[Review] Geschreven door Nathan op 2017-09-07 14:00:00

Monster Hunter Stories

Het Nintendo-publiek heeft inmiddels wel ruimschoots kennisgemaakt met Monster Hunter. De reeks actiespellen waarin je in je eentje of met een team op een groot en sterk monster inhakt heeft met name in Japan een grote schare fans, maar weet ook steeds meer westerse gamers te overtuigen. Toch blijft het een ietwat ontoegankelijke niche. Met Monster Hunter Stories brengt Capcom een turn-based RPG uit die met haar toegankelijkheid een nieuw publiek moet laten kennis maken met deze serie. Weet het spel hierin ook te slagen?

Rijden In Monster Hunter Stories hoor je bij de Riders, een groep mensen die monsters bevrienden in plaats van afslachten. Ze kunnen hun band met monsters opbouwen dankzij Kinship Stones, bijzondere armbandamuletten. Wanneer je het spel voor de allereerste keer start, kun je je naam en geslacht kiezen en vervolgens enkele gezichtskenmerken en haarstijl aanpassen. Daarna begint het ietwat vreemde verhaal. Het spel introduceert je een aantal personages, met wie je vervolgens urenlang niets meer te maken hebt. Dit komt doordat twee van hen, jouw leeftijdsgenootjes Lilia en Cheval, afzonderlijk van elkaar het dorpje Hakum Village verlaten en jij even later ook de weide wereld intrekt om de Black Blight te bestrijden. De Black Blight infecteert monsters en gebieden Je besluit de wereld in te trekken op zoek naar iets waarmee je het dorp, de weide omgeving en de wereld kan redden van dit spul dat zich steeds verder verspreidt. Al snel kom je erachter dat Hakum Village niet het enige dorp van Riders is en kom je in aanraking met Hunters, die het maar vreemd vinden om vriendschappen op te bouwen met monsters. Op je reis kom je in ieder geval uiteenlopende personages tegen, die met zorg zijn bedacht on vormgegeven.

Net als de Hunters ontkom je er zelf helaas ook niet aan om je vijandig op te stellen tegenover aanvallende monsters. De game heeft een 3D open wereld waarin je vrij kunt rondlopen (of rijden op één van je monsters) en waar ook wilde monsters zich schuilhouden. Je kunt met ze vechten en nadat je ze verslagen hebt, vluchten ze mogelijkerwijs naar hun grot, Monster Den. Elk monstertype heeft een eigen Den om te bezoeken. Vaak bestaan deze minikerkers maar uit één kamer, waarna je een kamer met het nest betreedt. Hier kun je één ei roven en proberen de grot onopgemerkt te verlaten. Als je te lang bij het nest rondhuist, kan de moeder jou betrappen en zul je het gevecht moeten aangaan. Vervolgens kun je het ei bij de stallen in het dorp laten uitkomen en op deze manier bevriendt je een nieuwe Monstie, zoals monsters van een Rider heten. De veel uitgebreidere Rare Monster Dens bevatten zeldzamere eieren. Op deze manier verkrijg je op originele wijze nieuwe monsters, zonder ze te vangen. Verder bevat de wereld, net als die van de andere Monster Hunter-games, allerlei items, insecten en materialen.

Vechten Als Rider, een echte vriend van de monsters, ga je paradoxaal genoeg door het gehele spel heen gevechten aan met monsters. Jouw spelerpersonage gaat samen met de eerste Monstie in je party het gevecht aan. Het aantal vijanden varieert echter, waardoor je soms in de meerderheid en soms in de minderheid bent. Het gevechtssysteem is een variant van steen-papier-schaar. Aanvallen zijn namelijk verdeeld in drie categorieën: Power wint het van Technical, die het wint van Speed, die het weer wint van Power. Je Monstie kiest helaas zelf zijn aanval. Wel kun je je Monstie bevelen een Ability te laten uitvoeren in plaats van een aanval. Voordat jij je acties uitkiest, hebben je tegenstanders al hun doelwit uitgekozen. Als iemand van jouw team en een vijandelijke monster elkaar uitkiezen, ontstaat er een clash waarbij degene met het winnende aanvalstype de aanval van de vijand annuleert met zijn eigen aanval. Bij gelijkspel stoten de koppen tegen elkaar en krijgen beide deelnemers schade. Als je zo'n clash wint, vult de speciale Kinship-meter een beetje. Als deze helemaal zich helemaal vult, kun je bovenop je Monstie stappen en gezamenlijk extra krachtige aanvallen doen. Ook Abilities kosten Kinship-punten. Hierbij voegen aanvalstypes, zoals vuur, water en elektriciteit, zich aan je aanvalsarsenaal. Rite of Channeling Abilities staan nauw verwacht met een ander mechanisme in de game: de Rite of Channeling. Elke Monstie heeft een DNA, weergegeven als een matrix van drie rijen en drie kolommen. Sommige hokjes zijn ingevuld met genen. De Rite of Channeling kan deze genen overdragen naar een andere Monstie. Hierdoor kunnen Monsties Abilities leren die ze in het wild nooit zouden krijgen. De Rite of Channeling combineert zo het sneeuwkonijn Lagombi en de vuurspuwende Yian Kut-Ku tot een vuurspuwende Lagombi. Doordat de genen van elke Monstie wel iets verschillen, heb je zeeën van mogelijkheden voor genenoverdracht. Met drie identieke genen op dezelfde rij, kolom of diagonaal krijgt de Monstie een extra boost. Op deze manier geeft de Rite of Channeling het spel een welkome diepgang.

