[Preview] Geschreven door Randy1 op 2004-06-14 07:00:43

Def Jam: Fight For New York

Na een lange slapeloze nacht bedacht ik even snel - Een Preview van een topgame diggen de bezoekers wel - Echter had ik geen zin om aan een typische topper te beginnen - Dus hoop ik dat u allen deze Gangsta Preview zult beminnen. So So Def De meningen lagen verdeeld toen Electronic Arts BIG in 2003 met de worsteltitel Def Jam Vendetta aan kwam zetten. Qua verkoopcijfers was alles natuurlijk dik in orde, maar qua game zelf hing het gemiddelde cijfer rond de 8, met hier en daar hoge en lage uitschieters, waaronder een 6,9 van mijn eigen hand, waardoor die hand nu toch met enige ''nagedachtes aan negatieve reacties'' aan deze Preview is begonnen.

[url="http://www.xlife.nl/viewerscreen.php?screen=fightnight_3.jpg.jpg"][img]"http://www.xlife.nl/viewerscreen.php?screen=fightnight_3.jpg" width=450 border=1[/img][/url]
Maar naar de hel met cijfers die magazines en sites uitdelen, want zoals EA zich zo mooi weet af te vragen aan het begin van elke perspresentatie van elke game die ze uitbrengen (past deze game wel in het fiscale jaar, is er wel een markt voor deze game?), is er zeker een markt voor een sequel op Def Jam Vendetta, een game waarin rappers van dit bekende recordlabel elkaars 'neck' letterlijk gaan 'breaken'. It's all about the benjamin's, baby, maar laten we al die gangsta-quotes deze keer maar skippen, en gaan kijken wat Def Jam: Fight For New York rap en worstelfans all around the world voor moet gaan schotelen... The Giant in Grapplin' Nintendo 64 gamers kennen Aki allemaal wel, want als je WWF: No Mercy of Wrestlemania 2000 (2 titels uit de handen van deze Jappen) niet hebt gespeelt, leefde je (A) in een grot of zat je (B) joints te paffen met Osama (in een grot). Aki werkte vroeger samen met THQ, maar is, sinds deze grote publisher koos voor een deal met Jukes! Interactive (WWE: Day of Reckoning), gaan freelancen. Zo kwamen ze eerder met de wazige worstelgame Ultimate Muscle, een titel die nooit voet aan Europese wal heeft gezet dankzij de onwijze kloothommels van Bandai. EA was echter lief, gaf een aantal mensen van Aki een belletje, en boom, shake the room, de gameplay zit meer dan goed. Aki is namelijk 'The Giant in Grapplin', een zelfverzonnen titel die samengevat inhoudt dat ze 'de standaard in de gameplay van worstelgames' (grappling) het perfectst onder controle hebben. Het beetpakken van je tegenstander (je kunt het zien als een knuffel als je geen verstand van worstelen hebt) en het, vanuit die positie, tegen de mat aanwerpen van je tegenstander, is logischer wijs hetgene wat je het meest doet in de ring, en Aki's simpele systeem van 'pak 'em beet, smijt 'em neer, en dit alles met 2 drukken op een knop en simpele combinaties' is perfect. De basics van de gameplay zaten dan ook al goed voordat de game officieel werd aangekondigt... De gameplay van Def Jam: Fight For New York zal dan ook geen drastische veranderingen brengen in vergelijking met haar voorganger, iets wat netjes is en te verwachten was. Met Electronic Arts is het echter altijd eventjes afwachten, want na varierende systemen die nergens opsloegen en niets nieuws brachten (zoals het 'off the ball' systeem in FIFA 2004 en dergelijken), hadden ze makkelijk de hengel een ander haakje kunnen aanmeten, om op die manier naar geld te gaan vissen.
[url="http://www.xlife.nl/viewerscreen.php?screen=fightnight_2.jpg.jpg"][img]"http://www.xlife.nl/viewerscreen.php?screen=fightnight_2.jpg" width=450 border=1[/img][/url]
