[Review] Geschreven door Gebruiker 3303 op 2004-06-06 18:50:18

World Racing

Eindelijk weer een racegame op de Gamecube. Lees de volledige review van deze verrassend goede game van Duitse makelarij! World Racing is op dit moment een van de weinige realistische racegames voor de Gamecube. Het spel, ontwikkeld door de Duitse developer Synetic, verscheen begin 2002 ook al voor de Xbox en PC, waar het met gemengde gevoelens werd ontvangen. Doordat het proces van het poorten zo moeizaam verliep, heeft het maarliefst twee jaar geduurd alvorens de game eindelijk werd uitgebracht voor de Gamecube en PS2. Je zou in die tijd verwachten dat het een en ander aan de game is veranderd en uiteindelijk verbeterd, maar helaas, het spel is ongewijzigd. Of de Gamecube versie van World Racing op zichzelf toch een goed spel is, lees je in deze review! Persoonlijk had ik nooit een game als World Racing verwacht voor de Gamecube, en een paar weken geleden had ik zelfs nog nooit van deze titel gehoord. Dat kon natuurlijk ook niet anders omdat het gewoonweg niet zo werd gehypet als de games van bijvoorbeeld Electronic Arts. Allereerst wat World Racing onderscheidt van andere spellen in het genre, is natuurlijk de Mercedes-Benz licentie. Dit houdt in dat de game maarliefst 109 verschillende Mercedes auto’s bevat, van alle standaard wagens tot off-road en prototypes. Verder heb je de totale vrijheid om te racen waar je maar wilt. Zie je bergen in de verte, geen probleem, je rijdt er naartoe en voor je het weet ben je op de top. Dat deze vrijheid ook betekend dat je over water kunt rijden, is eigenaardig te noemen.

