[Review] Geschreven door Ricardo op 2017-07-15 10:00:00

The Legend of Zelda: Breath of the Wild Master Trials DLC

The Legend of Zelda: Breath of the Wild overtuigde vriend en vijand begin maart toen de game de ene perfecte score na de andere binnensleepte. Niet geheel onterecht, want de onbegrensde vrijheid van de game is uniek en ongeëvenaard. Je bepaalt zelf wat je wanneer wilt doen en ook kan je op elk moment besluiten naar de eindbaas te gaan. Ondanks de enorme hoeveelheid content in het spel, besluit Nintendo er een schepje bovenop te doen en komt het bedrijf met twee DLC-pakketten. Je schaft ze aan met een season pass die de “Master Trials” en de “Champions' Ballad” bevat. Vandaag beoordelen we de “Master Trials”, die twee weken geleden verscheen.

In maart beoordeelden we de Nintendo Switch-versie van The Legend of Zelda: Breath of the Wild met een 9,8. Een belangrijk pluspunt vormde de grote hoeveelheid content en ook de vrij hoge moeilijkheidsgraad konden we erg waarderen. Met de “Master Trials” kan je aan de slag met nóg meer content en ook kun je ervoor kiezen de moeilijkheidsgraad aanzienlijk te verhogen. Het pakket bestaat uit twee grote elementen en wat kleinere: De “Trials of the Sword” en de Master-modus vormen de kern van dit eerste DLC-pakket en worden aangevuld met nieuwe equipment, Hero’s Path-modus en de “Travel Medallion”. Next level Eventide Island Het belangrijkste onderdeel van de DLC bestaat uit de Trials of the Sword. Om zichzelf waardig te tonen voor de volledige kracht van het Master Sword, wordt Link ongewapend en – afgezien van een onderbroek – ongekleed naar een kamer gebracht en moet in totaal vijftig dergelijke kamers doorlopen. Deze zijn verspreid over drie Trials: de Beginner Trials, Middle Trials en Final Trials. Elke schroeft de moeilijkheidsgraad een beetje op en kent een langere lengte. Je doel is telkens hetzelfde: versla alle vijanden in de kamer. Hoe je dat doet is volledig aan jou, maar je hebt slechts beperkte voorwerpen tot je beschikking. Omdat je geen equipment hebt, kan elke klap die je incasseert dodelijk zijn en dus moet je voortdurend op je hoede zijn. Deze setup doet sterk denken aan Eventide Island uit het basisspel van Breath of the Wild, waar je ook enkel beschikking had over de Sheikah Slate-runes en de spullen die je er aantrof. Het spel geeft je enig respijt, want tussendoor kom je regelmatig een kamer tegen waar je wapens aantreft en gerechten kan bereiden om zo het meeste uit je gevonden voedsel te halen. Er bestaat een duidelijke moeilijkheidscurve en zeker de latere levels bieden genoeg uitdaging, maar het voelt nooit oneerlijk. Je hebt altijd wel wapens voor handen en wanneer je goed op je vijanden let, kan je ze in de meeste gevallen ontwijken. Door slim gebruik te maken van de gevarieerde omgevingen en door een goede voorbereiding zal je de uitdagingen in enkele uren kunnen doorlopen. Een klein foutje of een moment van onoplettendheid kan er echter voor zorgen dat je weer van voor af aan moet beginnen. Het zal je misschien een hoop pogingen kosten, maar het doet iets dat je buiten Eventide Island en het begin van de game niet veel tegenkomt en biedt een erg leuke ervaring.

Een ander belangrijk onderdeel van deze DLC is de Master-modus. Deze modus laat je het spel nogmaals beleven, maar dan met meer uitdaging dan ooit tevoren. De zwakste vijanden, aangeduid met een rode kleur, zijn nergens meer te bekennen en zijn vervangen door vijanden van een hoger level. Waar The Great Plateau voorheen wat meer veiligheid in The Legend of Zelda: Breath of the Wild bood, moet je in de Master-modus ook daar voortdurend waakzaam zijn. Het plateau wordt zelfs geteisterd door een Lynel, één van de sterkste vijanden uit het spel. Link trotseert niet alleen sterkere vijanden, maar ook méér vijanden. Door heel Hyrule bevinden zich zwevende houten platformen waar vijanden op de loer liggen. Voor spelers die op zoek zijn naar een extra uitdaging is de Master-modus perfect!

