[Preview] Geschreven door Jeroen K. op 2017-07-12 17:00:00

Hey! Pikmin

Twee maanden terug konden we aan de slag gaan met Hey! Pikmin. Het spelletje maakte een goede indruk tijdens deze korte speelsessie. Nu hebben we wat rustiger en uitgebreider een begin gemaakt aan het handheldavontuur van Kapitein Olimar. Kijken we nog altijd reikhalzend uit naar de release op 28 juli?

De twee schermen werken uitstekend samen in Hey! Pikmin.

Hey! Pikmin moet even wennen zijn voor de doorgewinterde Pikmin-fan. Met het uitstapje van de serie naar de Nintendo 3DS verandert de gameplay rigoureus. Je loopt met Captain Olimar niet meer vrijelijk door allerlei prachtige natuuromgevingen, maar beweegt enkel van links naar rechts met de Pikmin aan je zijde. Je gooit je Pikmin naar vijanden toe om ze te verslaan, of naar schatten toe waarmee je Sparklium kunt veroveren. Vanaf het eerste moment is dat immers je doel: Sparklium verzamelen. Je bent met je schip gestrand op een onbekende planeet, maar om de planeet te verlaten heb je 30.000 Sparklium nodig! Sparklium-vruchten, die je overal in de levels aantreft, leveren slechts 1 Sparklium per stuk op, dus zal je grotere schatten moeten zoeken om de 30.000 te bereiken. Dit doe je door in de verschillende levels van het spel kleine puzzeltjes op te lossen om bij schatten te komen. Soms moet je hiervoor met Kapitein Olimar’s jetpack naar grotere hoogten vliegen; je Pikmin kunnen je dan niet volgen. Soms moet je juist zelf je voeten aan de grond houden en de Pikmin het werk laten doen, door ze één of meerdermalen omhoog te gooien. Aan het einde van elke sector ga je de strijd aan met een tussenbaas, en ook een gewonnen gevecht levert je veel Sparklium op.

De grootste schatten vind je pas laat in een level. Als je dan nog maar genoeg Pikmin bij je hebt...

Elke sector is verdeeld in verschillende levels. Ten eerste heb je de gewone levels, in sector één heten deze 1-A, 1-B en zo door. Daarnaast heb je enkele geheime gebieden, waar je extra Pikmin kunt vinden. Ook heb je soms een extra level, waar je bijvoorbeeld gemakkelijk veel Sparklium kunt verdienen. Buiten deze sector is het belangrijk om je Pikmin Park te onderhouden. In dit park bevinden zich vuurtjes, elektrische bosjes, grasjes enzovoorts. Je rode Pikmin kun je op pad sturen om in de vuurtjes te zoeken naar schatten, in de vijver kunnen je blauwe Pikmin aan de gang, et cetera. De Pikmin die je in voorgaande levels hebt verdiend wijden hier dan ook hun aandacht aan, want je kunt ze niet meenemen naar een volgend level. In elk level begin je solo als Kapitein Olimar. De gameplay wisselt in principe goed af. De normale levels zijn het leukst om door te lopen en duren het langst. Hier is het je doel om schatten te veroveren en het einde van het level te bereiken (soms zijn er meerdere eindes, waarvan één een geheim pad onthult!). De "geheime" levels leveren niet zo veel op; slechts enkele extra Pikmin voor in je park. Soms stuit je op een waterval aan Sparklium: dat zijn de leukere extra levels! Alles bij elkaar heeft de opzet van het spel zo wel wat weg van een Mario-platformer. Pikmin doet aan de ene kant als serie wel een stapje achteruit met deze structuur en gameplay ten opzichte van de hoofdserie, maar misschien is aan de andere kant een frisse wind door de serie ook wel eens fijn. Tevens slaagt het spel als spin-off wel degelijk en kunnen we met opgeheven hoofd vooruit kijken naar Pikmin 4 voor de Nintendo Switch.

Deze tussenbaas zag iedereen waarschijnlijk al lang aankomen.

Voorlopige conclusie Hey! Pikmin kan zich niet meten met de "echte" Pikmin-games, maar lijkt toch een behoorlijk goede spin-off te worden. Met een totaal andere insteek en gameplay, blijft de kern van de serie overeind. Hey! Pikmin biedt genoeg variatie in gameplay en weet de serie wat verfrissing te geven. Was dat nu echt nodig? Misschien niet, en we kijken vooral uit naar het moment dat Pikmin 4 in volle glorie op onze Nintendo Switch-systemen draait, maar tot dan hebben we hier een fijn tussendoortje aan.

Gekoppelde games

Hey! Pikmin (Nintendo 3DS)