[Nieuws] Geschreven door Nathan op 2017-06-14 09:59:38

Reggie Fils-Aime over third-party support voor de Switch

In een interview met IGN sprak Reggie Fils-Aimé van Nintendo of America over de third-party support voor de Nintendo Switch. Nintendo en third-party publishers hebben de laatste jaren niet zo'n heel goede relatie gehad. De Wii had een andere markt dan de PlayStation 3 en de Xbox 360, terwijl de Wii U kortweg het marktaandeel niet had om als interessant platform te worden gezien door onafhankelijke bedrijven. Nu de Nintendo Switch een goede start heeft, is het tijd om die third-party studio's terug te winnen. Nintendo lijkt echter zo gefocust op eigen content. Desalniettemin weet Nintendo wat het belang is van partners en Reggie Fils-Aimé benadrukt dan ook dat hij grote third-party games graag naar de Nintendo Switch ziet komen (vertaald):

"Wij willen alle games van hoge kwaliteit op de Nintendo Switch kunnen spelen. Allemaal. Noem een willekeurige grote third-party game die je graag naar de Nintendo Switch ziet komen; het antwoord is ja."
In de Wii U-periode ontstonden grote gaten in het releaseschema tussen de first-party games in. Nintendo wil dit bij de Nintendo Switch voorkomen en games van externe publishers kunnen daarbij helpen, volgens Reggie (vertaald):
"We proberen continu een sterke cadans te hebben van lanceringen die onze fans bezig houden, hardware verkopen en ervoor zorgen dat wij blijven voortbewegen. En zeker als ik terugdenk aan de Wii U, dan is dit één van de dingen die wij niet zo effectief hebben gedaan."

Nintendo lijkt haar fouten van de vorige generatie dus te erkennen. Nu probeert het bedrijf de Nintendo Switch uitnodigender te maken voor third-party ontwikkelaars. De Nintendo Switch had een flitsende start: in de eerste vier weken na de lancering gingen liefst 2,74 miljoen exemplaren over de toonbanken en dat momentum bleef behouden in april. Verkoopcijfers zijn één ding, maar werkomgeving is voor ontwikkelaars ook een stuk beter op de Nintendo Switch dan op de Wii U. Reggie legt het uit (vertaald):
"Vanuit het standpunt van ontwikkelingshulpmiddelen moeten we het een stuk makkelijker maken. Dat is waarom Unreal Engine 4 te gebruiken is met de Nintendo Switch. Dat is waarom we een heel pakket aan hulpmiddelen beschikbaar stellen voor de teams. We werken aan gespecialiseerde game engines [die sommige studio's alleen intern gebruiken] en proberen ervoor te zorgen dat de ontwikkelaars een weg zien verschijnen."
Het beleid begint zijn vruchten af te werpen. Inmiddels is Minecraft al beschikbaar voor de Nintendo Switch, slechts twee maanden na de lancering van de console. Voor dit najaar staat een line-up van third-party games gepland voor de Nintendo Switch, inclusief blockbusters zoals FIFA 18, NBA 2K18, The Elder Scrolls V: Skyrim en Rocket League. Bovendien staat Nintendo open voor cross-platform play met spelers op andere consoles, een functie waar Minecraft en Rocket League later dit jaar gebruik van gaan maken. Als kers op de taart leent Nintendo haar Mario-IP uit aan Ubisoft om een crossover met hun eigen Rabbids-serie uit te brengen in de vorm van Mario + Rabbids: Kingdom Battle.

Gekoppelde games

The Elder Scrolls V: Skyrim (Nintendo Switch)

FIFA 18 (Nintendo Switch)

NBA 2K18 (Nintendo Switch)

Minecraft: Nintendo Switch Edition (Nintendo Switch)

Mario + Rabbids: Kingdom Battle (Nintendo Switch)

Rocket League (Nintendo Switch eShop)