[Preview] Geschreven door Michiel op 2004-05-17 02:57:00

The Legend of Zelda: The Minish Cap

De afgelopen dagen waren erg hectisch en chaotisch. Naast al het next-gen handheld geweld wist de GBA, Nintendo’s trouwe ros, zich nauwelijks staande te houden. Een hoop aandacht ging naar de DS en PSP, en er bleef slechts weinig over voor de GBA. En toch is dit jammer, aangezien er een hoop mooie spellen voor de Game Boy Advance zijn aangekondigd. Neem nou bijvoorbeeld The Minish Cap, een geheel nieuw deel in The Legend of Zelda reeks. Mede doordat er zo weinig aandacht naartoe ging, en natuurlijk omdat het gewoon weer een topspel wordt, zal ik jullie in deze preview alles vertellen over Link’s nieuwste avontuur op de Game Boy Advance.

Link me to the Past. Zoals het tussenkopje al doet vermoeden gaan we een klein jaartje terug, naar 28 maart 2003. The Legend of Zelda: A Link to the Past komt uit in Europa en verkoopt gemiddeld. Wat een hoop gamers natuurlijk wel zullen weten, is dat A Link to the Past een port is van de Super Nintendo versie. Niks mis mee zou je denken, want een hoop mensen hebben het spel nooit gespeeld, maar ik ben een van de weinigen die dat wel hebben gedaan. Daarom kwam de Game Boy Advance versie voor mij een beetje als een teleurstelling. 1 jaar en 2 jaar na dato is dan eindelijk een compleet nieuw deel aangekondigd voor de Game Boy Advance. Link pakt het klein aan?! Nintendo zou Nintendo niet zijn als ze ook in dit deel weer een geheel anders soort verhaal stopte. Vanzelfsprekend is dit het geval, en ditmaal moet Link krimpen om zijn queste te voltooien. Het verhaal gaat als volgt: Op een dag vindt Link een vreemde hoed genaamd The Minish Cap. Met deze hoed heeft Link zichzelf de mogelijkheid verschaft om zo klein te worden als een Hyliaanse boskever. Eenmaal aangekomen in het rijk der insecten ontdekt hij een nieuw volkje, ‘The Minish People.’ Maar wat blijkt nou? The Minish People zijn in moeilijkheden, en hebben een held nodig. Hè, wat toevallig nou dat Link net langswipt! Zo gezegd, zo gedaan, en Link is alweer op weg om zijn nieuwste avontuur te beleven.
Om het simpel te houden is dit het verhaal van The Minish Cap. Maar er is meer, ook zogenaamde Kingstones spelen een grote rol in de nieuwste Zelda game. Deze relics zijn gebroken en in tientallen stukjes verspreid over de wereld. Het is jouw taak om al deze stukjes weer bij elkaar te krijgen, maar met welk doel is nog onduidelijk. Wel is duidelijk dat je deze Kingstone stukjes kan fuseren met andere stukjes, door zo meer informatie te krijgen over het doel van je volgende opdracht. Echt veel bijzonders zal er dus niet gebeuren. Een afwijkend verhaal van de rest van de serie kan je het in ieder geval niet noemen. Wel is het concept reizen tussen 2 verschillende werelden nieuw. Voorheen kon je afreizen tussen het heden en de toekomst, de zeespiegel en de onderwaterwereld, maar een verschil in grootte is nog nooit voorgekomen. Dit maakt het dus mogelijk te spelen in 2 compleet verschillende gebieden. Natuurlijk zal je regelmatig moeten switchen tussen deze twee werelden, om zo je queste tot een goed einde te brengen. Meer over het verhaal is nog niet bekend, en ook al zou dit wel bekend zijn, dan zou het zonde zijn om te verklappen. Graphics. Grafisch doet The Legend of Zelda: The Minish Cap nog het meest denken aan The Four Swords, de multiplayer-modus van A Link to the Past. Het ziet er allemaal erg fleurig en kleurig uit, en de game zit vol met detail. Denk alleen al aan stofwolkjes wanneer je op zand loopt, zweetdruppeltjes wanneer Link het zwaar heeft, en dan heb ik het nog niet eens over de interactieve omgevingen. Nee, Nintendo heeft dan wel laten zien met de DS veel meer uit een handheld te kunnen halen, maar toch staat The Minish Cap zijn mannetje.
Gameplay. Een van de belangrijkste punten van een game is natuurlijk de gameplay, en ook al weten we eigenlijk al wel dat The Minish Cap op dit punt flink zal scoren, er moet toch wel wat verandering in zitten. Een groot deel zal afgeleid zijn van A Link to the Past en The Four Swords, maar daarnaast is al bekend dat je onder andere nieuwe items kan bemachtigen. Zo zag je in de korte trailer een soort wapen waarmee je je vijanden naar je toe kan zuigen, om ze vervolgens in mootjes te hakken met je zwaard. Natuurlijk zal ook het switchen tussen de verschillende werelden de gameplay bevorderen. Met behulp van The Minish Cap zal je allerlei verschillende puzzels op kunnen lossen, en vijanden op een andere manier benaderen. Ga er in ieder geval maar van uit dat Nintendo innovatief genoeg is om de game boeiend te houden.
De zogenaamde Kingstones, speciale reclics die een belangrijke rol spelen in The Minish Cap.
Conclusie. The Legend of Zelda: The Minish Cap wordt een juweeltje, daar ben ik eigenlijk al van overtuigd. Jammer genoeg heeft de game op de E3 niet de aandacht gekregen die het verdiende, waardoor het nu nogal stil is rondom de GBA. Ik hoop dat ik je met deze preview genoeg informatie heb verschaft om het spel aan te schaffen bij de release. Mocht je nog niet helemaal overtuigd zijn, dan adviseer ik je om M-Gaming de komende tijd in de gaten te houden.

Gekoppelde games

The Legend of Zelda: The Minish Cap (Game Boy Advance)