[Review] Geschreven door Daan V. op 2018-04-23 10:00:00

The Alliance Alive

Drie jaar geleden verscheen het veelbelovende The Legend of Legacy in Europa, een splinternieuwe RPG die oude series zoals Final Fantasy en SaGa spiritueel moest doen herleven. Echter bleek deze poging minder succesvol dan gehoopt. Helaas sloeg The Legend of Legacy als rollenspel net de plank mis en lieten velen het spel in de schappen liggen. Even drie jaar vooruit spoelen, en ontwikkelaar Cattle Call brengt ons The Alliance Alive: de spirituele opvolger van The Legend of Legacy die de gebreken ervan zou verhelpen. Slaagt The Alliance Alive erin als volwaardige RPG te laten zien dat de Nintendo 3DS nog leeft, of gaat het spel wederom ten onder als een rollenspel met weinig bestaansrecht? Verhaal The Alliance Alive speelt zich af in een wereld verdeeld in vier delen. Mensen en mensachtige schepsels genaamd Daemons voerden duizend jaar geleden oorlog met elkaar waardoor dit gebeurde. Galil en Azura uit het altijd regenachtige Svalna krijgen te horen dat er een gerucht gaat over een schilderij dat een helderblauwe lucht afbeeldt. Het duo besluit hiernaar op zoek te gaan. ‘Beastfolk’, beestachtigen die mensen beschouwen als onderdanen, staan hen echter in de weg. Al snel geraken ze in de problemen. Ze weten te ontsnappen dankzij hulp van anderen die in opstand komen tegen de beestachtigen. Het spel schakelt op het begin tussen verschillende verhaalgedeeltes met aparte personages. Het duurt niet lang voordat iedereen samenkomt en een team vormt om erachter te komen hoe ze de barrière die de wereld in stukken verdeelt kunnen opheffen. Echt een rollenspel The Alliance Alive deed me in het bijzonder denken aan klassieke Japanse RPG’s zoals bijvoorbeeld Final Fantasy IX. Je beslist namelijk zelf welke klasse een personage beoefent, en je reist in een voertuig van het ene continent naar het andere over een wereldkaart. Ook kun je, net als in The Legend of Legacy, ieder teamlid een rol toedelen, zoals verdediger, aanvaller of support. Dit werkt nog steeds erg fijn. Bovendien geeft dat speciale bonussen aan de hand van welke ‘talenten’ je geactiveerd hebt. Deze talents activeer je met Talent Points, die je verdient na elk gevecht. Helaas bestaat het lijstje talents slechts uit wat redelijk eenvoudige vaardigheden en uitbreidingen daarop. Het vechten verloopt turn-based en vereist mede dankzij de vaak wat zwakke tegenstanders weinig échte tactiek. Wijk je af van het pad richting je volgende doel, dan kom je mogelijk vijanden tegen die net wat meer denkwerk van je vragen. Dankzij de ‘speed’-functie, waardoor je een gevecht tot wel viermaal zo snel laat verlopen, kun je erg gemakkelijk hersenloos ‘grinden’. Bij de meeste gevechten kom je er makkelijk mee weg door simpelweg de aanvallen met de meeste damage te kiezen. Ook in The Alliance Alive hebben de personages zelf geen levels, maar train je hun aanvallen. Dit doe je door ze te gebruiken, waarbij tevens de kans bestaat je een nieuwe aanval leert. Technische aspecten Ondanks het gebrek aan voice-acting weten de goed geschreven conversaties toch het verhaal en de cast enorm goed over te brengen. Elk personage heeft een uniek karakter, wat zorgt voor leuke interactie tussen de avonturiers. Net als The Legend of Legacy gebruikt het spel een cartoony stijl met chibi-personages. Dit oogt over het algemeen prima, behalve wanneer de camera afstand neemt: objecten in beeld neigen dan snel een pixelbrei te vormen. Ook biedt het spel helemaal géén 3D-weergave. Geen ramp natuurlijk, maar wellicht had dit de matige presentatie van het spel ietwat kunnen verbeteren. De muziek van het spel viel me enigszins tegen. Een sterke, pakkende soundtrack geeft menig rollenspel dat epische gevoel tijdens het voeren van gevechten. Helaas ontbreekt een echte battle-theme: meestal speelt de omgevingsmuziek gewoon door tijdens het voeren van normale gevechten... Een gemiste kans, zeker aangezien The Alliance Alive juist veel inspiratie haalt uit klassieke RPG’s, die vaak iconische gevechtsmuziek bevatten. Conclusie Twee jaar geleden beoordeelde Jeroen de spirituele voorganger van The Alliance Alive - net als vele anderen - niet al te best. De ontwikkelaars hebben deze feedback ter harte genomen tijdens het maken van The Alliance Alive. Ditmaal brengen ze ons een avontuur met een dieper verhaal, leukere personages en verbeterde gameplayelementen die een belangrijk deel uitmaken van een rollenspel. Het spel had echter hier en daar wat meer uit kunnen blinken, maar over het algemeen heeft ontwikkelaar Cattle Call een prima RPG gefabriceerd. De gevechtsmechanieken zitten goed in elkaar, hoewel je veel gevechten kunt winnen zonder te hoeven nadenken. Zoek je een Japanse RPG die speelt zoals de bekende oude klassiekers, geef The Alliance Alive dan zeker een kans.

N1 Score: 7.5

+ ["Speelt als een echte klassieke JRPG","Goed verhaal","Leuke cast"]

- ["Grafisch niet indrukwekkend","Gevechten soms wat simpel","Soundtrack niet heel geweldig"]

Gekoppelde games

The Alliance Alive (Nintendo 3DS)