[Review] Geschreven door Redactie op 2003-03-05 22:31:36

Golden Sun

Maakt het spel de beloften waar? Vanaf het begin wordt je in het verhaal gezogen. Zoals gezegd is een goed verhaal bij een RPG heel belangrijk. Als het plot van het verhaal saai is, is de presentatie van de RPG helemaal weg. Alhoewel het verhaal het cliché opzoekt blijft het boeien. Je moet immers zoals in zo vele RPG's de wereld redden van de ondergang. Het hoofdpersonage Isaac ontwaakt en vind zijn dorp Vale in chaos. Er heerst namelijk een storm die het dorpje dreigt te verpletteren. Dit gaat allemaal gebuigd onder een voortreffelijke sfeer met mooie graphics en effecten. Hiermee wordt meteen een trend gezet voor de rest van het spel. Uiteindelijk komen verschillende burgers om waaronder dorpsfiguren zoals Isaac’s vader. Het dorpje wordt door de ramp voor altijd getekend. In het eerste half uur wordt je snel bekend gemaakt met verschillende karakters. Garret je beste vriend en Jenna een vriendin. Verder ga ik niets meer van het verhaal verklappen. Dit moet je zelf maar ontdekken. Psynergy? Zoals het elke goede RPG betaamd heeft Golden Sun ook toverspreuken. Deze worden alleen anders genoemd namelijk Psynergy. Deze wordt gerelateerd aan de 4 natuur elementen water, wind, vuur en aarde. De oudsten van het dorp zijn bedreven met Psynergy en het is traditie dat er leerlingen bij hun in de leer komen. Je raad het al. Isaac en zijn vrienden beheersen dit ook. Gevechtssysteem? Een ander belangrijk aspect van een RPG zijn de gevechten. Het gevechtssysteem is goed uitgewerkt waardoor de karakters elkaar goed aanvullen. Ieder heeft zijn specifieke sterke en zwakke punten. De gevechten gebeuren om de beurt. (trurn-based) Elke beurt kun je je wapen gebruiken. Psynergy kun je ook gebruiken. De functionaliteit hiervan verschilt per karakter. De ene kan speciale aanvallen doen, de andere is bijvoorbeeld beter in het regenereren van leven. Later in het spel krijg je ook nog te maken met de Djinn. De Djinn lijkt een beetje op Pokémon, you’ve gotta catch ‘em all. Deze beestjes kun je aan een bepaalde speler toekennen. Zo kun je het eerste beestje toekennen aan Isaac’s zwaard om zo de kracht hiervan flink te verhogen. Het vervelende hieraan is dat je een Djinn niet zomaar kunt blijven gebruiken. Ze moeten zich na gebruik weer opladen. Dit geheel van Psynergy en Djinn gebruik draagt erg bij aan de diepgang van het gevechtsysteem. Uitdaging? Of je nu van willekeurige gevechten houdt of niet, je zult eraan moeten wennen als je Golden Sun wilt spelen. Deze willekeurige gevechten vormt de helft van de uitdaging in het spel. De andere helft zijn de puzzels. De moeilijkheidsgraad van de puzzels wordt gestaag opgebouwd. In elke stad, kerker zijn er meerdere voorwerpen die in eerste oogopslag niet te bereiken zijn. Het interessante aan het oplossen is het gebruik van de Psynergy. Buiten het traditionele schakelaartje of blokken omduwen kun je hiermee ook de puzzels oplossen. Blokkeren takken je weg? Gebruik de wind om ze weg te blazen. Of heb je last van dat water? Gewoon bevriezen. Een leuke en verfrissende toevoeging naar mijn mening. Grafisch en Geluid? De muziek en geluidseffecten zijn van de bovenste plank. Het is zelfs zo goed, dat er bij mij de drang ontstond om een hoofdtelefoon te gebruiken. Vooral doordat de kleine speakertjes van de Game Boy Advance de muziek niet genoeg tot zijn recht laten komen. De Graphics zijn zoals je wel zult verwachten opgebouwd uit (vooraf gegenereerde) achtergronden en sprites. Dit gecombineerd met speciale effecten die niet goed mogelijk waren in het SNES tijdperk. De karakters zijn goed en vooral vloeiend geanimeerd. Alles ziet er lekker fris uit zoals we gewend zijn van de betere RPG. De goed gecomponeerde muziek draagt samen met de voortreffelijke graphics een hele grote steen bij aan de beleving van het spel. Wat is dan de conclusie? Als je een Game Boy Advance hebt en van RPG's houdt is Golden Sun het spel voor jouw. Het heeft veel elementen van bewezen, uitdagende gameplay, plus een paar nieuwe aspecten die nooit verwezenlijkt werden in het 16 bit tijdperk. Als de eerste RPG voor de GBA kun je je niets beters wensen. Score: 9/10 Door Pascal van Ool.

Gekoppelde games

4x4 Off-Roaders (Game Boy Advance)