[Review] Geschreven door Joost op 2004-05-23 15:48:20

Deel 1

[B]Super Mario World, de game die oorspronkelijk voor de SNES uitgebracht werd, deed menig gamers hart sneller kloppen. Het werd gezien als de beste platform game tot dan toe; de overtreffende trap van Super Mario Bros. 3, en Nintendo zou Nintendo niet zijn als ze deze game niet opnieuw voor de GBA zouden uitbrengen. Een mooie kans om deze tijdloze klassieker van nieuwe levels/werelden te voorzien en op het grafische aspect een beetje bij te schaven. Zijn ze erin geslaagd met deze game dezelfde impact te brengen die SMW pakweg 10 jaar terug bracht?[/B] Ik kan je al gelijk uit de droom helpen, Nintendo heeft deze game exact geport, niks geen nieuwe levels of gameplay elementen. Het enige verschil is dat je nu kunt saven op elk gewenst moment, en dat het menu vernieuwd is. Ook staat er natuurlijk weer het stoffige, doch vermakelijke spelletje Mario Bros. op de cartritge. Grappig om te zien dat in de tijd van de SNES je Super Mario World samen met de oude NES Mario’s kreeg, die ook nog eens een flinke metarmorfose hadden ondergaan. Helaas wilt Nintendo van dit soort acties niets meer weten.

[IMG]http://www.m-gaming.nl/viewerscreen.php?screen=SMA2002.jpg border="1"[/IMG]
Op het moment dat het voorfilmpje van SMW start is de hele verhaallijn al uit de doeken gedaan. Mario is moe van alle avonturen die hij heeft beleefd, en samen met zijn broer Luigi en Prinses Peach vertrekt hij naar Dinosaur Land voor een welverdiende vakantie. Daar eenmaal aangekomen is er gelijk stront aan de knikker: Peach wordt voor de zoveelste keer gekidnapped. Uiteraard heeft Bowser dit weer op zijn geweten, en samen met z’n handlangers wilt hij er alles aan doen om te voorkomen dat Peach en de Yoshi’s door Mario worden gered. Het verhaal is te cliché voor woorden, toch weet je na het zien van deze simpele intro dat je je weer uren gaat vermaken met deze briljante platformer. De typische Mario sfeer proef je al gelijk in het eerste level, waar je je al springend, schietend (met een vuurbloem), vliegend (met een cape), glijdend en stuiterend een weg baant door een prachtig opgezet platform veld. De moeilijkheidsgraad in de eerste wereld is te simpel voor woorden en zo hoort het ook bij een Mario game, op die manier raak je snel gewend aan de logische controls en wordt je niet gelijk in het diepe gegooid. Na de eerste 2 werelden kan het avontuur pas echt beginnen. In de levels die je dan voor je kiezen krijgt is het zaak goed je hersens te gebruiken, en het verslaan van vijanden, en het springen van platform naar platform wordt ook een stuk moeilijker gemaakt. Gelukkig kun je gebruik maken van allerhande items, die ervoor zorgen dat je niet weerloos ten strijde hoeft te trekken tegen de koopa’s en andersoortig gespuis. Zo heb je bijvoorbeeld de paddestoel, dit handige item zorgt ervoor dat Mario (of Luigi, mocht je daarmee spelen) groeit, de vuurbloem voor het schieten van vuurballen, en een cape zorgt ervoor dat je tijdelijk kunt vliegen. De levels die je in SMW aantreft wijken niet veel af van de gebruikelijke Mario formule, de thema’s hiervan varieren van een waterlevel tot een vuurlevel, van een grot tot een duister kasteel. Ondanks het feit dat de thema’s niet al te vernieuwend zijn, hebben de makers gelukkig wel een boel nieuwe gameplay elementen in de levels gestopt. Ook hebben sommige levels meerdere eindes, en dat is iets wat de re-play waarde aanzienlijk verlengt.
[IMG]http://www.m-gaming.nl/viewerscreen.php?screen=SMA2001.jpg border="1"[/IMG]
De grootste vernieuwing van Super Mario World was de introductie van Yoshi. Dit koddige draakje helpt je met het verslaan van lastige vijanden, bijvoorbeeld door ze in te slikken (en ze vervolgens uit te spugen) d.m.v zijn lange tong, of door bovenop ze te stampen. Op het moment dat je achterop Yoshi’s rug zit ben je onkwetsbaar, als je wordt aangeraakt door een vijand spring je automatisch hem af, en is het zaak zo snel mogelijk weer terug op hem te springen, anders rent hij misschien wel een ravijn in en dat betekend dag Yoshi.

Deel 2

[B]Graphics & Geluid[/B] Zoals eerder vermeld heeft Nintendo niets aan de graphics verandert, desondanks ziet alles er redelijk goed en verzorgt uit. Het level design zit zeer goed in elkaar, en de animaties zijn leuk gedaan. Het geluid is wel aangepast, Mario & Luigi slaken af en toe hun kreetjes uit. Voor de rest is daarbij ook alles hetzelfde gebleven, geen probleem want de deuntjes zijn nog even catchy als 10 jaar geleden.

[IMG]http://www.m-gaming.nl/viewerscreen.php?screen=SMA2003.jpg border="1"[/IMG]
[B]Conclusie:[/B] Deze game is een absolute aanrader voor iedereen die van platform games houdt, en SMW ten tijde van de SNES nooit heeft gespeeld. De gameplay is simpelweg geweldig, en de re-play waarde is hoog. 10 Jaar na dato is het nog steeds zeer vermakelijk deze game te spelen, wat dus inhoud dat dit spel een tijdloze klassieker is. Maar… de mensen die de SNES periode wel bewust hebben meegemaakt, zullen zich waarschijnlijk bekocht voelen na de aanschaf van deze game, Nintendo heeft op werkelijk geen enkele manier geprobeerd dit spel voor die doelgroep interessant te maken. Hoe haalt dit bedrijf het in hemelsnaam in z’n hoofd werkelijk niets aan deze game te veranderen? Tsja, de arcade versie van Mario Bros. is er natuurlijk weer bijgestopt, en het menu oogt wat frisser, maar dit is nou niet bepaald noemenswaardig te noemen. Waarom zijn er nul nieuwe werelden en/of nieuwe gameplay elementen in deze game gestopt? Aan de ene kant snap ik dit wel, waarom geld stoppen in zoiets als dat, als er ook simpel kan worden ingecashed? Logisch in commercieel op zicht, asociaal tegenover de trouwe Nintendo fan. Door dit zie ik mezelf wel genoodzaakt zo’n anderhalve punt van het eindcijfer af te trekken. Maar goed, ooit zal Nintendo elk oud Mario spel wel hebben geport, en misschien dat er dan een compleet nieuw avontuur op mijn favo handheld verschijnt. Tot die tijd zal ik me voor de Mario-feeling nog wel vermaken met deze game.

N1 Score: 8

+

-

Gekoppelde games

Super Mario Advance 2: Super Mario World (Game Boy Advance)