[Preview] Geschreven door Rutger op 2004-05-24 20:37:00

Star Fox Assault

Op Dinosaur Planet kon Fox met zijn stok nog aardig uit de voeten, maar Fox en zijn kornuiten begrijpen ook wel dat het niet zoveel zin heeft om hiermee zwaar bewapende tanks en andere mechanische vijanden uit te schakelen. Daarom is men binnen het Star Fox team maar gewoon weer overgestapt op de "ouderwetse" blasters. Wordt dit een succes of kan Fox maar weer beter zijn "phoney martial arts skills" van stok halen? Velen van jullie zullen waarschijnlijk wel weten hoe het Fox vergaan is in zijn vorige avontuur op de gamecube. Het Star Fox team krijgt een bericht van Dinosaur Planet, die bijna in zijn geheel veroverd is door de (natuurlijk) kwaadaardige General Scales. Fox gaat er naar toe, kicked wat ass, lost in zelda-stijl wat puzzels op en herstelt de vrede. De wat jongere gamer, of de gamers die nooit in Star Fox geintresseerd zijn geweest, zullen misschien denken dat voor Star Fox (zoals het voorlopig genoemd wordt) het roer volledig omgegooid is. Dat is in zekere zin niet waar, want Star Fox leent zijn ideeen niet van Star Fox adventures, maar van de SNES game Star Fox en de N64 game Star Fox 64 (hier beter bekend als Lylat Wars). Je zou dus kunnen zeggen dat het Star Fox team zich dit keer wel op bekend terrein bevindt, terwijl het uitstapje naar Dinosaur Planet als een vreemde eend in de bijt gezien moet worden. Arwings Maar Rutger, wat was het dan precies dat Fox deed voor Starfox Adventures? Dat is eigenlijk niet zo ingewikkeld, want in hun jonge jaren deed het Star Fox team, bestaande uit Fox McCloud, Falco Lombardi, Peppy Hare en Slippy Toad, niets anders dan rondvliegen in met lasers-bewapende Arwings om daarmee zoveel mogelijk geboefte uit te schakelen. In Star Fox 64 zaten dan ook bijna alleen maar Arwing missies en het is de bedoeling dat je in Star Fox nog veel meer missies van dat kaliber voor je kiezen krijgt. De controls voor deze missies beloven in ieder geval vrij toegankelijk te worden. Met de control stick beweeg je de Arwing heel subtiel door een "on-rails" omgeving. Dit wil zeggen dat de voorgrond naar je toe komt en je de zwermen vijanden die daarmet mee komen kunt beschieten. Dit kan natuurlijk met de standaard unlimited-ammolaser, maar er zijn, heel origineel, ook een aantal raketten aanwezig voor de wat steviger gebouwde vijanden. Ook kun je je Arwing laten spinnen en zo vijandige aanvallen of rondslingerende projectielen ontwijken. En voor het geval het je allemaal wat te langzaam gaat is er ook nog een speed-burst button. Als dat niet de hemel op aarde is... Maar dat is nog niet alles... Maar hier houdt Star Fox nog niet op. In tegenstelling tot Star Fox 64 durft het Star Fox team de stap naar buiten dit keer wel aan. Het resultaat is een third-person shooter die wel wat weg heeft van Metal Arms: Glitch in the System en Timesplitters 2. Jammergenoeg is men over de controls nog niet overal even enthousiast. Je beweegt Fox met de control stick en je richt met de C-stick, niet echt veel bijzonders dus. Schieten doe je met de R-trigger, een beetje in de stijl van Timesplitters 2. Je kan de R-trigger echter niet ingedrukt houden om constant te blijven schieten, waardoor je voor elke keer dat je wilt vuren opnieuw de R-trigger in moeten drukken (wel zal Fox door de R-trigger ingedrukt te houden sommige wapens kunnen opladen om zo een sterker schot te lossen). Alhoewel het begrijpelijk is dat Namco Star Fox door een stukje van Timesplitters 2 te kopieeren een beetje een volwassen indruk na wil laten op de gamer, zou de A-button hier toch een meer voordehandliggende keuze zijn geweest. Maar het is niet helemaal Timesplitters 2 in een ander