Changes Maar het is niet een en al ''never change a winning team''. Aan de standaard gameplay worden 'grote kleine' vernieuwingen toegevoegt, die elke match een andere 'feel' moeten gaan geven. In Def Jam Vendetta had ik namelijk nogal last van eentonigheid, want al met al had elke worstelaar-slash-rapper dezelfde style en dit, gecombineerd met de aanwezigheid van niet al teveel movesets, zorgde ervoor dat elke match op een gegeven moment hetzelfde aanvoelde. Def Jam: Fight For New York wil dit gaan oplossen door de keuze uit verschillende vechtstylen en stats (de ene worstelaar is sneller, de andere sterker), iets wat de game meer Street Fighter dan WWE moet gaan maken. De explosieve special moves waarmee je je tegenstander met style afmaakt zijn natuurlijk ook weer terug, en naast Ludacris z'n 'throwing them bows' en DMX's 'Ruff Ryders Anthem' kun je deze keer een grote berg gloednieuwe finishers verwachten. Xbox gamers zullen bekend zijn met Dead or Alive's environmental moves, waarbij je je vendette bijvoorbeeld met haar hoofd door een muur heenslaat. Def Jam: Fight For New York brengt je dit soort moves ook en aangezien de specials in deel 1 al zo gruwelijk waren, ben ik benieuwd of er iets van de ring overblijft als zelfs die de mannen van Def Jam in de weg moet gaan staan. Create-A-N*gga Iets wat juist niemand in de weg staat, maar wat rechtstreeks naar de goden lijkt te zijn gegaan, zijn onze kritische woorden over deel 1, want de nogal matige levensduur van Def Jam Vendetta wordt in Def Jam: Fight For New York gigantisch verlengt door een CAW (Sie E Dabbeljoe!), oftewel een Create-A-Wrestler mode. Dat deze nieuwe feature niet zomaar een tweedehands kunstlong is om een oude man door te laten leven, maar een echte vernieuwing, blijkt wel uit het waslijstje van features die dan weer verpakt zitten in deze nieuwe feature. Zo kun je in de wederom enorm uitgebreide Story Mode van alles unlocken, van verborgen personages tot kleding en van deze grootse spulletjes tot nietszeggende goodies als tattoos en kapsels. Dankzij de nieuwe gameplay elementen kun je dan ook nog eens je eigen smoeltje fine-tunen, wat dus betekend dat je 'em een vechtstyle aanmeet en je z'n stats instelt. Als ik mezelf zou afbeelden zou het dus een brede, half-slome, typische worsteldude worden die eruit ziet alsof 'ie kindjes van hun lolly's zou bestelen. Realism all around, want zo ben ik inderdaad. Dip It Low or Pick It Up Slow? Een game met namen als Busta Rhymes, Lil Kim, Snoop Dogg, CHRISTINA MILIAN (!!!) en CARMEN ELECTRA (!!!) afgebeeld op de cover is al lastig om te laten liggen, maar Def Jam: Fight For New York brengt je meer dan chartbusters en knappe smoeltjes. Het brengt vooral toevoegingen en alhoewel dat als minimale verandering opgevat kan worden, brengt de game vooral de toevoegingen die de waarde van een game in dit genre aanzienlijk doet stijgen en die dankzij het 'ontbreken aan' in een onmogelijke positie om een hoog cijfer te geven brachten toen ik Def Jam Vendetta reviewde.
[url="http://www.xlife.nl/viewerscreen.php?screen=fightnight_1.jpg.jpg"][img]"http://www.xlife.nl/viewerscreen.php?screen=fightnight_1.jpg" width=450 border=1[/img][/url]
Persoonlijk behoren worstelen en rapmuziek tot 2 redelijk grote factoren in mijn leventje (sterker nog, ik sta bekend als de wigger op deze site, een imago die plotseling verscheen door een True Crime artikeltje en zelfs na vele Nirvana albums niet verdween) en daarom lijkt deze game me dus al vetter dan die assistent van Kapitein Haak. Verwacht meer details over deze veelbelovende titel, waaronder een diepe blik op de wapens (!) en characters zodra de September release in zicht komt.

Gekoppelde games

Def Jam: Fight For New York (Nintendo GameCube)