Gameplay Voor een racegame is World Racing erg uitgebreid. Je hebt 117 verschillende tracks, verspreid over 7 gigantische omgevingen (Nevada, Japan, Alpen, Mexico, Australië, Test Centre en The City). Verder kan je je skills testen in het ruime aanbod aan missies (48 stuks), die variëren van uitdagende off-road races tot oldtimer rally’s. Zoals eerder vermeld bevat de game 109 verschillende auto’s, al is dit niet helemaal waar. Zo heb je van één bepaald type auto enkele varianten die alleen statistisch van elkaar verschillen. Nou is dit niet zo erg, aangezien je bij elke gewonnen race weer nieuwe tracks en snellere auto’s vrijspeelt. Qua besturing is WR vrij simpel. Met R en L kun je respectievelijk accelereren en remmen, de handrem gebruik je met B en (zelf) schakelen is mogelijk met Y en X. Verder kun je met Z je auto resetten, en met de C-stick achter je kijken. Voor beginners is het ’t gemakkelijkste om de moeilijkheidsgraad (opponent strength) wat lager te zetten en brake-assist te activeren. Gevorderden kunnen kiezen om de game op simulatie te zetten, wat het aanzienlijk moeilijker maakt. Het racen zelf is in het begin even wennen, vooral voor mensen die arcade-racers als Burnout gewend zijn. Desalniettemin gaat het sturen soepel en geeft de game je een goed gevoel van snelheid. De tracks zijn vrij afwisselend, waardoor het racen ook op langere termijn boeiend blijft. Het gaat er tijdens de career en championship modes trouwens niet alleen om de eerste plaats te behalen. Er wordt ook op andere punten gelet, zoals skills, discipline en experience. Zo krijg je strafpunten bij het maken van fouten of wanneer je teveel afkort. Op het gebied van gameplay is World Racing goed geslaagd, de besturing is ruim voldoende en het racen blijft boeiend. De game is zonder twijfel op veel fronten beter dan zijn directe “concurrent”, R: Racing.
Graphics Grafisch laat World Racing helaas wat steekjes vallen. Bij opstarten van een race wordt al duidelijk dat de conversie van Xbox naar Gamecube op z’n zachts gezegd niet vlekkeloos is verlopen. Ladingstijden kunnen oplopen tot maarliefst 28 seconden, en treden zelfs op bij het selecteren van auto’s. De omgevingen zien er redelijk uit, maar komen bij lange na niet in de buurt van de kwaliteit van de Xbox en PC versies. Vrijwel alles is minder gedetailleerd, er is sprake van pop-up en de framerate is relatief laag in vergelijking met andere racespellen. Verder is het landschap, hoewel erg uitgestrekt, bezaaid met 2d-bomen en andere objecten, waar je zonder pardon doorheen kunt rijden. Er zijn zelf een paar elementen weggelaten; zo kun je noch replays noch het interieur van je auto bekijken. De modellen van de diverse Mercedes-Benz auto’s zijn iets beter, maar hebben net als andere onderdelen van de game geleden onder de conversie. Behalve al deze minpunten is er toch wel iets positiefs te melden over de graphics. Zo bevat het spel een realistisch schademodel en hebben crashes wel degelijk invloed op het rijgedrag van je auto. Ook hebben de auto’s een mooie glans, en zijn de landschappen zogezegd erg uitgebreid en afwisselend. Grafisch went de game na een tijdje, en de povere presentatie heeft geen invloed op het speelplezier, maar over het algemeen ziet World Racing er erg matig uit. Sound Het geluid bij de game heeft zo z’n goede en minder goede kanten. Zoals zoveel racegames tegenwoordig heeft ook World Racing een gelicenseerde soundtrack, ditmaal verzorgd door Ministery of Sound. De soundtrack bestaat zowel uit rockmuziek als uit techno, en past wel bij het genre game. De geluiden van de auto’s zijn iets minder. Je hebt alle standaard geluiden van de motor of banden, deze gaan na een tijdje echter irriteren. Daarnaast zijn de geluiden bij crashes zijn ronduit waardeloos te noemen. Qua geluid is WR gewoonweg niet speciaal genoeg om zich te onderscheiden van andere, soortgelijke spellen. Het doet z’n werk goed, zonder ook maar een moment indrukwekkend te worden.
Multiplayer en replayability Zoals elke racegame heeft ook World Racing een multiplayer mode. Een tegenvaller is dat de game slechts met twee personen speelbaar is. In de multiplayer, die overigens ook 17 blocks opslokt, kun je kiezen om tegelijkertijd single races te doen of mee te doen in championships. Het is soortgelijk aan de singleplayer modus, met het verschil dat je nu met twee spelers racet. De multiplayer is leuk om met z’n tweeën een keertje te spelen, maar biedt de speler feitelijk niets nieuws. Over de houdbaarheid of replayability van de game kunnen we kort zijn; het zal namelijk heel wat uurtjes duren voordat je de game voor 100% hebt uitgespeeld. Je hebt natuurlijk het grote aanbod aan tracks en auto’s die je kunt vrijspelen, maar de echte uitdaging zijn de missies. Daarnaast is het ook leuk om op je gemak de uitgebreide levels te verkennen, een vrijheid die we niet veel zien bij andere racegames. Conclusie Wacht je al maandenlang op een realistische racegame voor je Gamecube, of wil je een spel dat je meer vrijheid biedt dan de meeste andere? Als dat zo is, zou World Racing best wel eens jou game kunnen zijn. Toegegeven, de game heeft matige graphics en oninteressante geluidseffecten, maar daar tegenover staan wel de goede besturing en de lange houdbaarheid. Ondanks het prijskaartje raad ik geïnteresseerden aan om de PC of Xbox versies aan te schaffen, aangezien deze goedkoper zijn en op grafisch gebied beter. Als op zichzelf staande game vond ik World Racing niettemin een verrassing en een aanrader voor de fans!

N1 Score: 6.6

+

-

Gekoppelde games

World Racing (Nintendo GameCube)