[Special] Geschreven door Bas op 2017-04-13 15:30:00

N1 blikt terug naar vannacht: Wat vonden we van de Nintendo Direct?

De eerste Nintendo Direct na de Nintendo Switch Presentation die de nadruk legt op Splatoon 2 en ARMS is achter de rug. Buiten deze twee games lag de nadruk ook sterk op games voor zowel de Nintendo 3DS als de Nintendo Switch. Hoe hebben wij deze uitzending beleefd en hoeveel van onze verwachtingen bleven er overeind? Het eerste wat mij en de andere redacteurs opviel was het extreme tempo waarmee de Nintendo 3DS-items er doorheen gejaagd werden. Je kreeg amper de tijd om de onderwerpen te verwerken, want na minder dan een minuut werd je om je oren geslagen met een totaal ander onderwerp. Dit geweld ging zo negen minuten door tot het na de aankondiging van de Amiibo’s de beurt was aan ARMS om zich te laten zien. Dit stuk haalde plots het tempo onderuit, waardoor het de eerste paar minuten uithijgen was van de vloedgolf aan beelden die je gezien had. Met open ARMS? Persoonlijk had ik vanaf het begin al mijn twijfels bij ARMS. Toen het spel tegelijk met de Nintendo Switch werd onthuld zag ik een gimmick-game waar je binnen het uur op uitgekeken zou zijn. Het leek mij een spel waarbij je als een idioot, weliswaar vanaf een afstand, kon inbeuken op je tegenstander. Ik zag een gelijkenis met het boksen dat Wii Sports introduceerde, wat soms neerkwam op het doodknuffelen van je opponent door de Wii Remote te schudden alsof het een bus slagroom was. Nee, onder de indruk was ik niet.

Deze Nintendo Direct stemt me wel positiever over deze aanstaande game. Hoewel ik het nog steeds geen hoogvlieger vind, moet ik toch eerlijk toegeven dat ik er de waarde wel van inzie. Allereerst biedt ARMS een hoog niveau van vrijheid. Je bent totaal vrij om je favoriete personage te kiezen en die vervolgens uit te rusten met de ARMS die het meest geschikt zijn voor de showdown met de tegenpartij. Ieder personage en iedere set ARMS heeft ook zijn eigen unieke kenmerken waardoor het geheel nogal explosief uit de hoek kan komen. De potentie die dit spel heeft als partygame is enorm, wat de charme verder vergroot. Toch was ik teleurgesteld vanwege het niet tonen van online multiplayer mogelijkheden. Dat is mijns inziens de belangrijkste optie om ARMS een levensduur te geven die langer is dan tien uur. Ook de releasedatum is in mijn ogen niet ideaal, zomerreleases zijn altijd lastig. Nintendo Switch-storm Nadat de spotlights van ARMS afgehaald werden, was het opnieuw tijd om rond je oren gemept te worden met een nieuwe storm aan informatie. Ditmaal volledig Nintendo Switch-gerelateerd. Eén van de zaken die er voor mij uit sprong was de Neon Yellow Joy-Con. Ik was om twee redenen geïntrigeerd door deze kleurkeuze. Ten eerste vond ik de kleur ronduit prachtig en paste ze perfect bij de reeds bestaande grijze, blauwe en rode kleur. Maar er was nog een reden, namelijk dat de kleurkeuze Neon Red, Neon Blue en Neon Yellow me enorm deden denken aan vroeger, toen ik nog met mijn GameBoy Color de juiste hoek probeerde te vinden om licht te schijnen zodat ik aan de slag kon met de game Pokémon Yellow die ik van mijn neef geleend had. Ben ik de enige die het verband in kleurkeuze ziet?

De kleuren Blue, Red en Yellow voor de Joy-Con. Is het toeval?

