[Review] Geschreven door Jeroen K. op 2017-07-26 15:00:00

Hey! Pikmin

Precies na vier jaar en twee dagen keert onze geliefde Kapitein Olimar terug met zijn Pikmin. Toen verscheen met Pikmin 3 voor de Wii U de meest geavanceerde game in de serie tot nu toe; nu verschijnt met Hey! Pikmin de eerste spin-off in de serie tot nu toe. Veel blijft hetzelfde, veel verandert. We publiceerden al twee maal een preview van de game op N1ntendo, maar nu geven we eindelijk ons oordeel! Sparklium Hey! Pikmin is een vreemde eend in de bijt van Pikmin-games. Hoewel je nog altijd de Pikmin controleert en gebruikt om schatten te verzamelen, doe je dit op een heel andere manier. Je hoofddoel is om 30.000 Sparklium te verdienen, zodat je je schip kunt repareren. Een enkel besje levert maar één Sparklium op, maar gelukkig vind je in elk level ook meerdere schatten die een paar honderd Sparklium per stuk opleveren. De zogenaamde Sparklium Springs die je onderweg tegenkomt kunnen, als je het goed speelt, wel boven de 500 opleveren. Alles bij elkaar haal je je hoofddoel van 30.000 vrij gemakkelijk tegen het einde van het spel, maar voor de perfectionisten is het zeker niet onmogelijk om het spel voor de volle 100% uit te spelen.

Pikmin Park Elk level dat je begint in je zoektocht naar Sparklium, begin je zonder ook maar één Pikmin aan je zijde. Je zult je kleine vriendjes gedurende het level moeten verzamelen. Het leger met Pikmin dat je opbouwt uit vorige levels is eigenlijk nergens meer goed voor. Je stuurt deze Pikmin naar het Pikmin Park, waar ze op zoek gaan naar schatten. Hiervoor heb je de verschillende typen Pikmin nodig, maar ook hiervoor geldt dat je tegen het einde van het spel het hele park wel hebt omgelegd. Uiteindelijk heeft het hele park, treurig genoeg, slechts de waarde van zo'n twee normale levels. Gameplay Als je tijdens een level hier en daar Pikmin verzamelt, krijg je vaak een erg vervelend introductiefilmpje voorgeschoteld. De Pikmin doen ofwel vrolijk ofwel stuntelig, en de animaties doen een beetje denken aan de filmpjes die je op het scherm ziet tijdens een potje bowlen, maar ze zijn in elk geval altijd overbodig. Je doel is vervolgens vrij simpel. Je moet de twee of drie schatten van het level verzamelen, en vervolgens de uitgang(en) vinden (soms is er een extra uitgang die naar een extra level leidt). Als je onderweg een schat vindt, kun je die veelal bereiken met alleen Captain Olimar zelf. Soms heb je ook je Pikmin nodig om het object naar beneden te krijgen, maar altijd teleporteert een dergelijke schat wanneer Olimar die bereikt heeft direct terug naar het schip. Die lange trektochten met grote schatten terug naar je beginbasis waren toch altijd de charme van de serie. Helaas!

Voor sommige schatten, die zich wat verderop in een level bevinden, heb je nagenoeg alle Pikmin van dat level nodig. Zo bevat een later level een soort bloemtrampoline die hoger veert naarmate er meer Pikmin meespringen. Je zult deze trampoline met het maximale aantal van twintig Pikmin uit dat level moeten bereiken, opdat de trampoline hoog genoeg veert en je de laatste schat van het level kunt bereiken. Door middel van verborgen kamertjes en kleine puzzeltjes ontdek je uiteindelijk alle schatten in het spel, al merk je na een tijdje dat je ook in een nieuw level wel goed aanvoelt waar de schatten ongeveer verstopt gaan zijn. Elke baas aan het einde van een sector heeft een grote schat in zijn bezit. De baasgevechten zijn niet moeilijk en wisselen de gameplay gelukkig wat af. Structuur Het grootste verschil met de échte Pikmin-games zit hem voor mij in de structuur van het spel. Je kamt niet langer uitgestrekte velden met fruit en schatten uit, terwijl je in de hectiek de helft van je Pikmin verliest door de tijdsdruk. In plaats daarvan wurm je jezelf door smalle lineaire tunneltjes. Je wereld bestaat uit verschillende sectoren (een nieuwe sector ontdek je door de eindbaas van de vorige te verslaan). Elke sector heeft een eigen thema en bestaat uit verschillende gebieden (de levels). Deze vrij standaard opzet voor een platformer voelt wat limiterend en voorspelbaar aan voor een Pikmin-game. Eigenlijk kun je het spel ook niet meer onder het genre 'RTS' (real-time strategy) plaatsen, want je hoeft niet echt strategisch te werk te gaan en ook de klok ontbreekt.

Aan de ene kant behoudt Hey! Pikmin wel de kern van de serie. Je verzamelt nog altijd schatten met de aandoenlijke Pikmin. Aan de andere kant verliest het zo veel van wat de serie zo leuk maakte, dat je je kunt afvragen of elke Pikmin-fan hier blij mee zal zijn. Het is weliswaar een leuk uitstapje naar een ander type spel dan je van de Pikmin gewend bent, maar toch verlang je al snel terug naar de gameplay van een 'echte' Pikmin. Gelukkig kunnen we uitkijken naar Pikmin 4, die ongetwijfeld zeer snel richting de Nintendo Switch zal komen. Conclusie Hey! Pikmin is onmiskenbaar een Pikmin-game. Je marcheert met je troepen door een level heen om schatten te vergaren, maar doet dit wel op een andere manier dan je gewend bent. De kinderachtige tussenfilmpjes en de voorspelbaarheid van de levels maken dat je hier duidelijk te maken hebt met een mindere game uit de serie. Toch doet de andere vorm van gameplay (platform in plaats van 'RTS') een frisse wind door de serie waaien en zijn de baasgevechten leuk en niet te moeilijk. Alles bij elkaar is Hey! Pikmin je tijd waard tussen het wachten op Pikmin 4 door. Ik ben erg benieuwd hoe de Pikmin-fans dit spel zullen ontvangen, maar voorlopig lijkt het spel onder de radar van de meesten te blijven. Niet verrassend, maar toch zou ik zowel fans van platformers als fans van Pikmin aanraden dit spel een kans te geven.

N1 Score: 7.2

+ ["Frisse wind door de serie","Leuke baasgevechten","Kern van de serie blijft overeind..."]

- ["...Maar de \u00e9chte charme van de serie ontbreekt","Vervelende tussenfilmpjes","Iets te lineair en herhalend"]

Gekoppelde games

Hey! Pikmin (Nintendo 3DS)