[Review] Geschreven door Neslihan op 2018-11-04 13:00:00

Luigi's Mansion

In 2002 verscheen voor de Nintendo GameCube Luigi’s Mansion: een geestig avontuur vol idiote spoken, listige puzzels en malle streken. Nu, zestien jaren later, is er een remake van deze GameCube-klassieker verschenen voor de Nintendo 3DS. Tijd om de Poltergust 3000 weer af te stoffen en het spookhuis opnieuw te betreden, want ook al die jaren later op de Nintendo 3DS is Luigi’s Mansion een spookachtig goed spel! Gewonnen spookhuis Luigi’s Mansion was destijds het allereerste solo-avontuur van de groene snorremans. Zijn avontuur begint wanneer hij een landhuis wint met een wedstrijd waaraan hij niet eens had deelgenomen. Gek genoeg gaat dat niet zo goed: al snel komt Luigi erachter dat het landhuis eigenlijk een spookhuis is en dat zijn welbekende broer Mario ergens daarin opgesloten zit. Gelukkig vindt de kwibus Professor E. Gadd onze groene vriend. Bewapend met de spookzuiger Poltergust 3000, een zaklantaarn en de GameBoy Horror, gaat Luigi vervolgens het spookhuis weer in: ditmaal als spokenjager. Dit houdt in dat je als Luigi het hele landhuis gaat doorspitten naar spoken. Elke kamer in de spookachtige villa zit vol met geesten en het is aan jou de hele ruimte te ontdoen van elk teken van paranormaliteit. Wanneer dat is gelukt, krijg je een sleutel naar een andere ruimte in het gigantische huis. Iedere ruimte is totaal anders en de doorzichtige griezels vinden steeds een nieuwe manier om je op de hielen te zitten. Hierdoor is het ontzettend leuk om het spookhuis beetje bij beetje aan het licht te brengen en weer een nieuwe ruimte te ontdekken. Er is wel een klein probleem met Luigi en zijn nieuwe taak: hij is nogal een bangerik. En het landhuis zit vol met een scala aan ondeugende geesten die hem maar al te graag angst aanjagen: van rustige rattengeesten die door de hal zweven tot griezels die uit het niks verschijnen en een bom als een bowlingbal achter je aan gooien. Naast dit soort maffe spoken, bewonen ook de zogenaamde Portrait Ghosts de griezelige villa. Dit zijn sterkere geesten met ieder een heel eigen persoonlijkheid. Portrait Ghosts moet je elk op een unieke manier verslaan en uitvogelen hoe is altijd een puzzel op zich. Portrait Ghosts bevechten is hierdoor iedere keer anders en deze vreemde geesten dragen op die manier sterk bij aan de bijzondere, spookachtige sfeer van Luigi’s Mansion.

Geestige atmosfeer Al deze dingen maken deze game onwijs leuk, maar het hart van Luigi’s Mansion moet toch wel echt de unieke atmosfeer zijn. En ik ben blij dat deze in de Nintendo 3DS-versie intact is gebleven. Er hangt een soort knullige griezeligheid rond het spookhuis en dat maakt het duizendmaal leuker om Luigi's Mansion te spelen. Alles in het spel heeft deze charme: de idiote spoken, de bijzondere kamers en vooral Luigi zelf. Al neuriënd of fluitend op de geweldige achtergrondmuziek, waggelt de snorremans duidelijk bang door de donkere gangen en hij kan met een druk op de knop bibberend om Mario roepen. Al deze extra details maakt het zo leuk steeds weer door het gigantische spookhuis te wandelen.