Naast een moeilijkere ervaring is het ook het vermelden waard dat de Master-modus je überhaupt een tweede ervaring biedt. Je kan met deze modus een nieuw avontuur beginnen, zonder je eerdere save file te verliezen. Voor fanatiekelingen die de wereld van Hyrule nogmaals willen verkennen biedt dit zeker uitkomst. Voor de verzamelaars De DLC bestaat verder uit wat kleinere onderdelen. Allereerst zijn op verschillende locaties in Hyrule schatkisten verstopt, waarin je maskers en outfits aantreft. Het meest nuttige item van de acht verstopte stukjes equipment is het Korok Mask. Logischerwijs is dit masker geïnspireerd door de Koroks, die verspreid over heel de map te vinden zijn. Het masker doet dienst als een Korok-detector en geeft aan wanneer je een Korok passeert. Een ware uitkomst voor de gedreven verzamelaars, maar voor degenen die zich hebben voorgenomen om niet op zoek te gaan naar negenhonderd Korok Seeds heeft het masker weinig te bieden. Een tweede masker is Majora’s Mask, bekend van de gelijknamige Zelda-titel. Dit masker houdt bepaalde vijanden voor de gek waardoor ze je niet zullen aanvallen. Een soortgelijk effect zagen we eerder al bij bijvoorbeeld het Bokoblin-masker. Ook Links partner uit The Legend of Zelda: Twilight Princess wordt eer aangedaan in de vorm van Midna’s Helmet, die Guardian Resist Up biedt. Verder kan je je met een driedelige set verkleden als een groene fee net als Tingle om Night Speed Up te verkrijgen, of draag je de driedelige uitrusting van een Phantom, waarmee je aanvalskracht vergroot. Voor deze outfits geldt eigenlijk hetzelfde als Majora’s Mask: ze bieden bepaalde abilities, maar deze zijn helaas niet uniek. Je kon ze al verkrijgen door andere kleding te dragen. Dat de items stuk voor stuk inspiratie halen uit eerdere games, maakt dat ze nog enig interessant zijn. Leuk voor verzamelaars en ze raken wellicht de nostalgische snaar, maar het feit dat je deze items niet kan upgraden bij een Great Fairy Fountain of verven in Hateno Village doet nog meer af aan het geheel.

Hoewel de beloningen op zich weinig bieden, vermaak je je wel met de zoektocht zelf. Aan de hand van cryptische beschrijvingen zwerf je over de vlakten van Hyrule op zoek naar schatkisten. Ook voor de Travel Medallion stuurt de game je op pad naar een uithoek van de wereld. Dit item laat je één punt creëren waarnaartoe je op elk moment kan teleporteren. Het is zeker een leuke concept, maar een blik op mijn kaart verraadt dat er al meer dan honderd punten zijn om naar te warpen, verspreid over de hele wereld. Nagenoeg elke plek op de kaart is binnen één minuut te bereiken. Wat heeft de Travel Medallion dan te bieden? In een ver gevorderd stadium van het spel niet bijzonder veel. Toch kan dit item zeker handig zijn wanneer je nog niet zover in het spel bent en dus nog maar weinig shrines hebt voltooid.

"Hero's Path" is een laatste nieuwe functie die met het DLC-pakket meekomt. Deze functie toont, met terugwerkende kracht, het pad dat je hebt afgelegd tot tweehonderd uur terug. Het laat duidelijk zien waar je bent geweest en in welke gebieden je nog geen stap hebt gezet. Een uitkomst voor de avonturier, die de onontdekte gebieden graag nog eens bezoekt op jacht naar shrines, Korok Seeds en wat al niet meer. Het is echter ook een functie die de gemiddelde speler snel links zal laten liggen. Leuk om een paar keer te kijken waar je al bent geweest en hoe je reis verliep, maar na verloop van tijd is dat niet meer zo spannend. Conclusie The Master Trials DLC voor The Legend of Zelda: Breath of the Wild biedt aardig wat uurtjes speelplezier. Het meest noemenswaardig zijn de Trials of the Sword, die je waakzaamheid en inzicht op de proef stellen, en de Master-modus, die de moeilijkheidsgraad aardig opschroeft. Beide vormen verfrissende content die je avontuur door Hyrule een extra impuls meegeven. De andere toevoegingen zijn van een wat kleiner kaliber. Hero’s Path verliest al snel zijn belangstelling en ook het Travel Medallion doet weinig interessants. Het Korok-masker heeft als enige van de nieuwe equipment een unieke ability, maar deze is alleen interessant voor de echte verzamelaar. De maskers en andere kleding bieden buiten hun fysieke charme niets bijzonders. Ondanks dat de kleinere onderdelen van dit DLC-pakket niet zo bijster interessant zijn, vormt het geheel van de beproevingen, moeilijker niveau en de speurtocht naar de items een aangename ervaring. Je moet daarnaast ook niet vergeten dat dit slechts het eerste deel van de twee DLC-pakketten is waarvoor je betaalt. Het tweede pakket, dat rond de feestdagen moet verschijnen, focust zich meer op verhaal. Als Nintendo met dit tweede pakket iets neerzet dat zich kan meten met de sublieme Trials of the Sword, dan is de season pass de aanschaf van €20,- zeker waard.

N1 Score: 7.5

+ ["Verfrissende Trials of the Sword","Master-modus biedt uitdaging","Zoeken naar schatkisten","Korok Mask","'Nostalgische' gear-designs"]

- ["Gear-abilities niet uniek","Hero's Path niet lang interessant","Travel Medallion snel nutteloos"]

Gekoppelde games

The Legend of Zelda: Breath of the Wild (Nintendo Switch)