[Preview] Geschreven door Nathan op 2018-09-18 14:05:00

Luigi's Mansion

Na ruim zestien jaar keert Luigi terug naar de originele Mansion. Met invloeden van het vervolg uit 2013 en de toevoeging van een tweede scherm probeert de remake van Luigi's Mansion voor de Nintendo 3DS oud en nieuw te combineren. Wij kregen de mogelijkheid om de game alvast te spelen bij Nintendo en mochten zelf met z'n tweeën het landhuis onderzoeken. Is de game nog net zo spannend als vroeger?

De nieuwe game volgt hetzelfde pad als het origineel voor de Nintendo GameCube. Voor wie de omgevingen en het verhaal kent, is het spel een feest van herkenning. Personages, kamers, sleutels, spoken, het meeste komt bekend voor. De kamers in het landhuis geven wel een andere sfeer dan in het origineel, wat veelal komt door de belichting in de game en het veel kleinere handheldscherm, maar dat zal de pret niet drukken. Ook zijn er een aantal nieuwe spoken te vinden, die hun debuut maakten in Luigi's Mansion 2, dat eerder al uitkwam voor de Nintendo 3DS. De Poltergust 3000 is ook weer terug. Je kunt spoken vangen door je zaklamp op hen te schijnen met de R-knop en vervolgens te gaan zuigen met de L-knop. Het spook zal echter proberen weg te komen en daarom is het belangrijk om de Circle Pad in tegengestelde richting te houden om zo weerstand te bieden terwijl het spook zijn levenspunten verliest. Na slechts een paar pogingen kweek je al gevoel voor de Poltergust en gebruik je hem als een pro.

Wat erg opvalt aan de remake is dat de focus ligt op jonge spelers. De game is veel minder duister. De delen van de kamer waar je je licht niet op schijnt zijn nog steeds behoorlijk goed zichtbaar. Dit was totaal niet het geval in de versie uit 2002. Het touchscreen toont een kaart van het landhuis en laat tevens zien welke deuren nog op slot zitten en in welke kamers nog geheimen te ontdekken zijn. Ook de Game Boy Horror is weer van de partij en als je niet oppast, praat Professor E. Gadd je de oren van het lijf met zijn uitleg en hints over bepaalde objecten. De game is door deze features erg toegankelijk voor jonge spelers. De grootste toevoeging aan de remake is een coöpmodus voor twee spelers. Via Local Play (en sommige gedeeltes ook via Download Play) kan een tweede speler meedoen met de verkenning van het landhuis. Hierdoor wordt spokenjagen een stuk leuker, maar het puzzelgedeelte van de game sneeuwt nogal onder. Zo kan alleen de echte Luigi sleutels oppakken en deuren opendoen. De tweede speler is hierdoor nogal gelimiteerd, wat erg jammer is als de twee spelers hetzelfde niveau hebben. Terwijl een meer ervaren speler het voortouw neemt, kan een groentje (letterlijk) toch meedoen en genieten van de game en het jagen op spoken. Hierdoor is de game zelfs toegankelijk voor kinderen die toen Luigi's Mansion 2 uitkwam nog in de wieg lagen! Dit gaat echter wel een beetje ten koste van de balans tussen speler 1 en speler 2.

Voorlopige conclusie Luigi's Mansion laat het origineel veelal intact, maar voegt toch een aantal features toe die de game toegankelijker maakt voor een jong publiek. Het is duidelijk dat dat de voornaamste doelgroep is voor deze remake. Ook in de nieuwe coöpmodus lijkt dit terug te komen. Technisch gezien waren er weinig grote problemen te bespeuren op een New Nintendo 3DS XL, maar hoe het volledige pakket zich gaat verhouden, dat blijft nog even afwachten. Ook inhoudelijk heerst er nog onduidelijkheid hoeveel van de 'old school' ervaring is behouden en hoe groot de invloed van de verlichtende toevoegingen voor jonge spelers zal zijn op het volledige spel. Daarvoor is het wachten totdat we de volledige game in handen krijgen.

Gekoppelde games

Luigi's Mansion (Nintendo 3DS)