Mario Kart 8 Deluxe is de volgende die ik wil uitlichten. Deze controversiële game is met gemengde gevoelens ontvangen door de Nintendo-fanbase. Men noemt het een goedkope port, een gemakkelijke manier aanbod te voorzien voor de Nintendo Switch en zelfs een regelrechte middelvinger naar hen die de Wii U gekocht hebben met de originele Mario Kart 8. Ik moet bekennen dat ik het deels eens ben met de kritieken, maar ook deels oneens. Eens omdat ik me ook bedonderd voel omdat ik één van de sukkelaars ben die met een Wii U en Mario Kart 8 thuiszit. Oneens omdat ik besef dat de Wii U een flop was en dat Mario Kart 8 een veel groter publiek verdiende dan ze gekregen had. Het is immers een geweldig spel, of het nu gemakkelijke Nintendo Switch-content is of niet. Wat wel gezegd moet worden is dat het opvallend was dat Nintendo deze game in de Nintendo Direct presenteerde alsof het een gloednieuw spel was, iets wat toch niet helemaal klopt. Spuratoon 2 De manier waarop Yoshiaki Koizumi de naam van Splatoon 2 uitsprak was voor mij een highlight in deze uitzending. Eén van de hoofdredenen waarom het fijner is om naar authentiek Japans te luisteren dan naar een Engelse voice-over zoals bij sommige uitzendingen het geval was. Splatoon 2 is een game om naar uit te kijken. Ook hier staat spelen met meerdere spelers centraal. Een shooter in de typische Nintendo stijl: Veel kleuren, vreemde personages en totaal onconventioneel wapentuig. Een bekroond concept waar Splatoon op de Wii U de basis voor gelegd heeft, komt prachtig tot uiting op de Nintendo Switch. Nintendo’s krachtigste console tot nu toe zal het haarscherp weergeven van kleuren zeker aan moeten kunnen. Toch had ik ook bij het Splatoon 2-deel van deze Direct gemengde gevoelens. Positief gestemd vanwege de diversiteit aan opties, de singleplayer modus Salmon Run die getoond werd en het feit dat de Octarians nog niet helemaal verdwenen zijn. Negatief omdat Nintendo het weer nalaat om informatie te verschaffen over een vitaal onderdeel van een game als Splatoon 2, de online multiplayer. Ook hier weer de releasedatum, die midden in de zomer valt. Voor een multiplayer-game is dat wederom niet ideaal, zeker vanwege de vaak gebrekkige internetverbindingen op vakantiebestemmingen die het beleven van de eerste uren van je pas gekochte game nogal kunnen verpesten.

De underdogs Ondanks de focus op Splatoon 2 en ARMS hebben we een overvloed aan games de revue zien passeren, zij het op een moordend tempo. Met name Hey! PIKMIN en Ever Oasis, twee Nintendo 3DS-games die we al vergeten waren door de radiostilte, braken het ijs op sterke wijze. Miitopia was dan weer minder enerverend. Daarentegen was de laatste Nintendo 3DS-aankondiging wel een klapper: Dr. Kawashima's Duivelse Brain Training: Kun jij je blijven concentreren? komt naar de Nintendo 3DS. De Brain Training-serie is een heuse culthit geworden dankzij het concept van handzame uitdagende hersenkrakers. De titel van deze nieuwe game in de serie is dan weer wat minder handzaam... Voor de Nintendo Switch maken onder andere PAYDAY 2 en Minecraft: Nintendo Switch Edition hun opwachting. Deze twee games verschenen beiden jaren geleden op de PC en zullen binnenkort beschikbaar zijn voor Nintendo Switch. Ook SEGA komt terug met Sonic Forces, een strak uitziende 3D-platformer, en Sonic Mania, een klassieke Sonic-game. Al met al een knappe prestatie van Nintendo om zoveel games in luttele minuten stuk voor stuk zendtijd te geven. Eindoordeel Al met al was het zeker geen slechte Nintendo Direct. We hebben veel gezien voor de Nintendo 3DS en Nintendo Switch in zeer korte tijd. Het stoort me echter wel dat ik enthousiaster was over de voorbijflitsende onderwerpen dan de twee langere onderdelen waarbij ARMS en Splatoon 2 centraal stonden. Vergeleken met de Nintendo Direct Headlines waren de fragmenten van de twee hoofdrolspelers langdradig, weinig vernieuwend en was de inhoud lichtjes teleurstellend. We hadden verwacht dat we kennis zouden maken met de multiplayer-aspecten van beide spellen, echter bleef dat uit. Teleurstellend, maar hoogstwaarschijnlijk kunnen we dit tegemoet zien op de E3.

De volledige Nintendo Direct.

Gekoppelde games

Dr. Kawashima's Duivelse Brain Training: Kun jij je blijven concentreren? (Nintendo 3DS)

Ever Oasis (Nintendo 3DS)

Sonic Forces (Nintendo Switch)

Hey! Pikmin (Nintendo 3DS)

Splatoon 2 (Nintendo Switch)

Mario Kart 8 Deluxe (Nintendo Switch)

ARMS (Nintendo Switch)

Sonic Mania (Nintendo Switch eShop)

Minecraft: Nintendo Switch Edition (Nintendo Switch)

Payday 2 (Nintendo Switch)

Monopoly for Nintendo Switch (Nintendo Switch)