Monsters hebben vaste patronen waardoor je na genoeg ontmoetingen weet hoe je een bepaald beest het beste kunt bevechten. Ook leer je gaandeweg de namen van de monsters goed kennen, wat voor nieuwkomers tot de serie erg mooi meegenomen is. Het gevechtssysteem is door de drie eerdergenoemde mechanieken en de Rite of Channeling erg toegankelijk, maar heeft ook wel een beetje diepgang. De game verwacht niet heel veel strategisch inzicht, wat ervoor zorgt dat de gevechten – en zeker het grinden, hoewel dat niet per se nodig is – op een gegeven moment hun aantrekkingskracht verliezen. Je kent de tactiek van de vijand en hoeft enkel nog de logische stappen uit te voeren. Soms kom je ook wat zwakkere monsters tegen, waar je met brute kracht overheen walst. Gelukkig verandert dat laatste vanaf een bepaald punt in het spel. Na een tijd in je eentje je reis te hebben doorlopen, kom je in het verwoeste dorp Albarax terecht. Door queesten van het dorpshoofd te voltooien, bouw je het dorp langzaam op en speel je vanzelf de Rider Arena vrij. Hier kun je vechten tegen andere spelers via StreetPass, lokale multiplayer en online multiplayer. We hebben dit helaas niet kunnen testen, maar zien wel in dat deze toevoegingen de herspeelwaarde van de game wel flink verhogen, mocht je nog niet genoeg hebben van deze kleurrijke wereld nadat je het verhaal hebt doorlopen.

Technische kwalen Op technisch vlak is Monster Hunter Stories niet de beste Nintendo 3DS-game. Het spel ziet er prachtig uit. Het strak uitziende spel doet de kleuren van je scherm spatten. Met name de tussenfilmpjes zijn schitterend; vergelijkbare resultaten zijn schaars op de handheld. Deze grafische schoonheid heeft echter wel zijn consequenties. Personages en andere objecten poppen pas zeer laat op je scherm. In dorpen ontdek je allereerst een ongedetailleerd 3D-model, dat een paar stappen later voor een echt character plaats maakt. Ook zijn laadtijden aan de lange kant en het inladen van een nieuw stuk van de open wereld heeft een grote dip in de toch al lage framerate tot gevolg. De game is vermakelijk, maar wie zich snel ergert aan dit soort technische mankementen moet toch twee keer nadenken voordat hij of zij de game aanschaft. De problemen zijn vergelijkbaar met die van de demo uit de Nintendo 3DS eShop.

Conclusie Al met al is Monster Hunter Stories een prima game met een vermakelijk verhaal, een mooie wereld en een niet al te lastig gevechtssysteem dat aan één kant misschien wat veelzijdig en ingewikkeld lijkt, maar aan de andere kant nooit echt weet te boeien. De andere spelelementen vangen dit gelukkig op en hierdoor blijft de reis leuk. Onderweg leer je vele monsters kennen bij naam en gedrag; kennis die je eventueel kan meenemen naar één van de hoofdspellen in de serie. Helaas vraagt de game teveel van de Nintendo 3DS-hardware om vlekkeloos te draaien en dit kan bij wijlen en zijlen storend zijn, maar dat mag de pret niet drukken voor iedereen die zich wil laten meeslepen in de wereld van Monster Hunter. De recensie is geschreven naar ervaringen met het spel op een origineel Nintendo 3DS-systeem. De technische prestaties van de game zijn beter op New Nintendo 2DS/3DS-modellen.

N1 Score: 7

+ ["Goed startpunt tot de serie, voelt aan als Monster Hunter-game","Gevechtssysteem erg toegankelijk","Rite of Channeling geeft game de diepgang die het nodig heeft","Verhaal en personages zijn leuk en interessant","Game ziet er prachtig uit"]

- ["Verhaal komt te langzaam op gaan","Gevechtssysteem niet interessant genoeg voor de post-game","Framedrops en pop-ins tasten de ervaring aan"]

Gekoppelde games

Monster Hunter Stories (Nintendo 3DS)