van oudere Fire Emblem-games. Dit zorgt voor een bepaalde herkenning en geeft je op bepaalde moment een gevoel van nostalgie waardoor je wilt blijven spelen. Zo houdt Fire Emblem Heroes het geheel lang interessant. Trainen in een toren en vechten in de arena Fire Emblem Heroes bevat naast de hoofdverhaallijn een hoop extra’s en hints naar wat nog moet komen. Zo vind je een uitgegrijsde tegel met de benaming “Paralogues” in de verhalende modus. Het lijkt erop dat er in de toekomst een diversiteit van verhalende content toegevoegd gaat worden en dat kunnen we alleen maar toejuichen. Naast de verhalende content zijn er op dit moment nog drie extra modi beschikbaar: de speciale maps, de arena duels en de training tower. Er vindt binnen de special maps een rotatie plaats van speciale gevechten waarbij je enkele personages kunt verkrijgen. Iedere dag kun je een ander personage bemachtigen waardoor je dus ook dagelijks terug wilt blijven komen. Ook zijn er in de bronbestanden al plaatjes van Robin en Tharja in kerstoutfit gevonden. Dit doelt erop dat Nintendo met Fire Emblem Heroes, net als in de meeste andere gacha-games, in zal gaan spelen op de actualiteit. Dit laat wederom zien dat ze snappen welke kant ze op moeten gaan met Fire Emblem Heroes en dat geeft een fijn gevoel.

Alleen in de Arena kun je op dit moment teams van anderen uitdagen. Dit leidt tot de moeilijkste gevechten. Je kunt hier iedere dag drie gevechten doen, die je veren opleveren waarmee je personages kunt upgraden. Let hierbij op dat het gaat om gevechten waarbij de computer het team van je tegenstander bestuurt. Echt tegen menselijke tegenstanders vechten komt later waarschijnlijk nog. De gokkast In Fire Emblem Heroes kun je orbs verzamelen om te gebruiken voor de gacha. In dit geval is de gacha het oproepen van nieuwe helden voor het maken van je teams en op het moment van schrijven zijn er twee gacha-banners beschikbaar. Bij de eerste maak je meer kans op één van de legendarische helden zoals Marth en Tiki terwijl je bij de tweede meer kans maakt om Camilla, Takumi, Roy of Lyn te krijgen. Let hierbij wel op dat gacha-games gebouwd zijn rondom een soort gokkastprincipe. Zo is van te voren dus niet te voorspellen wat je gaat krijgen en de kans op één specifiek personage is bijzonder laag, lees onder de 1%. Dit is ook direct het spelelement waarom gacha-games over het algemeen niet populair zijn in het westen. Toch doet Nintendo met relatief hoge kanspercentages, een systeem waarmee je ieder personage kunt upgraden naar het hoogste niveau en een systeem dat op de achtergrond de kans op een speciaal personage verhoogt naarmate je lang geen speciaal personage ontvangen hebt een poging om het ook geschikter te maken voor een westers publiek. Ook hieruit blijkt dat Nintendo eindelijk doorheeft hoe ze de mobiele wereld moeten benaderen.

Verbeterpuntjes Fire Emblem Heroes is een erg geslaagde release, maar toch zijn er wel wat op- en aanmerkingen. Zo zijn de spelelementen die je met vrienden kunt doen veel te beperkt en ontbreken er dagelijkse missies die je in de meeste gacha-games wel tegenkomt. Het zou mooi zijn om via internet tegen je vrienden te kunnen spelen en verder zijn er nog wel wat zaken die het meer communicatief kunnen maken. Het toevoegen van een vriend heeft nu nauwelijks een betekenis. Het is verder jammer dat Nintendo gekozen heeft voor de gewoonlijke moeilijke friendcodes. Dit is redelijk standaard in gacha-games maar door de link met My Nintendo had hier anders mee omgegaan kunnen worden. Importeer eens automatisch alle vrienden die je op je Wii U hebt? Dat maakt alles al een stuk gemakkelijker. Een andere gekke keuze is het gebruik van stamina maar vervolgens geen mogelijkheid bieden om je mogelijke hoeveelheid stamina te vergroten. De latere missies kosten meer dan 20 stamina en zodoende kun je door het maximum van 50 maar twee missies spelen voordat je weer een hele tijd moet wachten. Als er nou iets dergelijks als “player-levels” in de game had gezeten dan had de maximale hoeveelheid stamina ook mee kunnen groeien wat het meer in evenwicht brengt. Op lagere levels kun je nu bijna oneindig doorspelen terwijl je op hogere levels steeds ontzettend lang moet wachten en het is niet zo dat je een hogere beloning krijgt voor de moeilijkere levels. Tot slot kan er nog veel meer gedaan worden met de speciale levels, want de huidige speciale levels zijn totaal niet uitdagend. Naar verwachting zal dat echter nog wel gaan veranderen.

Conclusie Fire Emblem Heroes is een echte Fire Emblem-game! De gameplay is goed omgezet naar het mobiele platform en voor een gacha-game die wereldwijd op dezelfde dag is uitgekomen zit hij boordevol hoogwaardige content. Het verhaal laat je naar meer verlangen en ieders favoriete personage zit erin. De kans dat je je favoriete personage een keer gaat krijgen is voor gacha-begrippen ook nog eens erg hoog. Enkele verbeterpuntjes die nog openstaan zijn het stamina-gebruik die niet in verhouding staat tussen makkelijke en moeilijke levels en dat het vrienden maken (nog) niets toevoegt. We hebben er echter al het vertrouwen in dat het, zeker met dat tweede, goed gaat komen. De afgelopen dagen heeft Nintendo ook al laten zien dat ze continu bezig zijn met het toevoegen van nieuwe content. Dit geeft het gevoel dat ze snappen waar ze aan begonnen zijn en als ze hiermee doorgaan dan gaat Fire Emblem Heroes zeker een blijvertje worden.

N1 Score: 9

+ ["Boordevol hoogwaardige content","Verhaal doet je verlangen naar meer","Hoge gacha-rates","Fire Emblem op je mobiel"]

- ["Vrienden maken voegt (nog) niets toe","Staminagebruik niet in verhouding"]

Gekoppelde games

Fire Emblem Heroes (iOS)

Fire Emblem Heroes (Android)