[Review] Geschreven door Ricardo op 2017-05-31 12:00:00

Elliot Quest

Elliot Quest verscheen een tijdje terug al voor de Wii U; nu is ook de Nintendo 3DS aan de beurt. De 2D-sidescrolling adventure-game haalt inspiratie uit games als de oudere titels van The Legend of Zelda en Castlevania. Slaagt PlayEveryWare erin met Elliot Quest een goede game neer te zetten op de Nintendo 3DS? Zonder enig idee over de achtergrond van hoofdpersonage Elliot, begint je avontuur in een tempelachtige situatie. Details over het verhaal zijn schaars en in eerste instantie loop je maar als een kip zonder kop rond. Na de enigszins onduidelijke start ontdek je het sinistere plot achter Elliots avontuur. Elliot verloor zijn vrouw Cara, ziet geen reden meer om verder te leven, en stort zich in de afgrond. Dan blijkt echter dat Elliot dit overleeft, sterker nog: hij kan niet meer sterven. De demon Satar heeft hem vervloekt en Elliot moet op zoek naar een remedie. Diep gaat het verhaal niet, maar het sluit wel aan bij het belangrijkste element van de game: exploreren.

Ontdekking staat centraal De gameplay in Elliot Quest bevat alles wat je van het genre verwacht: springen, ontwijken en schieten. Vanaf het moment dat de game begint, beschikt Elliot over een pijl en boog. Hoe de game werkt moet je verder zelf uitzoeken, maar het duurt niet lang voordat je dit doorhebt. Aanvankelijk verwart het spel je vooral, onduidelijk in wat het van je verlangt. Afgezien van deze verwarring ligt de moeilijkheidsgraad in het begin niet hoog. Hoewel de moeilijkheidsgraad wel iets oploopt, ontwikkelt Elliot zijn vaardigheden ook steeds verder. De game wordt hierdoor op geen moment echt ontzettend moeilijk, maar ook niet te makkelijk. Gedurende je tocht door het eerste gebied zal je standaard voorwerpen als munten, hartjes en een kaart tegenkomen. Verder introduceert de game ook vijanden die proberen je het leven zuur te maken. Mocht Elliot onverhoopt ‘dood’ gaan, keert hij terug naar het laatste opgeslagen punt. Vanwege het kleine aantal opslagpunten loop je soms helaas wel een flink stuk opnieuw. Ook verlies je dan een beetje XP.

Logischerwijs kan Elliot met het verzamelen van XP levelen, waarna je kan kiezen uit vijf verbeterpunten voor Elliot. Dit geeft je niet zozeer nieuwe vaardigheden, maar verbetert degene die je al hebt. Nieuwe vaardigheden verkrijg je door progressie te maken in het spel, soms na het verslaan van een baas (ook wel guardians genoemd), soms na het verslaan van elders in een tempel. Typerend voor de gameplay is het oplossen van puzzels door middel van nieuw verkregen items om zo nieuwe gebieden te ontdekken. Dit zorgt er in de praktijk voor dat je regelmatig dingen voorbij ziet komen waar je op dat moment nog niets mee kan. Je zal gebieden dan nogmaals moeten doorkruisen. Het verzamelen van nieuwe vaardigheden zorgt er ook voor dat de vrijheid die je lijkt te hebben vanaf het moment dat de wereldkaart beschikbaar is (na het uitspelen van het eerste gebied) zeer beperkt is. De game biedt je de mogelijkheid verschillende locaties aan te doen, maar vaak zijn er slechts één of twee waar je werkelijk verder kunt komen.

Pixelstijl en retrogeluid Elliot Quest overtuigt met een typische pixelstijl met kleurrijke en gevarieerde werelden. De dorpjes hebben een leuke aankleding en de vijanden een goede uitwerking. De muziek gooit geen hoge ogen, maar begeleidt je tocht wel uitstekend. Het sluit perfect aan bij het geheel van de game: bij de stijl en de gebieden. Evenals de geluidseffecten draagt de muziek ook de retrogevoel uit. Technisch kampt het spel echter wel met wat zo nu en dan terugkerende problemen van 'slow-down'. Hoewel dit het spelen niet onmogelijk maakt, drukt het je speelplezier wel zeer. Zeker als je hierdoor net een stapje te ver zet, waardoor je de helft van de tempel weer opnieuw mag doorlopen. Ontwikkelaar PlayEveryWare heeft echter aangegeven al een patch voor dit probleem bij Nintendo te hebben ingediend. Conclusie Elliot Quest is een goed uitgewerkte game die doet denken aan de actie-platformers van weleer. De game valt of staat met exploratie en gelukkig heeft Elliot Quest dit perfect voor elkaar. Aanvankelijk is de game een beetje verwarrend en de vrijheid wat beperkt, toch doen deze punten niet heel veel af aan de ervaring. De gameplay doet niets nieuws, maar wat het doet, doet het goed. De moeilijkheidsgraad bouwt enigszins evenredig met Elliots vaardigheden op en de puzzels worden geleidelijk complexer. Dit alles is vormgegeven in een aanstekelijk pixelstijltje met bijpassende muziek. De grote domper is echter de slow-down die in meer of mindere mate regelmatig optreedt. Het brengt veel onnodige frustratie met zich mee. Al met al biedt Elliot Quest toch een solide adventure-platformer met volop gebieden om te ontdekken. Jammer van de technische mankementen.

N1 Score: 6.5

+ ["Moeilijkheidscurve","Grafische stijl","Muziek sluit goed aan"]

- ["Onduidelijk begin","Iets te weinig vrijheid","Te weinig opslagpunten","Hevige slow-down "]

Gekoppelde games

Elliot Quest (Nintendo 3DS eShop)