Driedimensionale veranderingen Voor spelers van de GameCube-versie klinkt dit allemaal ongetwijfeld bekend in de oren. Het hoofdspel is dan ook praktisch hetzelfde gebleven, met hier en daar een paar veranderingen. Een van de grootste veranderingen in de remake is de GameBoy Horror, een toestel dat van alles in één is: een plattegrond, een scanner voor de omgeving, een Boo radar en meer. De functionaliteit van de GameBoy Horror is niet veranderd, maar in deze Nintendo 3DS-versie is het altijd op de onderste scherm te vinden, wat heel handig is. Verder kun je in deze remake gebruikmaken van de strobulb van Luigi’s Mansion 2, zijn er achievements en krijg je wat extra’s als je amiibo scant. Luigi's Mansion voor de Nintendo 3DS is ook in het 3D te spelen. De originele Luigi’s Mansion had ook bijna gebruikgemaakt van een driedimensionaal effect en dankzij deze remake heeft het spel ook echt, zestien jaren later, dat effect. Het 3D-effect past en werkt hartstikke goed in deze remake en creëert een soort kijkdooseffect. Eigenlijk heeft enige wat ik erover te klagen heb meer te maken met de besturing. Dat is ook meteen mijn grootste klacht van deze remake: geesten opzuigen bestuurt niet zo fijn. Als je een spook opslurpt, bestuur je de Poltergust 3000 met de motion controls (die alleen verticaal werken en niet horizontaal) en de extra analoge stick van de New Nintendo 3DS. De besturing is hierdoor niet bepaald ideaal en wanneer je het systeem heen en weer beweegt, gaat het 3D-effect verloren. Verder heb ik niet al te veel last van gehad van de besturing, maar wanneer je precies moet richten om een spook op te zuigen of te raken met je stofzuiger, kan de besturing je een beetje tegenwerken.

Gooigi Deze remake voegt ook een tweetal totaal nieuwe modi toe aan het spel. Ten eerste kent het spel nu een coöpstand! Een tweede speler kan je nu tijdens je avontuur in de griezelige villa helpen als Gooigi, de slijmachtige, nog groenere kloon van Luigi. Gooigi heeft slechts de helft van het aantal harten van Luigi, maar kan wel steeds herrijzen uit de dood. Hierdoor is deze coöpstand perfect voor jongere spelers. Helaas kun je deze modus alleen via local play spelen met ieder een eigen exemplaar van het spel. Heb je maar één exemplaar, is er gelukkig ook een nieuwe modus die je met behulp van download play samen kunt spelen. Dit is een boss rush-modus waarbij je alleen of met Gooigi opnieuw tegen de Portrait Ghosts kunt vechten. Een Portrait Ghost zo snel mogelijk proberen te verslaan is nog best leuk en perfect voor de handheld systeem. Hoewel het hele avontuur best kort is, zo’n zes uur, valt er eigenlijk nog best veel te doen in Luigi’s Mansion. In het hoofdspel valt er genoeg te verzamelen: zo veel mogelijk geld, alle Portrait Ghosts, alle Boo’s en achievements. Zelfs nadat je het spel uit hebt gespeeld, kun je nog Portrait Ghosts opnieuw trotseren in de boss rush-modus of helemaal opnieuw beginnen in de moeilijkere Hidden Mansion. En als het gaat om Luigi’s Mansion, beleef ik het avontuur graag weer opnieuw. Conclusie De Nintendo 3DS remake van Luigi’s Mansion doet het origineel ere aan. De unieke, spookachtige charme van de Luigi’s Mansion uit 2002 is volledig intact en al snel neuriede ik vol plezier met Luigi mee door de met geesten gevulde gangen van het spookhuis. Er is praktisch niks veranderd in dit spookhuis: de gameplay is precies hetzelfde en de griezelige villa is gevuld met dezelfde maffe spoken. Hoewel de besturing op zijn tijd een beetje vervelend kan zijn, voegt de remake voor de rest eigenlijk alleen positieve dingen toe aan het spel zoals de coöpstand en de boss rush-modus. Luigi’s Mansion voor de 3DS is nog steeds het geweldige avontuur van zestien jaar geleden en deze remake geeft mij alleen maar meer redenen het weer te spelen.

N1 Score: 8.5

+ ["Nog steeds een geweldig spel","Unieke, spookachtige charme volledig intact","Remake voegt goede dingen toe"]

- ["Besturing soms vervelend"]

Gekoppelde games

Luigi's Mansion (Nintendo 3DS)