jasje. Namco heeft namelijk ook een lock-on functie toegevoegd, die Fox in staat stelt om vijanden in Metroid Prime stijl te targeten en er zonder ze uit het oog te verliezen om heen te lopen. Dit komt goed van pas als je grote groepen vijanden in een keer moet verslaan, en dat zal in Star Fox vaak zo zijn. Over de wapens in Star Fox hoef je je trouwens ook geen zorgen te maken, er is meer dan alleen een blaster. Wapens als een warmte-zoekende rocket launcher en een spread-gun zijn al gespot en waarschijnlijk zijn er in andere, nog niet vertoonde levels nog veel meer andere wapens, maar daarvan zullen de meeste een verassing blijven tot het spel uitgebracht wordt. Landmaster Tank In Starfox 64 zaten een aantal missies waarin je een Landmaster Tank bestuurde en natuurlijk moeten ook deze weer een rol vervullen in Star Fox. Er zullen echter geen complete missies met de Landmaster Tank zijn. In plaats daarvan zul je deze mini-tank op random plaatsen in de on-foot missions tegenkomen en ze kunnen gebruiken om je van je tegenstanders, die je anders te voet had moeten verslaan, te ontdoen. Multi-player Hoe je het ook went of keert, de multiplayer kan het verschil maken tussen een topgame of een dertien in een dozijn spel met als eindcijfer een 82. Gelukkig ziet de multi-player mode van Star Fox er tot nu toe goed uit. In grote omgevingen kun je kiezen uit een "machines only" optie of een combinatie van "machines" en een on-foot gevecht. Bij de eerste respawn je de hele tijd in of een Arwing, of een Landmaster Tank, waardoor je dus een dogfight krijgt zoals in Star Fox 64. Bij een combinatie van "machines" en on-foot begin je dus ter voet in een vrij grote omgeving en kun je elkaar met de wapens uit de single player te lijf gaan, maar zul je op willekeurige plekken ook Landmaster Tanks of Arwings aantreffen. De Landmasters staan meestal op de begaande grond, terwijl de Arwings zich hoger in het level bevinden. Ook kan het zijn dat je in sommige levels alleen maar Arwings of Landmasters tegen komt, een gebied zonder relief bijvoorbeeld zal zeer waarschijnlijk geen Arwings bevatten omdat daar helemaal geen landing-pads voor zijn. Het aanbod aan levels zal dan ook zeer gevarieerd zijn zodat je zelf veel verschillende scenarios kan creeren. horen en zien En hoe zit het dan met die andere twee aspecten, de graphics en de sound? Jammergenoeg zijn we hier nog niet erg van onder de indruk. StarFox Adventures zag er bijzonder goed uit, maar Namco lijkt dat niveau nog niet helemaal te kunnen volgen. Vergis je niet, het spel ziet er op enkele punten erg goed uit, maar in de filmpjes die we tot nu toe gezien hebben waren voornamelijk de textures niet fantastisch en ook de voice-acting was nog niet echt iets om over naar huis te schrijven. Namco zegt de game 100% af te hebben, maar laten we toch maar hopen dat hier nog wat aan geschaaft wordt. What will it be then, eh? We hebben al veel van het spel gezien en een ding mag duidelijk zijn: Star Fox kan nog alle kanten op. Alhoewel van het verhaal nog weinig tot niets bekend is kunnen we met vrij grote zekerheid zeggen dat aan de graphics en sound nog wel iets gedaan kan worden en dat ook de gameplay nog wel een likje verf kan gebruiken. Dus wanneer Namco besluit om het spel zo hier en daar nog wat te veranderen kan Star Fox een topper van formaat worden, maar dan moeten ze dat wel doen. Het enige dat wij kunnen doen is hopen dat iemand Namco heel lief aankijkt en er voor zorgt dat ze in de laatste maanden voor de release nog de moeite nemen om iets aan het spel te veranderen. Tot die tijd kunnen we alleen maar raden naar hoe goed Star Fox werkelijk gaat worden...

Gekoppelde games

Star Fox (Nintendo GameCube)